Gå til innhold

En del jobb?

Ranger emnet

vidarj

Anbefalte innlegg

På min Volvo 240 GL stasjonsvogn må jeg:

Bytte Bremseskiver og klosser foran OG bak

Bytte dempere over hele

Bytte toppdeksel pakkning

Bytte clutch (bestefarclutch)

Finne jordingsfeil på blinklys

Er dette mye jobb og dyrt?

Hvor mye vil et verksted ta ca`?

Volvo 240 stæsjvægon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

clutchen er det mest omfattende..

bremser fikser du enkelt selv, tar deg ikke så mange timer akkuratt.

toppdekselpakning koster 150kr elns.. kjøp den hos pedersens racing, så er det jo 8 skruer leler hva det er.. tar deg max 15 min, om du skrur sakte :P

jordingsfeil? hmm.. spørs litt den, men jeg husker jeg hadde manglende jord inni instrumentpanel-lysene, da bare mekket jeg ny jord på jordkabelen, hehe.. spørs hvor du har feilen..

hva er problemet med blinklyset? kan være de har gitt deg feil diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Volvo 240 GL stasjonsvogn må jeg:

Bytte Bremseskiver og klosser foran OG bak

Bytte dempere over hele

Bytte toppdeksel pakkning

Bytte clutch (bestefarclutch)

Finne jordingsfeil på blinklys

Er dette mye jobb og dyrt?

Hvor mye vil et verksted ta ca`?

bremser: ca 30min

Dempere rundt hele: ca 1t

Toppdeksel: 10min

Clutch: 30-45 min

Jordingsfeil er det litt vanskelig å sette tid på, spørs hvor vanskelig det er å finne feilen

"Old Volvo`s never die`s, they only go faster"

Volvo 142 72mod - b21et, megasquirt +++

Volvo 740 87mod - B230et 8,5x18 superstar kloster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordingsfeil er det litt vanskelig å sette tid på, spørs hvor vanskelig det er å finne feilen

ja da jobber du som en neger... detta var faen meg raskt. det hender man møter på problemer da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en ikke bilmekaniker uten all kunnskap og verktøy:

Bremser: kan ta inntil et par timer om du møter på fastrustede deler osv.. spesielt om du har jekk og må ta ett hjul av gangen.

Dempere: bak bytter du når du skifter bremser. kjapt gjort. 2 skruer på hver. Forran bruker du max en time på begge sider. Demonter støtdemperforing, bremserør, styreledd og bærekule. Bør ha luftverktøy eller en spesiell ringnøkkel. Kjøp nye mansjetter! følger som regel ikke med demperen.

Toppdeksel: dette er jo kjapt gjort. 10-12 skruer av og på.

Clutch: dette kan ta en del timer om man er alene. Om man er to som veit hva dem driver med og det går litt effektivt burde det gå på mellom 1 og 2 timer.

Jordingsfeil: denne ligger nok enten fremme ved blinklykten (jordingsfeil på blinklys), om det hadde vert i lykten bak ville nok det meste ha blinka baki der!

så en kveld med god jobbing er du i mål.

Pris:

Bremser: max 8-900kr

Støtdempere: 2000kr kanskje..

Toppdeksel: 100-200kr

Clutch: max 1000kr for clutchsett (trykkplate, lamell og utløserlager (for wire..)

Jordingsfeil: sannsynligvis en boks med elektronikkrens eller en ledningstump.

4000kr.. så spørst det om bilen er verdt pengene, arbeid regner du ikke med da det er gøy og lærerikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en ikke bilmekaniker uten all kunnskap og verktøy:

Bremser: kan ta inntil et par timer om du møter på fastrustede deler osv.. spesielt om du har jekk og må ta ett hjul av gangen.

Dempere: bak bytter du når du skifter bremser. kjapt gjort. 2 skruer på hver. Forran bruker du max en time på begge sider. Demonter støtdemperforing, bremserør, styreledd og bærekule. Bør ha luftverktøy eller en spesiell ringnøkkel. Kjøp nye mansjetter! følger som regel ikke med demperen.

Toppdeksel: dette er jo kjapt gjort. 10-12 skruer av og på.

Clutch: dette kan ta en del timer om man er alene. Om man er to som veit hva dem driver med og det går litt effektivt burde det gå på mellom 1 og 2 timer.

Jordingsfeil: denne ligger nok enten fremme ved blinklykten (jordingsfeil på blinklys), om det hadde vert i lykten bak ville nok det meste ha blinka baki der!

så en kveld med god jobbing er du i mål.

Pris:

Bremser: max 8-900kr

Støtdempere: 2000kr kanskje..

Toppdeksel: 100-200kr

Clutch: max 1000kr for clutchsett (trykkplate, lamell og utløserlager (for wire..)

Jordingsfeil: sannsynligvis en boks med elektronikkrens eller en ledningstump.

4000kr.. så spørst det om bilen er verdt pengene, arbeid regner du ikke med da det er gøy og lærerikt :)

du har skrudd før... det der kan stemme!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, veldig fin forklaring fra locked egentlig. Det er slik at uansett hva du skal gjøre på bilen din av mekking, så kan det ta lengere tid, pga uforutsette ting som dukker opp.

Man må lete/gå frem og tilbake etter verktøy, skruer som er badet i tectyl/rusta fast etc. Masse "morro" som kan intreffe, på selv de minste jobbene:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider