Gå til innhold

Heldig med arven?

Ranger emnet

Rookie

Anbefalte innlegg

Jeg fikk arve en hvit -83 Golf C 1.5L av min bestemor når hun mistet lappen. Gått 118.000 (av en gammel dame), nesten perfekt stand (litt overflaterust i hjulbuen, mangler en list på siden, og matt lakk), ingenting som ikke kan ordnes på. Er "reservedekk-felger" på, så tenkte å kjøpe nye. Mitt spørsmål er hva jg bør gjøre med den for å få den i topp stand. Skal ha nye felger, hvilke? Nye dekk, hvilke størrelse passer best? Muligens senke den litt, hvordan, hvor mye? Jeg er ikke ute etter å blodstyle den på noen måte, men akkuratt nå er den heller kjedelig. Etter å ha sett på en del bilder, så må det vel være mulig å ordne den litt opp.

Skal legge til at jg bare er 19, har lite penger, og begrenset kunnskap til arbeid på biler. Har vært med min far å jobbe på en gammel Alfa i mange år, men kan ikke akkuratt kalle mg noen mekaniker. Vil gjerne kunne gjøre så mye som mulig selv på denne bilen. Noen tips?

Erik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alle Einsere blir pene med senk og felger.....

Du får nytt justerbart senkesett fra 3500,-

Felger er også greit å få tak i....sjekk deler selges på vacn forumet ;)

Ang rust så er det greit å fikse hvis det ikke er hull...pusse bort, smør på rustbeskyttelse (ferrobet er bra greier) og lakk over.

Ellers er høgger'n ett bra sted å samle deler du trenger...de har også en haug med felger som kan brukes.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ManiaCoupe nevner justerbart senkesett her. Dersom du er 19 kan 3500 for senk kanskje virke som mye penger, men tro meg, det er verdt det.

40/40 evt 60/60 senk på en einser er ikke nok, går du for et slikt sett til 1000-2000 kr kommer du til å angre.

Nå er det bare to ting å gjøre, sett igang og poler opp bilen, sleng ut bilder, også er du igang. Velkommen i "klubben"!!

PS.. legger du ut bilder ser vi hvordan sidelist du mangler... Jeg er helt overbevist om at noen her inne har en til overs til deg.

EDIT: Her er litt inspirasjon til deg :)

66gop0.jpg

1060643yy2.jpg

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt så burde du polere bilen. det er helt utulig hva polering hjelper på bilen. En side du kan se på er Dubmodder. Her kan du "style" golfen din. Her kan du få et viss peiling hvordan bilen din vil se ut med senk og felg.

http://www.dubmodder.com/app/MK1/MK1.php

1986 Peugeot 205 CT

1982 VW Golf 1 CL Automatic

1980 VW Golf 1 Turbodiesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: sånn takgrind, hva er målene i bredden på føttene? Eller bredden så det passer til en golf 1. Fant en takgrind i rustfritt stål som oldefar laget for 40-50 år siden, hadde vært sjef hvis den passet =)

Nå: 04 Passat 1.9tdi 4Motion Highline

[X]Golf 3 stv 1.9 med air ride, Passat 1.8T, E30 Touring lav og brei,Bmw E46 M-tech touring, "Prosjekt" Snehvit, '83 einser

'74 mini cab med sinna motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips... :) Ska få polert bilen seinere i kveld, og ska vel få brukt litt sånn rubbing greier for å få den helt hvit igjen. Fant ut at det var litt mer rust enn jg trodde, men så langt jg ser er alt bare overflaterust. Bestemoren min har også et orginalt takstativ som jg tenker å montere seinere. Begynner å like bilen enda mer:D Er en liten svart list som mangler på høyre side, og er en liten bulk rundt der den skal være. Må får ordnet litt opp i det etterhvert. Har hatt et lite problem med at tomgangen har gått for lavt (500, eller mindre), og bilen har nesten stoppet rett etter at du starter den. Stillte tomgangsstoppen på forgasseren, så den går litt høyere (rundt 1000), men tomgangen går fortsatt veldig ugjevnt. Etter bilen har vært kjørt i 10 min, så forsvinner problemet, men er ved oppstart at den er skikkelig treig. Noen forslag til hva som kan være problemet? Og er det noen som vet om noen slags gjør det selv bøker til bilen som kanskje ligger på internett eller noe? Hvis jg ikke finner noe bedre kjøper jg vel bare en kopi fra biltema.

Har tatt bilder av bilen, men får ikke lastet dem opp. Er ikke så veldig datakjyndig akkuratt. Hvordan gjør jg det?

Erik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haynesboka er veldig grei å ha. Den finnes sikkert som pdf et eller annet sted på nettet, men veldig greit å ha boka. Koster ikke mere en 200 kr på biltema.

Får å laste opp biler kan du registrere deg på http://photobucket.com/ og laste opp bildene der. Når bildene er lastet opp så er det bare å linke til bildet i forumet.

1986 Peugeot 205 CT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må skaffe er et tenningssett fra biltema ( stifter, plugger,fordelerlokk, rotor og kondensator). Stiften sitter under fordelerlokket. Den er bare festet i en skrue og en ledning. Akselen som rotoren satt på har 4 opphøyde topper i bunn, når stiften er på en av de toppene skal den ha en åpning på 0.4mm, som du sjekker med et søkeblad ( også noe du får billig på bitema). For å sjekke tenningsinnstillingen finner du et merke på svinghjulet gjennom et kikkehull på girkassa ( grønt eller hvitt lokk). Da skal rotoren peke på et merke på fordeleren som indikerer tenning for sylinder 1. Jo tidligere du stiller tenningen ( altså, vri den mot klokka), jo høyere tomgang vil bilen få, men ikke still den utenfor merket. Lykke til ;)

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et i går på biltema. De har ikke sett, men de har alle delene løse. Har handlelista foran meg og siden jeg ikke har noe annet å finne på så kan skrive opp varenumra.

54-310 Kondensator

53-044 Stifter

56-056 Fordelerlokk

55-215 Rotor

75-804 Plugger

1986 Peugeot 205 CT

Lenke til kommentar
Del på andre sider