Gå til innhold

Bygge turbo på B230?

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en B230 motor stående som jeg fikk med Suzukien da jeg kjøpte den.

Men siden Suzukien er vrak nå og prosjektet er satt litt på vent vurderer jeg å kjøpe meg en 242 og bygge litt på isteden :)

 

Derfor lurte jeg på om B230 motoren er grei å bygge turbo på?

Ikke noe verstingbygg, men 200++ hk? Er det realistisk for en ikke så ALTFOR dyr penge?

 

Vet det finnes mange tråder om dette allerede, men det er jo like mange forskjellige svar og jeg er grønn på Volvo, så dette må inn med teskje.

 

På forhånd takk! :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådene holder 200+ hk de, men alt med måte..

 

B230E og K har da høyere komp enn en F, men hva har man ikke dreiebenk til..

Kommer nok uansett billigere utav det med komplett motor, for det blir så jævlig mye småplukk om du ikke får tak på en rast turbomotor f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å få tak i en b230f / fb med 531-topp, og dreie ned stemplene noen mm :D åsså sette på vifte og cooler, samt dyser og datasprut/tilleggsprut... Hadde vært morsomt å sett hvor lenge det holdt ved 1,2++ bars trykk :) Blir jo billig det, samt veldig morsomt... b230f er jo noe man (nesten) får kasta etter seg :P hehe

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å få tak i en b230f / fb med 531-topp, og dreie ned stemplene noen mm :D åsså sette på vifte og cooler, samt dyser og datasprut/tilleggsprut... Hadde vært morsomt å sett hvor lenge det holdt ved 1,2++ bars trykk :) Blir jo billig det, samt veldig morsomt... b230f er jo noe man (nesten) får kasta etter seg :P hehe

da synes jeg du kan prøve på min orginale B230F med 580 000km bak seg! :D hadde vert greit å sett hvordan det hadde funka.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en B230 motor stående som jeg fikk med Suzukien da jeg kjøpte den.

Men siden Suzukien er vrak nå og prosjektet er satt litt på vent vurderer jeg å kjøpe meg en 242 og bygge litt på isteden :)

 

Derfor lurte jeg på om B230 motoren er grei å bygge turbo på?

Ikke noe verstingbygg, men 200++ hk? Er det realistisk for en ikke så ALTFOR dyr penge?

 

Vet det finnes mange tråder om dette allerede, men det er jo like mange forskjellige svar og jeg er grønn på Volvo, så dette må inn med teskje.

 

På forhånd takk! :)

 

altså.. billige utveier blir fort dyre utveier.

så det lønner seg å bygge skikkelig når du holder på.

som sakt tidligere så er rådene i 230 noe søppel. eller så må du ha nye stempler, stempelringer, rådelager, veivlager, turbogrenrør, turbo, trykkrør, intercooler.

 

men så avgjør innsugsiden hvor billig du vil ha det.

gasser turbo er billigst. men for å nå over 200hk så stikker du på huggern og kjøper deg innsug i fra en 360 med 200k motor. å så må du ha en gasser ifra en granada med v6 den er en weber gasser.

 

eller så kan du bruke org. et sprut ifra b21et. med noe eksta deler når du 200gamper... men det er bedre å ta sprutet ifra 740 med b230et.

 

så kan du bruke sprut ifra b230ft/fk når vell 200horer med chip eller hva gutta?

 

datasprut er jo et alternativ med det sprenger ditt budsjett...

 

uansett så kommer motorbygge på pluss minus ti høvdinger.

 

men mitt beste tips er å kjøpe noe ferdig. da får du mye mer igjenn for pengene.. eller så stikker du på huggen å kjøper ny kaross til sukì'n å skrur detta sammen på en time... så er det bare å frese ut i skauen igjenn...

eneste vi stoler på er gud! resten betaler cash!!!

Øl er også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da synes jeg du kan prøve på min orginale B230F med 580 000km bak seg! :D hadde vert greit å sett hvordan det hadde funka.. ;)

 

hahaha, tenkte nå på å få tak i en frisk motor jeg da...

 

Har en kamerat som har bygd seg turbo på en opel, jævli morro prosjekt. Er en manta, som han har stappa 3L 6er nedi (12ventilers med motronic innsprut). Begynte å bygge turbo på den i forrige uke, og i helgen fikk han start på den. Hakke justert eller noe, går som faen :P hehe I dag/morgen skal han sette på tilleggssprut og progresiv btr i tilleg til det sprutet som er der originalt. Prislapp på bil & motorprosjekt -tja, ca 7500kr :D Det er faenmeg billig morro det!!! :D

 

Så akkurat det med trykkboks og gasser, og det vil jeg bare si er no morkent dritt, samme hvor mye penger man skal legge i det. Tilleggssprut er jo noe man nesten får kasta etter seg, hvis man kjenner en del folk som driver å skrur bil...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår