Gå til innhold

Tap av vekt vs. økt effekt

Ranger emnet


Mordach

Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Minbusa = KERRAAAZZZYEE!!! 0-100 på under null sekunder anyone? :roll: Hehe. Å kjøre den må være som å kjøre en blanding av en RC bil på flybensin og verdens heftigste go-kart... DZZZZZZZNNNN!!!!

:hammer

Tipper lyden blir syyyyk når motoren er ferdig... :phatyo

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting mange ikke vet om/tenker på er omkretsen på hjulet. Jo større omkrets (i forhold til original hjulomkrets), jo tregere akselerasjon. Hvis du vil ha en bil som akselererer fort ut fra et lyskryss - dropp 17" felgene og hiv på noen 14" med relativt lav profil! Har du mindre hjul enn originalt vil bilen komme kjapt opp i fart, men ikke ha den største toppfarten. Hvis akselerasjon er det man er på utkikk etter (som i dette tilfellet), gjør 13" eller 14" alufelger med lite gummi rundt jobben bedre enn noen 18" eller 45" omg-krom-bling-$$$ felger noensinne vil.

 

Går du fra 17" til 14" med samme profil vil det se rimelig teit ut. Ikke bare vil bilen subbe ned i alle fartsdempere, men du vil ha en svær glipe mellom hjul og hjulbue.

 

Lovlig vil det jo heller ikke være. Jeg ville heller anbefale en syk utveksling i bakakslen da :thumb

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å endre utveksling i bakaksel eller sette på små hjul har samme effekt som å sette inn en tettsteget girkasse. Ulempen er høyt turtall, støy og bensinforbruk i marsjfart.

 

Tenk deg at hvert hjul på stålfelg veier opp til ca. 35 kilo - gang dette med fire og trekk fra det noen lette alufelger veier - dette vil utgjøre en stor forskjell.

Stålfelg 7J x 16: 10 kg

Alufelg 7J x 16: 8 kg

Alufelg 8J x 18: 12 kg

 

Vi kan gange med fire hjul. Deretter kan vi gange med nesten 2 pga rotasjonsenergien som må tilføreres, kommer i tillegg til den vanlige "foroverenergien". Totalt for alle hjul 15 kg lettere med alufelger kan vi altså regne med.

 

Den som veier mest kan dra den lettere om den har mere dreimoment, husk at hk er ikke alt

Jo, når det gjelder akselerasjon, så er effektutviklingen alt.

 

Har man mer hk, så kan man ta fordel av girutvekslingen og få mer dreiemoment på hjulene. Det er dreiemoment på hjulene som teller, ikke motorens dreiemoment.

 

Det er derfor bensinbiler generelt er raskere enn dieselbiler. Bensinbiler har høyere effekt og får derfor større maksimal akselerasjon. Motorens dreiemoment er mindre verdt hvis det kommer på lave turtall (amerikanske biler og dieselmotorer).

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, når det gjelder akselerasjon, så er effektutviklingen alt.

 

Har man mer hk, så kan man ta fordel av girutvekslingen og få mer dreiemoment på hjulene. Det er dreiemoment på hjulene som teller, ikke motorens dreiemoment.

 

Det er derfor bensinbiler generelt er raskere enn dieselbiler. Bensinbiler har høyere effekt og får derfor større maksimal akselerasjon. Motorens dreiemoment er mindre verdt hvis det kommer på lave turtall (amerikanske biler og dieselmotorer).

 

Tusen takk, nå forstår jeg hvorfor Dodge RAM SRT10 gjorde det så elendig når den ble testa av Autofil... :iconsm

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@buskmann: En kjempeflott post som vitner om kunnskap om temaet vi diskuterer. Vekten på stålfelgene var en (veldig) dårlig gjetning fra min side, men regnestykket du setter opp er god lesning. Vi vil ha flere poster som den! :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bilmodeller har ganske tunge komplette dører, så man kan helt klart spare noen kilo på å hive ut "dørforet" eller bytte med karbon. El-motorer o.l. til elektriske vinduer veier vel litt det og.

 

Meinte da også å skjære ut metallet som er på innsia av døra og muligens erstatte dette med alu... ;) Dørtrekket hjelper såklart men ikke i nærheter så mye som metallet... Når man tar av døtrekk uten å gjøre noe mer så ser det heller lite pent ut også... : P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meinte da også å skjære ut metallet som er på innsia av døra og muligens erstatte dette med alu... ;) Dørtrekket hjelper såklart men ikke i nærheter så mye som metallet... Når man tar av døtrekk uten å gjøre noe mer så ser det heller lite pent ut også... : P

Hehe. Du har rett i det, men - hvis man først skal gå så langt at man kommer til det stadiet at man har pelmet ut/skrudd av/skåret vekk alt av 'unødvendigheter', så burde det ikke gjøre så mye om det ikke ser så pent ut... :???:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem å få med at vektreduksjon har mer for seg jo høyere opp på bilen man kommer. Jo lavere tyngdepunkt, jo bedre :)

Ja! Sag av taket og kast hele jævelskapen. Husk også å ha seteryggen så langt bak som mulig så man ligger lavt i terrenget... Lavt tyngdepunkt ftw!! :hammer

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle her kjenner vel til formelen F=ma - kraft=masse*akselerasjon

 

dvs. a=F/m - akselerasjon=kraft/masse

 

i praksis blir denne formelen vanskelig å bruke da motorens kraft varierer over registeret, men den viser sammenhengen, og hvorfor mer hk eller mindre vekt øker akselerasjonen.

Det er sunt bondevett å ligge bredt

-Felleskaupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår