Gå til innhold

Turtallsmåler

Ranger emnet

auto82

Anbefalte innlegg

Går det ikke an å få måle det digitalt? Digitalt multimeter eller noe? Liker ikke helt dette instrumentet som følgte med her. Vanskelig å lese av. Ellers er jo tenningslampe og fjernstart til startmotoren helt greie.

Hvor i utgangspunktet måles turtall? Kamen eller veiven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at turtallet skal måles på veiva.

Da må det måles mekaniskt med en turtallsviser som du holder inntil senter på reimhjulet på veiva for eks.

Hvordan det hjøres på bilverksted på biler som du ikkje kan lese av turtallet digitalt fra ECU'n, har eg ikkje pippling på!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan koble deg på coilen hvis du har digitalt multimeter... Da er det som oftest en instilling hvis det står Rpm. også må du stille den på 4, 6, 8 sylindre osv...Gjorde det for ikke så lenge sia, men husker ikke helt åssen jeg gjorde siden det bare var får å prøve... : P Trur jeg satte på pluss/minus på multimetret på pluss/minus på coilen, eller så tok jeg pluss på multimeteret på minusen på coilen og jorda minusen på muiltimetret.... Men jeg veit hvertfal at det skal gå ann så du får prøve deg fram ;) lYKKE TIL...

Mvh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81491

Der er sånn digital turtallsmåler :) Kan se om jeg får lest litt på den i morra,om hvordan man måler den...

Ride it like you Stole it

[-] -92 Sierra 2.0 Sedan DOHC (tidligere ambassadebil)

[x] -82 Sierra 2.0 Coupe

[-] -82 Matra Murena 2.2 S

[x] -88 Sierra 2.0 Sedan

[x] -76 Kadett C 1.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at turtallet skal måles på veiva.

Da må det måles mekaniskt med en turtallsviser som du holder inntil senter på reimhjulet på veiva for eks.

Hvordan det hjøres på bilverksted på biler som du ikkje kan lese av turtallet digitalt fra ECU'n, har eg ikkje pippling på!

Man måler vel turtallet elektronisk eller via kl.1 på coil. (-)

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å måle med det digitale multimeteret fra biltema. Følgte med en slik sensor som man putter på en av tennpluggkablene. Men sattan. Er jo ikke lett å lese av turtallet der nei. Det står ikke i ro jo. Varierer seg hele tiden. Hvorfor er det slik? Er det normalt?

Noen som har dette multimeteret og kan prøve? Gjør jeg feil eller noe kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å måle med det digitale multimeteret fra biltema. Følgte med en slik sensor som man putter på en av tennpluggkablene. Men sattan. Er jo ikke lett å lese av turtallet der nei. Det står ikke i ro jo. Varierer seg hele tiden. Hvorfor er det slik? Er det normalt?

Noen som har dette multimeteret og kan prøve? Gjør jeg feil eller noe kanskje?

Hvor mye varierer det?

Det vil nok ikkje holde seg helt stabilt, men til større oppløsning du har, til mer variasjoner kan du risikere og få.

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider