Gå til innhold

Trenger litt hjelp til valg av kondensator på strømanlegget mitt.

Ranger emnet

TrustNo1

Anbefalte innlegg

Hva trenger jeg av kondensatorer?

Hvor mange F trenger jeg? Jeg regner med ett sted mellom 2-3F, men til samme prisen kan man jo også få en 20-30F hybrid kondensator. Er dette isåfall like bra?

Er en fahrad det samme uansett, eller er noen merker bedre enn andre?

Utstyret jeg skal bruke:

RF T20001, 2000W+ RMS til sub

RF T8004, 800W RMS til frontsett (Men i 4ohm blir det nok ikke på langt nær så mange watt)

1x Gul optima

0/1 gouge til T20001 - 0,5 meter strekk, sikret på 250A

4 gouge til T8004 - 1 meter strekk, sikret på 125A

Dynamoen er jeg usikker på, men tror den er på 100A. Jeg er klar over at dette blir noe lite, men å bytte dynamoen på en MR2 er relativt omfattende, så jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre dette med det første.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trenger jeg av kondensatorer?

Hvor mange F trenger jeg? Jeg regner med ett sted mellom 2-3F, men til samme prisen kan man jo også få en 20-30F hybrid kondensator. Er dette isåfall like bra?

Er en fahrad det samme uansett, eller er noen merker bedre enn andre?

Utstyret jeg skal bruke:

RF T20001, 2000W+ RMS til sub

RF T8004, 800W RMS til frontsett (Men i 4ohm blir det nok ikke på langt nær så mange watt)

1x Gul optima

0/1 gouge til T20001 - 0,5 meter strekk, sikret på 250A

4 gouge til T8004 - 1 meter strekk, sikret på 125A

Dynamoen er jeg usikker på, men tror den er på 100A. Jeg er klar over at dette blir noe lite, men å bytte dynamoen på en MR2 er relativt omfattende, så jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre dette med det første.

Ingen ?

Med tanke på batteri, og antall meter strekk vi snakker om bør du ikke trenge å gjøre noe, annet enn skikkelig kabling fra dynamo til batteri. Evt bør neste steg være å bytte batteri.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 33mm2 kabel liggende som er planlagt å legge fra dynamo til batteriet, men kan ikke akkurat si at jeg ser frem til denne jobben da dynamoen i MR2'n sitter rimelig utilgjengelig til. Orginalt så sitter det vel en kabel som er mellom 15-20 mm2 bak fra motor rommet og frem til batteriet. Derimot om det går denne dimmen helt til dynamoen vet jeg ikke.

Du mener altså at det er unødvendig med kondensator når batteriet sitter så nære? Personlig erfaring fra tidligere så synnes jeg at jeg har merket forskjell med og uten kondensator selv om jeg har hatt korte kabelstrekk. Man slipper jo store spenningstap i "toppene". Selv om optima batteriet kan levere mye strøm, så faller gjerne spenningen endel uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si det. På rockford sine hjemmesider sto det iallefall "A high-output alternator and large capacitor are recommended."

Uansett så har jeg 1F + 0.5F liggende, så jeg kan koble til disse å se om det er noe forskjell. Saken er den at jeg vurderte å kjøpe nye kondensatorer, siden disse ser rimelig slitte ut (mange år gamle).

Men isåfall så holder jeg ann innkjøp av kondensatorer til anlegget er ferdig, så kan jeg heller bare teste med de jeg har for å se om det er noe vits :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det er regulerte strømforsyninger på de forsterkerene. så jo høyere spenning, jo mer effekt gir de.

men jeg må si meg enig, jeg ville heller oppgradert til ett Bra batteri fremfor kondensator.

Så ett gult optima er ikke bra nok? Å plassere enda ett batteri i bilen kan bli litt av en utfordring, så jeg må da isåfall bruke noe kraftigere. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg ser det er flere modeller av kinetik. Kan noen gi meg en ca sammenligning med optimabatteriet jeg har? Er det tilsvarende en av de minnste modellene, bedre/dårligere?

Tror egentlig jeg kanskje skal snuse litt på en dynamo oppgradering isteden uansett. Dette vil jo isåfall levere en høyere spenning enn hva batteriet gjør. Spørsmålet er hvor kraftig dynamo jeg får tak i, som passer bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Spørsmålet er hvor kraftig dynamo jeg får tak i, som passer bilen.

Se etter om den biltypen du har kom i diesel versjon, disse har gjerne en større dynamo. Ellers så kan du tat en titt i BOSCH katalogen der finner du ut hva som kom standard pp typen bil du har.

Hvis dynamoen din er 100A nå skulle vel dette egentlig holde(?)

100A x 14.4V = 1440 watt kontinuerlig, men om du har mye annet elektrisk i bilen blir jo ikk eoverskuddet til stereoen stort.

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter om den biltypen du har kom i diesel versjon, disse har gjerne en større dynamo. Ellers så kan du tat en titt i BOSCH katalogen der finner du ut hva som kom standard pp typen bil du har.

Hvis dynamoen din er 100A nå skulle vel dette egentlig holde(?)

100A x 14.4V = 1440 watt kontinuerlig, men om du har mye annet elektrisk i bilen blir jo ikk eoverskuddet til stereoen stort.

Diesel MR2? :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ett gult optima er ikke bra nok? Å plassere enda ett batteri i bilen kan bli litt av en utfordring, så jeg må da isåfall bruke noe kraftigere. Noen forslag?

Kinetik HC1400 skulle vel være en god erstatning etter det de sier de som har peiling.

Jeg setter vel et Kinetik HC800 i min egen bil snart.:thumb

"Nå e det ikkje lenge igjen..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider