Gå til innhold

Tap av vekt vs. økt effekt

Ranger emnet


Mordach

Anbefalte innlegg

(Hvis denne tråden ligger i feil forum, flytt den gjerne til Annet Bilrelatert!)

 

 

En av de billigste måtene å få mer futt i bilen på er noe så enkelt som å få bilen til å veie mindre. Litt enkel logikk/fysikk tilsier at jo lettere noe er, jo fortere vil det komme opp i fart med samme kraft. Se for deg at du skal løpe om kapp med en kompis - dere er like sterke, men begge bærer en sekk full av murstein. Hvis du kan hive fra deg sekken vil du løpe fortere enn kompisen din.

 

Eksempel: En bil som veier 1000 kg og har 100 hk vil gå fortere enn en bil som veier 1200 kg og har 100 hk.

 

Logisk? Ja - men mange tenker ikke over det og vil bare ha mest mulig kraft. Det finnes flere enkle måter å lette vekten på en bil - her er noen av de vanligste.

 

 

Sette på lettmetallfelger

Fordeler:

Lettmetallfelger minsker totalvekten på bilen og sørger for at mindre kraft 'brukes opp' på å få hjulene til å gå rundt. Jo lettere felger, jo mer kraft til overs som skyver bilen fremover. Tenk deg at hvert hjul på stålfelg veier opp til ca. 25 kilo - gang dette med fire og trekk fra det noen lette alufelger veier - dette kan utgjøre en forskjell. Dessuten gjør noen fete alufelger underverker for utseendet på bilen din.

 

Ulemper:

Alufelger koster penger.

 

 

Fjern reservehjul og jekk

Fordeler:

Et vanlig reservehjul veier gjerne opp mot 25 kilo, og en jekk veier noen kilo den og. Hiver du ut disse og asfaltisolering vil du kunne lette bilen med noe som tilsvarer en liten person som sitter i bagasjerommet og prøver å gjøre seg så tung som mulig. Evt. kan du kjøpe reservehjul med lettmetall felg, men da vil du fortsatt trenge jekken. For å tape mest mulig vekt, hiv ut hele elendigheten.

 

Ulemper:

Hvis du punkterer sliter du, men det er ikke verre enn å ringe Falken/NAF. Dessuten punkterer man (forhåpentligvis) ikke ofte.

 

 

Skru av hengerfeste

Fordeler:

Har du hengerfeste på bilen - skru det av. En bil uten hengerfeste ser mye bedre ut enn en med hengerfeste, dessuten veier det noen kilo.

 

Ulemper:

Du kan ikke kjøre med tilhenger (doh).

 

 

Fjern bakseter

Fordeler:

Et sett med bakseter veier mye - hvis du hiver ut hele bakseteraden vil du spare mange kilo.

 

Ulemper:

Du kan ikke ha med deg mer enn en person i bilen.

 

 

Monter sportsseter

Fordeler:

Setter du inn noen lette sportsseter i bilen istedenfor originalsetene vil dette som oftest lette bilen for noen kilo til, pluss se fett ut og sørge for god støtte til kroppen. Dessuten kan du montere firepunktsseler - ved en kollisjon vil dette gi økt sikkerhet til deg og dine.

 

Ulemper:

Sportsseter koster penger, som så mye annet her i verden...

 

 

Monter karbonpanser

Fordeler:

Et karbonpanser vil lette bilen din for mange kilo, og vil dessuten som oftest se rått ut - to fluer i en smekk! Hvis du først skal kjøpe karbonpanser, sørg gjerne for å kjøpe et med luftinntak over luftfilteret (for du har vel montert nytt luftfilter?!) hvis du ikke får nok kaldluft til filteret - bare pass på å ikke få vann i filteret!

 

Ulemper:

Et fett og lett karbonpanser koster det hvite ut av øyet og smekk på (penge)pungen.

 

 

Dette er noen rimelig lette og effektive måter å lette bilen din på - totalt sett vil du spare nok kilo til at forskjellen blir lett merkbar. Tenk deg at du er ute og kjører og du har en skikkelig feit kompis som sitter på - når han går av vil bilen dra myyye bedre, sitte bedre i svingene og ikke minst bremse på kortere avstand...

 

Resultatet er en bil som går bedre til like mye kraft som en tyngre bil - tenk David vs. Goliat.

 

Lykke til med lettere bil! :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Får helt simple bøtteseter til 990kr stk på bsbildeler.no

 

Ellers kan du jo fulle litt og litt bensin om gangen, for å spare vekt der :P

 

Største ulempen med å fjerne masse ting som bakseter osv, er vel at lydnivået blir grusomt høyt inni bilen (Det er iallefall min erfaring). Om du skal bruke bilen daglig da.

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting i eksemplet ditt "Eksempel: En bil som veier 1000 kg og har 100 hk vil gå fortere enn en bil som veier 1200 kg og har 100 hk." Den som veier mest kan dra den lettere om den har mere dreimoment, husk at hk er ikke alt ;)

 

Men logisk så vil den letteste dra den tyngre :)

 

100kg = 0.1sek på dragstripa (402m)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe vondt ment, men dette er vel ting de fleste skjønner selv i en alder av 10 eller noe :)

 

Igjen, ikke vondt ment...

 

Det jeg syntes hadde vært interissant å funnet ut, er hvor mye tyngde må vekk for å ta igjen tapet av effekt feks...

 

Som feks: Nr 1 har 1500 kg bil og har 200 hk

Nr 2 har 1200 kg bil og feks 150 hk

 

Hvem går best, og hvor mye kg må bil 2 ta vekk for å ta igjen den andre visst han ikke allerede gjør det ?

 

(Såklart spiller moment en stor rolle her, men dere skjønner poenget)

 

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ain't no replacement for displacement ;)

 

Sant det, uansett åssen man vrir og vender på tinga vil man alltid får mer effekt med mer volum...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Hvis denne tråden ligger i feil forum, flytt den gjerne til Annet Bilrelatert!)

 

 

En av de billigste måtene å få mer futt i bilen på er noe så enkelt som å få bilen til å veie mindre. Litt enkel logikk/fysikk tilsier at jo lettere noe er, jo fortere vil det gå for samme kraft. Se for deg at du skal løpe om kapp med en kompis - dere er like raske, men begge bærer en sekk full av murstein. Hvis du kan hive fra deg sekken vil du løpe fortere enn kompisen din.

 

Eksempel: En bil som veier 1000 kg og har 100 hk vil gå fortere enn en bil som veier 1200 kg og har 100 hk.

 

Logisk? Ja - men mange tenker ikke over det og vil bare ha mest mulig kraft. Det finnes flere enkle måter å lette vekten på en bil - her er noen av de vanligste.

 

 

Sette på lettmetallfelger

Fordeler:

Lettmetallfelger minsker totalvekten på bilen og sørger for at mindre kraft 'brukes opp' på å få hjulene til å gå rundt. Jo lettere felger, jo mer kraft til overs som skyver bilen fremover. Tenk deg at hvert hjul på stålfelg veier opp til ca. 35 kilo - gang dette med fire og trekk fra det noen lette alufelger veier - dette vil utgjøre en stor forskjell. Dessuten gjør noen fete alufelger underverker for utseendet på bilen din.

 

Ulemper:

Alufelger koster penger.

 

 

Fjern reservehjul og jekk

Fordeler:

Et vanlig reservehjul veier gjerne 25-35 kilo, og en jekk veier noen kilo den og. Hiver du ut disse vil du kunne lette bilen med noe som tilsvarer en liten person som sitter i bagasjerommet og prøver å gjøre seg så tung som mulig. Evt. kan du kjøpe reservehjul med lettmetall felg, men da vil du fortsatt trenge jekken. For å tape mest mulig vekt, hiv ut hele elendigheten.

 

Ulemper:

Hvis du punkterer sliter du, men det er ikke verre enn å ringe Falken/NAF. Dessuten punkterer man (forhåpentligvis) ikke ofte.

 

 

Skru av hengerfeste

Fordeler:

Har du hengerfeste på bilen - skru det av. En bil uten hengerfeste ser mye bedre ut enn en med hengerfeste, dessuten veier det noen kilo.

 

Ulemper:

Du kan ikke kjøre med tilhenger (doh).

 

 

Fjern bakseter

Fordeler:

Et sett med bakseter veier mye - hvis du hiver ut hele bakseteraden vil du spare mange kilo.

 

Ulemper:

Du kan ikke ha med deg mer enn en person i bilen.

 

 

Monter sportsseter

Fordeler:

Setter du inn noen lette sportsseter i bilen istedenfor originalsetene vil dette som oftest lette bilen for noen kilo til, pluss se fett ut og sørge for god støtte til kroppen. Dessuten kan du montere firepunktsseler - ved en kollisjon vil dette gi økt sikkerhet til deg og dine.

 

Ulemper:

Sportsseter koster penger, som så mye annet her i verden...

 

 

Monter karbonpanser

Fordeler:

Et karbonpanser vil lette bilen din for mange kilo, og vil dessuten som oftest se rått ut - to fluer i en smekk! Hvis du først skal kjøpe karbonpanser, sørg gjerne for å kjøpe et med luftinntak over luftfilteret (for du har vel montert nytt luftfilter?!) hvis du ikke får nok kaldluft til filteret.

 

Ulemper:

Et fett og lett karbonpanser koster det hvite ut av øyet og smekk på (penge)pungen.

 

 

Dette er noen rimelig lette og effektive måter å lette bilen din på - totalt sett vil du spare nok kilo til at forskjellen blir lett merkbar. Tenk deg at du er ute og kjører og du har en skikkelig feit kompis som sitter på - når han går av vil bilen dra myyye bedre, sitte bedre i svingene og ikke minst bremse på kortere avstand...

 

Resultatet er en bil som går bedre til like mye kraft som en tyngre bil - tenk David vs. Goliat.

 

Lykke til med lettere bil! :thumb

Uansett, skal man følge dine råd vil man sitte igjen aleine i en bil med 14" alufelger, ribba bagasjerom og som ikke kan brukes til noe som helst. Til alle 18-åringer som akkurat har fått lappen: gjør som vi gjorde når jeg fikk lappen for å tjene penger; la setene være og fyll bilen med fulle folk i helgene som trenger skyss. Så kjøper du en turbo for pengene og ler av kameratene dine som råner aleine med 100 hester...

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest et sted at 100 kg reduksjon tilsvarer 10 hk effektøkning, men jeg har en følelse av at jeg er litt på tynn is her...

 

Når det gjelder uavfjæret vekt har dette størst betydning for bilens kjøreegenskaper i kupert terreng. I den uavfjærede vekten inngår alt som følger hjulets bevegelser ved fjæring opp og ned, dvs dekk, felg, bremseskiver, kalipere, bærearm, nav, spindel, nedre del av fjærbein osv. Dess lettere disse delene er dess bedre følger hjulene ujevnhetene i vegbanen. De færreste tjener noe særlig på å bytte til alufelger, siden man ofte går opp en dimensjon eller fem både i felgstørrelse og dekkbredde samtidig. Dessuten er billige støpte alufelger ganske tykke og dermed ikke voldsomt lette.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som finner igjen den artikkelen der de tok en bil på 402m da? Tok å reduserte vekta gradvis og testa. Tilslutt var det bare det absolut nødvendige. (Var ikke tak eller noe som helst igjen :P). Mener det var ganske stor forsjell på tidene der!

 

Det med 100kg mindre = 0.1sek mindre på 402 er jo greit relativt. Vil tro det har mye mer å si på en bil som veier 600kg f.eks, iforhold til en lastebil på endel tonn :P

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel: En bil som veier 1000 kg og har 100 hk vil gå fortere enn en bil som veier 1200 kg og har 100 hk.

 

Logisk? Ja

 

 

På flatmark vil bilene faktisk gå omtrent like fort, siden det er luftmotsanden som avgjør toppfarten. (Friksjonen mot marka er litt større på den tyngste bilen, men det er neglisjerbart)

 

Akselerasjonen til den lette bilen vil selvsakt være større, regner med du sikta til det ;)

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny aks = gammel aks * (ny vekt/gammel vekt)

 

Sånn grovt regnet, og tallene blir mer usikre jo lenger ned man kommer pga problemer med grep, etc.

 

To biler som er dønn make men den ene har 200 kg mer vekt, vil gå like fort. Dvs, slutthastigheten er omtrent den samme. Det er akselerasjonen opp til slutthastighet som blir forandret.

 

Videre følger akselerasjonen dreiemomentkurven til motoren, sett fra motorteknisk side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår