Gå til innhold

Fjerning av døde insekter

Ranger emnet

Amatør1

Anbefalte innlegg

Litt OT; Hvem forhandler Meguiars i Norge? Hadde vært festlig å sammenligne priser.. :)

Mekonomen vertfall...

Jeg bruker kun AutoGlym produkter, men vet ikke om dem har no bugs fjerner...Skal faktisk prøve Meguiars neste gang jeg skal freshe opp bilen..Har hørt at det skal være svinbra produkter fra en som driver med bilpleie...

( ) 98 BMW 320i Touring (under construction)

(x) 98 Volvo V70 2.0 Lt R Familieracer

(x) 94 Audi S4 Sedan 2.2tq

(x) 92 Audi 80 2.3 E Cab

(x) 94 Civic Vti EG9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er klart at hvis det finnes produkter som løser dette, uten at en trenger å gni på lakken med svamper o.l er jo det bra! Det blir jo en form for mekanisk "slitasje" det også. Skulle det lure seg inn et par sandkorn inn i svampen også da så......

Men jeg vil tro at det uansett er en fordel å bruke varmt vann samme hvilket produkt man velger å bruke?

Varmt vann løser jo fett bedre enn kaldt vann.

Microfiber vet jeg ingentig om, men de er jo som regel myke de, så jeg kan ikke forstå at de skal skade lakken.

Men skal en jo at alt av kluter, sprayer, koster osv blir det jo fort kostbart. Garasjen vil so se ut som en har fått fullstendig vaskemani og støv på hjernen. Det kan ikke være nødvendig for mannen i gata å ha alt dette?

#min mening#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk insect remover på lakken / fronten av bilen .. bruk helst såpe / vann osv. kanskje noe avfettning (type svakt ) jobber for TurtleWax, vet dette.

insect remover derimot er genialt på glass-flater.

n3c

Hvis den inneholder syrer og sterke basiske kombinasjoner som er skadelige for lakk (ca 90 prosent av det som selges) så ja. I andre tilfeller nei.

Det kommer rett og slett ned på hvilken kvalitet du velger at produktene dine skal ha. Blir på samma måte som at man kan ikke forvente å frese rundt på bane i 250 km/t på billige vanlige dekk, men man bør kunne forvente at R dekk skal kunne dette uten at feil oppstår. Kanskje litt teit sammenligning, men dere skjønner sikkert poenget.

Det er alt for mye på markedet som lover mer enn de holder samt at de skriver ikke opp "den lille skriften" hvor all driten står.

Når det gjelder det å enten ha mange eller få produkter. Dette er helt opp til deg selv i forhold til hva du mener ser bra ut eller om du overhodet ikke bryr deg om å vedlikeholde lakken din samt holde bilen din i bra stand. For det første får du mye mer igjen for bilen din når du selger den, du sparer deg nylakkering hvis du ikke skal selge den på lang lang tid, du sparer deg tid når du først skal ta en storvask da du slipper å måtte gjøre alt fra scratch igjen osv.

Det finnes kombinasjonsløsninger, men dette er kompromisser. Altså du sprarer tid/penger/plass muligens men du taper på varighet og sluttkvalitet.

Jeg synes det er verdt det, brorsan ikke. Sånn er den saken :) Men gjett hvem som har penest bil av oss to.

Når det gjelder mikrofiber. Høykvalitetsmikrofiber har en tykkelse som tilsvarer ned til 1/3000 dels hårstrå. Til sammenligning er bomull 60 ganger grovere for ikke å snakke om saueull som enkelte sverger til. I tillegg er mikrofiber lagt opp i løkker som vender innover som fanger opp dritt og skjuler det slik at du ikke drar det utover, mens f.ex bomull stikker utover som hårstrå og vil i verste fall skrape med endene mot lakken når du drar den frem og tilbake.

Bare å søk på internett så finner man masse sammenligninger med slikt.

Til slutt, når det gjelder tester av bilprodukter. For guds skyld finn nøytrale tester, samt finn ut om et er billigtest eller reel test. Det er stor forskjell på pris på enkelte produkter som mange ikke tar hensyn til. I tillegg når den som demonstrerer og tester holder på f.ex utendørs og ikke tar hensyn til å ha korrekte verktøy for bruken så blir jo resultatene så som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insektspray på biltema koster 39kr for en 330ml sprayboks. Nå har jeg vasket bilen noen ganger etter å ha brukt dette uten at det ser ut til å ha påvirket overflaten. Nå har jeg behandlet lakken med Meguire NXT teflon så mulig andre vil reagere.. men denne gjør det altså ikke :D

Edit: Og det er faktisk 3 mndr siden jeg hadde på NXT og lakken er forsatt like blank og hard som glass ;) 350kr for dette stoffet er røverkjøp!

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insektspray på biltema koster 39kr for en 330ml sprayboks. Nå har jeg vasket bilen noen ganger etter å ha brukt dette uten at det ser ut til å ha påvirket overflaten. Nå har jeg behandlet lakken med Meguire NXT teflon så mulig andre vil reagere.. men denne gjør det altså ikke :D

Edit: Og det er faktisk 3 mndr siden jeg hadde på NXT og lakken er forsatt like blank og hard som glass ;) 350kr for dette stoffet er røverkjøp!

Mvh

Du må ikke blande "teflon" og voks her nå ;) Hvis du synes 350 for NXT voks er billig så kan du kjøpe hos meg for 200 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke blande "teflon" og voks her nå ;) Hvis du synes 350 for NXT voks er billig så kan du kjøpe hos meg for 200 :)

Blander ikke noe jeg ;) NXT er bygget opp av syntetisk polymer. "Ordinær" voks produkter er som oftest bygget opp av carnauba voks.

Hva er så Teflon? Teflon er ett folkeord på forskjellinge blandinger av polymer..

Jeg vasker evo'n etter hver eneste kjøretur. Så det blir ganske mange vasker iløpet av sommeren. Jeg har brukt mange typer av "best i test" voks og polish, men vasking sliter dette fort av. Etter at jeg har hatt på NXT er lakken som glass uten antydning til at den slites etter flere mndr vask. Jeg kommer ikke til å bruke annet enn NXT sin polymer/teflon blanding etter å ha prøvd den hvertfall.. tok meg en hel dag, men den holder hele sommeren og glansen er utrolig dyp...så det er verdt det

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander ikke noe jeg ;) NXT er bygget opp av syntetisk polymer. "Ordinær" voks produkter er som oftest bygget opp av carnauba voks.

Hva er så Teflon? Teflon er ett folkeord på forskjellinge blandinger av polymer..

Jeg vasker evo'n etter hver eneste kjøretur. Så det blir ganske mange vasker iløpet av sommeren. Jeg har brukt mange typer av "best i test" voks og polish, men vasking sliter dette fort av. Etter at jeg har hatt på NXT er lakken som glass uten antydning til at den slites etter flere mndr vask. Jeg kommer ikke til å bruke annet enn NXT sin polymer/teflon blanding etter å ha prøvd den hvertfall.. tok meg en hel dag, men den holder hele sommeren og glansen er utrolig dyp...så det er verdt det

Mvh

Hva heter dette produktet?

Og by the way, varmt vann og svamp funker ikke bra på insekter, det sitter noe jæ***g.. men har brukt Turtle sin Insect Remover med stort hell..men hvor mye det sliter på lakken vet jeg ikke..

Men bruker Meguiars tre step system med carnuba voks til slutt, og mist'en dems hver gang jeg vasker, selvfølgelig påført med deres microfiberklut. :)

Meget fornøyd..

'05 Audi A6 TDI

- x '03 Audi A4 TDi Q S-Line

- x '91 Audi S2 Coupe

- x '91 mod. GMC Syclone

- x '92 BMW 520i 24v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en enkel og veldig effektiv løsning.

AJAX professional (Rosa flaske)

Koster ca 50,- på matbutikken.

Spray på, og la det trekke inn i småkrypa. ( skulle holde bra med ca 10 sek

på størkna mygg...)

spray litt til og skrubb av med klut.

Dette er utrolig effektivt, og billig.....

Tar også jordslag og annet dritt på eks. plast som har ligget lenge ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg irettesetter deg når du kaller det teflon er fordi det faktisk finnes ett produkt som kalles teflonbehandling for bil og det har ingenting å gjøre med Meguiars produkt som faktisk til og med heter "NXT Wax".

Voks har ingenting med carnubainnholdet å gjøre, det kan være 0 eller 70 prosent. Ville bare unngå forvirring blandt folk som leser det som tydeligvis har oppstått allerede. Meguiars selv forbyr til og med å bruke utrykket teflon (det blir sensurert på forumet blandt annet). Meguiars selv anbefaler også å legge på nytt lag hver 14-28 dag avhengig av om bilen står ute eller inne.

Men det vi er enig om er at Meguiars NXT Tech Wax er ett genialt og flott produkt :)

product_g127.gif

Varer veldig lenge, spre utover med medfølgende "applicator pad", la det stå utenfor solens rekkevidde mens lakken er kjølig å ta på, du kan så ta en såkalt "swipe test" for å finne ut når du kan begynne å polere voksen. Hvis du kun flytter matrialet rundt når du drar fingeren over ett lite område så er den ikke stivnet bra nok, men hvis alt forsvinner så er den klar. Vanligvis fra 30 minutter og oppover minimum.

Jobb så over produktet og bruk mye energi, her er det viktig å bruke noe som ikke vil lage riper gjennom vokslaget. Å ha en tykk hinne med voks over hele bilen vil hverken se bra ut eller ha noen funksjon. Du skal pusse ned til den voksen som ligger der har blitt hard og du har tatt bort topplaget samt jobbet produktet ned i de eventuelle små riper som måtte finnes. NXT voksen er da satt sammen for å gi både en dypere farge, beskyttelse samt en klar glans.

Meguiars anbefaler selv å gjøre dette enten med mikrofiberkluter av god kvalitet (snu til tørr side innimellom) eller en såkalt "dual action" poleringsmaskin hvor poenget er at puten ikke roterer raskt rundt men emulerer håndbevegelser slik at man ikke får riper og skader (roterende maskiner er direkte farlige å bruke på lakk når man ikke har godt utstyr og god erfaring). Ved en slik maskin bruker man isåfall en mikrofiberhette over en litt stivere pute for å spare tid samt kunne gi ett litt bedre resultat.

Ved jevnlig vask vil skitten dras av raskere, mindre vil feste seg, underlaget er innkapslet og beskyttet (selvsagt til en viss grad) og det ser generelt mye penere ut :) Dette er selvsagt målet til enhver voks men det er stor forskjell på hva som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket inneholder vel mye ajax og jif produkter amoniakk. Fugledrit inneholder jo amoniakk, her er nærbilde av hva som skjer når slikt for kose seg med lakken din:

2BVBirdEtchingBeforeRAW2.jpg

Har sett gjennom varedeklerasjonen på Meguiars Bug and Tar remover og det er ingenting som vil skade lakken i seg selv om du selv ikke lager riper når du tar det av (husk å vask bilen skikkelig og få av løse partikler før man begynner å fixe slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider