auto82 Skrevet Juli 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2006 Hva brukes for å måle turtall på biler? Kan jeg kjøpe meg et slikt digitalt multimeter for bil? Hvordan brukes det? Hvor måles turtallet hen? Veivakselen eller kamakselen? Håper dere kan hjelpe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet Juli 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2006 Vil bare legge til at det er tomgangen jeg skal finne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82720 Siter [x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX [x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet Juli 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Går det ikke an å få måle det digitalt? Digitalt multimeter eller noe? Liker ikke helt dette instrumentet som følgte med her. Vanskelig å lese av. Ellers er jo tenningslampe og fjernstart til startmotoren helt greie. Hvor i utgangspunktet måles turtall? Kamen eller veiven? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Trodde det måltes på minusen på coilen jeg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet Juli 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 Okei. Men hva bruker verkstedene når de måler turtall/tomgang da? Ingen av dere som har/bruker et instrument selv hjemme i garasjen?:) Eller vet om noe bra? vampire Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet Juli 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2006 Er ganske sikker på at turtallet skal måles på veiva. Da må det måles mekaniskt med en turtallsviser som du holder inntil senter på reimhjulet på veiva for eks. Hvordan det hjøres på bilverksted på biler som du ikkje kan lese av turtallet digitalt fra ECU'n, har eg ikkje pippling på! Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Juli 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2006 Du kan koble deg på coilen hvis du har digitalt multimeter... Da er det som oftest en instilling hvis det står Rpm. også må du stille den på 4, 6, 8 sylindre osv...Gjorde det for ikke så lenge sia, men husker ikke helt åssen jeg gjorde siden det bare var får å prøve... : P Trur jeg satte på pluss/minus på multimetret på pluss/minus på coilen, eller så tok jeg pluss på multimeteret på minusen på coilen og jorda minusen på muiltimetret.... Men jeg veit hvertfal at det skal gå ann så du får prøve deg fram ;) lYKKE TIL... Mvh... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andronix Skrevet Juli 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2006 http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81491 Der er sånn digital turtallsmåler :) Kan se om jeg får lest litt på den i morra,om hvordan man måler den... Siter Ride it like you Stole it [-] -92 Sierra 2.0 Sedan DOHC (tidligere ambassadebil) [x] -82 Sierra 2.0 Coupe [-] -82 Matra Murena 2.2 S [x] -88 Sierra 2.0 Sedan [x] -76 Kadett C 1.2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suzuki Ac-50 Skrevet Juli 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2006 Er ganske sikker på at turtallet skal måles på veiva. Da må det måles mekaniskt med en turtallsviser som du holder inntil senter på reimhjulet på veiva for eks. Hvordan det hjøres på bilverksted på biler som du ikkje kan lese av turtallet digitalt fra ECU'n, har eg ikkje pippling på! Man måler vel turtallet elektronisk eller via kl.1 på coil. (-) Siter Let´s go, Hammer down! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet Juli 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2006 Prøvde å måle med det digitale multimeteret fra biltema. Følgte med en slik sensor som man putter på en av tennpluggkablene. Men sattan. Er jo ikke lett å lese av turtallet der nei. Det står ikke i ro jo. Varierer seg hele tiden. Hvorfor er det slik? Er det normalt? Noen som har dette multimeteret og kan prøve? Gjør jeg feil eller noe kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet Juli 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2006 Prøvde å måle med det digitale multimeteret fra biltema. Følgte med en slik sensor som man putter på en av tennpluggkablene. Men sattan. Er jo ikke lett å lese av turtallet der nei. Det står ikke i ro jo. Varierer seg hele tiden. Hvorfor er det slik? Er det normalt? Noen som har dette multimeteret og kan prøve? Gjør jeg feil eller noe kanskje? Hvor mye varierer det? Det vil nok ikkje holde seg helt stabilt, men til større oppløsning du har, til mer variasjoner kan du risikere og få. Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet Juli 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2006 Føler at det ikke er skikkelig kontakt mellom sensor og tennkabel :wonder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Juli 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2006 hum, hvorfor bare ikke sette på en turtall måler og koble den opp på minusen på coilen? Hvis jeg ikke missforstod heelt.... Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet Juli 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2006 Kan jeg bruke det der multimeteret fra biltema til å måle på minus på coil da? Jeg har elektronisk tenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg