Mordach Skrevet Juli 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Fint med så mye respons. Selv om noen mener at dette er barnelærdom (noe det er) så er det desverre ikke alle som fikk med seg så mye i barndommen fordi de var opptatt med å leke med biler osv. Selvfølgelig skjønner alle at en lettere bil vil komme fortere opp i fart enn en tung, men mitt poeng var bare å nevne noen av de tingene som GÅR AN å gjøre for å lette en bil. Akselerasjonen til den lette bilen vil selvsakt være større, regner med du sikta til det Jeg burde kanskje ha ordlagt meg bedre - jeg siktet selvfølgelig til akselerasjonen. Så lenge dreiemomentet er det samme på to biler så vil helt klart den letteste akse fortere, men hvor stor forskjell det er på to biler med samme kraft men f.eks. 50 kilo vektforskjell kunne vært interessant å vite. En liten og lett bil (som f.eks. Starlet, Clio, Golf 1, Polo osv.) strippet for all unødvendig tyngde og med oppjazzet eller større motor ville vært noe for seg sjøl å kjøre - gokart i stort format? Helt klart. En annen ting mange ikke vet om/tenker på er omkretsen på hjulet. Jo større omkrets (i forhold til original hjulomkrets), jo tregere akselerasjon. Hvis du vil ha en bil som akselererer fort ut fra et lyskryss - dropp 17" felgene og hiv på noen 14" med relativt lav profil! Har du mindre hjul enn originalt vil bilen komme kjapt opp i fart, men ikke ha den største toppfarten. Hvis akselerasjon er det man er på utkikk etter (som i dette tilfellet), gjør 13" eller 14" alufelger med lite gummi rundt jobben bedre enn noen 18" eller 45" omg-krom-bling-$$$ felger noensinne vil. Konklusjonen blir da: Oppskrift på en pocket-rocket "go-kart-bil" 1 stk liten bil (helst rød, for de røde går fortere) 1 del oppjazzet motor (kan erstattes med mellom 1.4 og 2 liter turbomotor) 4 spisesjeer 13"/14" lettmetallfelger med lavprofildekk Noen timer stripping av unødvendig vekt (evt. med påfølgende støyisolering) La stå over natten og godgjøre seg. Tilfør 1 (eller flere) biler å kappkjøre med, og dander hele sulamitten på en lukket bane. Krydre gjerne med litt høyoktan bensin hvis det faller i smak, og rør godt! Nå har me juksa lite granne, så resultatet får vi med en gang: En bil som veier halvparten så mye som kompisene dine sine biler, sitter dobbelt så bra i svingene, bruker halvparten så lang avstand på å bremse (og dermed kan bruke mer tid rundt banen på akselerasjon), og er dritgøy å kjøre. Uansett om du ikke tar kompisene dine på toppfarten vil du garantert ha en bil som akser som en nyttårsrakett på speed, sitter som limt i svingene og som stopper på en femøring - plutselig har du bilen som alle kompisene dine vil prøve. :respect Siter - I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard. - Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. '95 Audi Coupé ACE (x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Da må jeg få lov til å presentere mitt neste prosjekt etter at jeg har vraket 850'en; en VW Lupo med langsmontert Audifemmer på 550 hk, ikke ulik prosjektene til en viss svenske med tresko... Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 har du vraka 850n? Øverst ikke riktig frisk :P Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Går vist ann å lette ei Volvo 242 dør 22 kg ved å fjerne alt untatt det utvendige "skallet"... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Har ikke vrakan enda nei, men tror du ikke det bare er et tidsspørsmål da ealoken? Men først må den på veien... Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 hehe, du sier noe, det skjer vel i utgangen av en sving P: Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mordach Skrevet Juli 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Går vist ann å lette ei Volvo 242 dør 22 kg ved å fjerne alt untatt det utvendige "skallet"... Mange bilmodeller har ganske tunge komplette dører, så man kan helt klart spare noen kilo på å hive ut "dørforet" eller bytte med karbon. El-motorer o.l. til elektriske vinduer veier vel litt det og. @Reodor F: Den Lupo'en blir GALEN. Gleder meg til å se hvordan det prosjektet ender! Det blir vel som å kjøre en heftig R-sykkel på fire hjul... du får vel lett 1:2 power to weight ratio på en slik?! :respect Siter - I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard. - Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. '95 Audi Coupé ACE (x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Når man først er på utkasting-frenzy kan man jo hive ut alt som heter asfaltmatter og tepper, kaste ut det tunge dasjbordet og sette inn lexanruter. Blir veldig ofring av komfort når man letter en bil så mye, men kjører man raaaaserbil så kjører man raaaaserbil :) Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarlis Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Om jeg skulle strukket meg så langt som å til og med fjerne elmotorer for vinduer o.l tror jeg kansje jeg skulle latt være å spise i noen uker i tilleg? ikke at jeg er så rund at det gjør noe:P hehe Siter -89 Volvo 740 Sedan B230F -91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen) -93 Volvo 940 TIC -x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Det er jo mange tjuvknep for og lette en bil, man kan jo også nevne letting av chassi/kaross ved og fjerne metall på steder hvor det ikke går på bekostning av vridningsstivhet som f.eks bakluke od dører. Evenuelt offre litt vridningstivhet i chassiet og montere veltebur istede for. karbonfiber skjermer, panser og dører får man kjøpt til mange "ricere" idag. Bilen aksellerer også fortere på dekk som har en høy profil, da kan det lønne seg og sette på små alufelger for og miske uavfjæret vekt i samme slengen. Men hvist man er en hardbarket tuner så må man selfølgelig ha store bremser som trekker hjul og felgstørrelse oppover og dermed fører til mere vekt hvist man ikke har innslag av eksotiske materialer som magnesium osv Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Da må jeg få lov til å presentere mitt neste prosjekt etter at jeg har vraket 850'en; en VW Lupo med langsmontert Audifemmer på 550 hk, ikke ulik prosjektene til en viss svenske med tresko... Reodor F Siden du mest sannsynelig ikke får godkjent den likevell kan du jo midtmontere motoren. Nå vet jo ikke jeg hvilken girkasse du skal bruke men du kan jo bruke en audi girkasse fra en s4 eks. Da kan du jo legge akslingene som egentlig skal gå til fremhjulet til bakhjulene. da får du bakhjulstrekk men det kunne blitt hysterisk morsomt fatality Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Alle vil jo ha raskere bil, hvordan den bilen sammelikner med andre kommer jo senere. Så man kan lett sjekke med sin egen bil hva som gjør mest utslag. Feks. 1200kg bil med 150hk har 8kg/HK Letter man den med 100kg blir det 7,3kg/Hk. For å oppnå det samme med trimming av motor må man få 164Hk. Er nok ikke noen tvil om hva som er billigst og enklest i starten, men det koster mye penge å slanke bilen etter hvert også. En annen ting å tenke på er at mere hestekrefter gir deg ikke mer fart gjennom svingene :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersM Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Ta og sjekk denne her dere.. Ortlig "bil" http://home.no.net/ahagst/Minisidene.htm Siter Nå: 04 Passat 1.9tdi 4Motion Highline [X]Golf 3 stv 1.9 med air ride, Passat 1.8T, E30 Touring lav og brei,Bmw E46 M-tech touring, "Prosjekt" Snehvit, '83 einser '74 mini cab med sinna motor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Ta og sjekk denne her dere.. Ortlig "bil"http://home.no.net/ahagst/Minisidene.htm Hehe, det veltet jo røyk ut av bakluka :) Din bil? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersM Skrevet Juli 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2006 Hehe vet=) Nei er ikke min desverre, men vi har samme navn da=) hehe Den filmen med røyken har han "bare" 185hk på 600kg. Nå har han snart bygd ferdig motoren og da har han minst 420hk på 600kg=) Tror det ryker greit da=) for dere som ikke har lest på hjemmesiden hans så er det en mini med bakhjulstrekk og hayabusamotor med turbo=) Siter Nå: 04 Passat 1.9tdi 4Motion Highline [X]Golf 3 stv 1.9 med air ride, Passat 1.8T, E30 Touring lav og brei,Bmw E46 M-tech touring, "Prosjekt" Snehvit, '83 einser '74 mini cab med sinna motor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.