Gå til innhold

164 turbo prosjektet mitt

Ranger emnet


FINNI

Anbefalte innlegg

  • Svar 294
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er det ikke så mange 164er ute og går at jeg ser dette som noe problem...

 

Selv kunne jeg tenke meg en 164 etter hvert, og da helst original - i utseendet, i hvert fall. Men da dette prosjektet visstnok begynte med et "rustvrak", står man etter mitt syn "moralsk" mer fritt til å gjøre endringer. Denne blir sikkert flott!

 

Det ble hevdet at 74-modellen er mer sjelden enn andre. Mitt inntrykk er at dette eventuelt først og fremst kommer av at 74-modellen var hardere utsatt for rust enn tidligere modeller. Stemmer det?

 

Hørte en gang at volvo skiftet prosedyrer på lakkerings arbeidet tidlig på

70 tallet så 73-74 modellene rustet mere.

Faktisk så er det 74 mod det ble produsert flest av hos volvo.

Desuten er eneste karosseri mod på min bil at reservehjulsbrønnene

er fjernet , så hvis orginalsuget skulle melde seg en gang er det el smal jobb

og modde tilbake:) .

Lakken var også uorginal da jeg begynte.

Men hovedpåenget med og bygge bil er jo og få ting som man selv

ønsker det, og ha noe som ikke alle andre har:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte en gang at volvo skiftet prosedyrer på lakkerings arbeidet tidlig på

70 tallet så 73-74 modellene rustet mere.

Faktisk så er det 74 mod det ble produsert flest av hos volvo.

Desuten er eneste karosseri mod på min bil at reservehjulsbrønnene

er fjernet , så hvis orginalsuget skulle melde seg en gang er det el smal jobb

og modde tilbake:) .

Lakken var også uorginal da jeg begynte.

Men hovedpåenget med og bygge bil er jo og få ting som man selv

ønsker det, og ha noe som ikke alle andre har:thumb

 

helt enig med deg..blir samme med mitt prosjekt når det en gang blir ferdig..man bygger sin egen drømme bil slik en selv vil ha den:) 1975mod. er vell den modellen av 164 som er kjeldnast i norge uten om 1968modellane da..men det er vel igrunnen 1969mod. som er registrert i 1968.. åå når det gjelder rust på 164 så blir det sagt at stålkvaliteten på biler fram til ca.1972er best og at det etter dette blei brukt en annen dårligere stålkvalitet som rustet lettere..

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de på biltilsynet synes det er noe særlig med egenmodda airbaggløsninger med feiltemarele og jalla lodding he he.

Har et skinn tre ratt fra v70 også men må ta ut selve airbaggen,

er det noen som har prøvd dette.

Kunne detonert den ,men da revner puta imidten av rattet.

Tips motaes med takk.

montering018.jpg

Finni

 

 

åssen fikk av rattet uten å detonere airbagen?

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en snubbe på bilskroten i østersund som skrudde det av, tok bare av

puta trakk ut kontakten og skrudde av rattet som vanlig.

Men bilen hadde vel stått uten strøm en stund pga vraking.

Rattet så ikke ut når jeg fikk det, skinnet var raknet i mesteparten av sømmene og så jæ..ig trist ut.

Bekkatråd og skinnfett, god tid og kontakt lim så går det.

Finni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer av at den egentli ikke var avsedd for det europeiske markedet..!

Etter mine kilder er det solgt 14 -74 modeller nye i norge! nå finnes det et tyvetalls stykker etter endel import! om dette stemmer er jeg ikke helt sikker på men.. er i alle fall laget 29617 stk 1974 modeller.. lurer litt på hvor mange som er i live i dag !

 

Det må vel være 75-modellen du sikter til her?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro ut motoren og skal inn med turbo oppl med det samme,

Klippte ledningsnettet til gamle innsprutn da dette ikke lenger er i bruk,

Klipte like godt ledningsnettet til electromotiven også da oppkoblingen til dette også ikke så ut i mørke.

Så nå er vi igang med og legge opp nesten hele ledningsnettet på nytt,

vel jeg varmer krympestrømper og torbjørn kobler.

Jeg er helt nek på strøm fronten, så det er godt og ha kompisser som har skikkelig peil.

Fikk demontert og dettonert airbaggen i rattet på fredag også,

Fin underholdning til øldrikkende menn he he.

Gamle ledn nettet.

montering016.jpg

 

Og nye ledn nettet he he

montering017.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sveiset alu idag for første gang,Det var litt tricky men det gikk på et vis. batterikasse og addapter plater til speilene.

augmotor026.jpg

augmotor025.jpg

Lakkerte speilene.

augmotor024.jpg

Godt igang med ny strøm.

augmotor030.jpg

Nye motorfester pga senking av motor. Hockeypucker.

augmotor010.jpg

Snart ferdig med downpipen, Må sveise på nye flensen til wastegaten.

augmotor014.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men diskusjonen om antall solgte 164 i 1974 vil jeg nå avklare...

I brev fra volvo har jeg nå på papiret at det er solgt 14 164E i 1974, noen bruktimport biler er tilkommet i ettertid, å nå finnes det 28stk registrert i norge!

1975 modellen er det solgt 0 av nye i norge, men noen bruktimporterte finnes det!

 

Så det er sagt! den ER skjelden!

x1990 Ford F-250 XLT Lariat (solgt og savnet)

-1974 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men diskusjonen om antall solgte 164 i 1974 vil jeg nå avklare...

I brev fra volvo har jeg nå på papiret at det er solgt 14 164E i 1974, noen bruktimport biler er tilkommet i ettertid, å nå finnes det 28stk registrert i norge!

1975 modellen er det solgt 0 av nye i norge, men noen bruktimporterte finnes det!

 

Så det er sagt! den ER skjelden!

 

Det er jo fordi 99% av folk synes at støtfangerne på 74-75 mod er stygge,

Tipper at det er importert ganske mange flere 73 mod og nedover.

Har nå byggd om læll æ da..

PS jeg tilhører den 1% som synes at støtfangerne er dritkule.

Skulle gjerne hadt 75 mod med 260 brekket aksling osv, sluppet en del

modding da.

Fant et bilde av undertegnede i et flott øyeblikk, hvis noen lurer på hvordan

en som "vandaliserer" 164volvoer ser ut.Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha

fragammelpc038.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke kalle det for vandalisering akkurat,..

man gjør jo akkurat hva man selv vil! Bilen er skjelden , å har sin sanne verdi i originalstand, men om du vil bygge den om så er jo det opp til deg! selvfølgelig blir det tøft... er jo morro når det går godt ;P

x1990 Ford F-250 XLT Lariat (solgt og savnet)

-1974 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står sikkert, men når regner du med å bli ferdig med prosjektet ditt?

Helt ferdig vet jeg ikke, men på veien til våren godkjent forhåpentligvis.

Blir nok en prøvetur før snøen kommer for og gjøre et grunnmap til bremsing

på bjørnstad bil.

Det nermer seg innsetting av motor no så da må vi vel ta en oppstart.

Tenkte og bytte bakaksling i vinter hvis jeg får henta den jeg har tillslag på,

en1031 aksling med 3:15 utv. må ha litt gir og dra på.

Vil ha litt lavere turtall hvis man skal kjøre langt 3000 omdr i 90 er litt slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår