Gå til innhold

Tap av vekt vs. økt effekt

Ranger emnet


Mordach

Anbefalte innlegg

Fint med så mye respons. Selv om noen mener at dette er barnelærdom (noe det er) så er det desverre ikke alle som fikk med seg så mye i barndommen fordi de var opptatt med å leke med biler osv. Selvfølgelig skjønner alle at en lettere bil vil komme fortere opp i fart enn en tung, men mitt poeng var bare å nevne noen av de tingene som GÅR AN å gjøre for å lette en bil.

 

Akselerasjonen til den lette bilen vil selvsakt være større, regner med du sikta til det

Jeg burde kanskje ha ordlagt meg bedre - jeg siktet selvfølgelig til akselerasjonen. Så lenge dreiemomentet er det samme på to biler så vil helt klart den letteste akse fortere, men hvor stor forskjell det er på to biler med samme kraft men f.eks. 50 kilo vektforskjell kunne vært interessant å vite.

 

En liten og lett bil (som f.eks. Starlet, Clio, Golf 1, Polo osv.) strippet for all unødvendig tyngde og med oppjazzet eller større motor ville vært noe for seg sjøl å kjøre - gokart i stort format? Helt klart.

 

En annen ting mange ikke vet om/tenker på er omkretsen på hjulet. Jo større omkrets (i forhold til original hjulomkrets), jo tregere akselerasjon. Hvis du vil ha en bil som akselererer fort ut fra et lyskryss - dropp 17" felgene og hiv på noen 14" med relativt lav profil! Har du mindre hjul enn originalt vil bilen komme kjapt opp i fart, men ikke ha den største toppfarten. Hvis akselerasjon er det man er på utkikk etter (som i dette tilfellet), gjør 13" eller 14" alufelger med lite gummi rundt jobben bedre enn noen 18" eller 45" omg-krom-bling-$$$ felger noensinne vil.

 

Konklusjonen blir da:

 

Oppskrift på en pocket-rocket "go-kart-bil"

1 stk liten bil (helst rød, for de røde går fortere)

1 del oppjazzet motor (kan erstattes med mellom 1.4 og 2 liter turbomotor)

4 spisesjeer 13"/14" lettmetallfelger med lavprofildekk

Noen timer stripping av unødvendig vekt (evt. med påfølgende støyisolering)

 

La stå over natten og godgjøre seg. Tilfør 1 (eller flere) biler å kappkjøre med, og dander hele sulamitten på en lukket bane. Krydre gjerne med litt høyoktan bensin hvis det faller i smak, og rør godt!

 

Nå har me juksa lite granne, så resultatet får vi med en gang:

En bil som veier halvparten så mye som kompisene dine sine biler, sitter dobbelt så bra i svingene, bruker halvparten så lang avstand på å bremse (og dermed kan bruke mer tid rundt banen på akselerasjon), og er dritgøy å kjøre.

 

Uansett om du ikke tar kompisene dine på toppfarten vil du garantert ha en bil som akser som en nyttårsrakett på speed, sitter som limt i svingene og som stopper på en femøring - plutselig har du bilen som alle kompisene dine vil prøve. :respect

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da må jeg få lov til å presentere mitt neste prosjekt etter at jeg har vraket 850'en; en VW Lupo med langsmontert Audifemmer på 550 hk, ikke ulik prosjektene til en viss svenske med tresko...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vist ann å lette ei Volvo 242 dør 22 kg ved å fjerne alt untatt det utvendige "skallet"...

Mange bilmodeller har ganske tunge komplette dører, så man kan helt klart spare noen kilo på å hive ut "dørforet" eller bytte med karbon. El-motorer o.l. til elektriske vinduer veier vel litt det og.

 

@Reodor F: Den Lupo'en blir GALEN. Gleder meg til å se hvordan det prosjektet ender! Det blir vel som å kjøre en heftig R-sykkel på fire hjul... du får vel lett 1:2 power to weight ratio på en slik?! :respect

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle strukket meg så langt som å til og med fjerne elmotorer for vinduer o.l tror jeg kansje jeg skulle latt være å spise i noen uker i tilleg? ikke at jeg er så rund at det gjør noe:P hehe

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange tjuvknep for og lette en bil,

man kan jo også nevne letting av chassi/kaross ved og fjerne metall på steder hvor det ikke går på bekostning av vridningsstivhet som f.eks bakluke od dører. Evenuelt offre litt vridningstivhet i chassiet og montere veltebur istede for.

karbonfiber skjermer, panser og dører får man kjøpt til mange "ricere" idag.

 

Bilen aksellerer også fortere på dekk som har en høy profil, da kan det lønne seg og sette på små alufelger for og miske uavfjæret vekt i samme slengen.

Men hvist man er en hardbarket tuner så må man selfølgelig ha store bremser som trekker hjul og felgstørrelse oppover og dermed fører til mere vekt hvist man ikke har innslag av eksotiske materialer som magnesium osv

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg få lov til å presentere mitt neste prosjekt etter at jeg har vraket 850'en; en VW Lupo med langsmontert Audifemmer på 550 hk, ikke ulik prosjektene til en viss svenske med tresko...

 

Reodor F

 

Siden du mest sannsynelig ikke får godkjent den likevell kan du jo midtmontere motoren. Nå vet jo ikke jeg hvilken girkasse du skal bruke men du kan jo bruke en audi girkasse fra en s4 eks. Da kan du jo legge akslingene som egentlig skal gå til fremhjulet til bakhjulene. da får du bakhjulstrekk men det kunne blitt hysterisk morsomt fatality

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vil jo ha raskere bil, hvordan den bilen sammelikner med andre kommer jo senere.

 

Så man kan lett sjekke med sin egen bil hva som gjør mest utslag.

Feks.

1200kg bil med 150hk har 8kg/HK

Letter man den med 100kg blir det 7,3kg/Hk.

For å oppnå det samme med trimming av motor må man få 164Hk.

Er nok ikke noen tvil om hva som er billigst og enklest i starten, men det koster mye penge å slanke bilen etter hvert også.

En annen ting å tenke på er at mere hestekrefter gir deg ikke mer fart gjennom svingene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe vet=) Nei er ikke min desverre, men vi har samme navn da=) hehe

Den filmen med røyken har han "bare" 185hk på 600kg. Nå har han snart bygd ferdig motoren og da har han minst 420hk på 600kg=) Tror det ryker greit da=)

 

for dere som ikke har lest på hjemmesiden hans så er det en mini med bakhjulstrekk og hayabusamotor med turbo=)

Nå: 04 Passat 1.9tdi 4Motion Highline

[X]Golf 3 stv 1.9 med air ride, Passat 1.8T, E30 Touring lav og brei,Bmw E46 M-tech touring, "Prosjekt" Snehvit, '83 einser

'74 mini cab med sinna motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår