Gå til innhold

Hvorfor heter det egentlig f.eks. 911 (996)?

Ranger emnet


super_truls

Anbefalte innlegg

Jeg og min far har lurt litt på dette etter at han begynte å få stor interresse for Porsche. Og etter en stund ble det kjøp.

 

Hva er grunnen til at det heter 911 (996, 993 etc.)? Er det noe spesifikt man kan se på bilene? eller er det bare formen/modell?

 

Og hva står tallene for? Mulig jeg spør vanskelig nå man håper det er noen som har satt seg inn i dette systemet som kan svare;):thumb :respect

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett utgaven av 911.

 

993 var fra 90-noe til 98, når 996 tok over og nå har 997 tatt over igjen. Rett og slett forskjellige utgaver av 911 gjennom tidene.

 

Han bør uansett satse på en 980 (Carrera GT :-)

 

Samme systemet har boxster, forskjellige nummer etter hvilken utgave av den.

 

Innen for de forskjellige "seriene" har man flere varianter, 996 består vel av følgende:

 

Carrera 2 - RWD, 300 eller 320hk orginalt (spørs på årsmodellen)

Carrera 4 - AWD, 300 eller 320hk orginalt (spørs på årsmodellen)

Carrera 4S - AWD, med "Turbo-look", 320hk orginalt.

Targa - Aner ikke ;)

Turbo - AWD, 420hk twin turbo, "wide-body" (bredere enn c2 og c4). Finnes også med en fabrikk-option som heter X-50 som gir deg 450hk.

GT3 - RWD, 360/381hk avhengig om det er MKI eller MKII (som kom i '04)

GT3RS - RWD, 381hk, mye av det samme som GT3, bare enda mer racing-rigga og noe lettere.

GT2 - RWD, 462/483hk twin turbo (spørs på årsmodellen)

 

Håper dette forklarte deg noe ;)

 

Ellers kan jeg anbefalle han http://www.porsche-club-norge.no

 

Edit; litt mer konkret info:

 

# 911 (1964-Present)

 

* 911 (1964-1989)

* 930 (1975-1989)

* 964 (1989-1993)

* 993 (1993-1998)

* 996 (1998-2004)

* 997 (2004-Present)

 

Alle disse er Porsche 911, men da de forskjellige utgavene, som da har forskjellige nummere. Akkurat grunnen til de forskjellige nummerene vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

listen til r0ver2 var ikke helt komplett:

 

* 911

* 930

* 964

* 965 (turbo versjonen av 964)

* 993

* 996 type 1

* 996 type 2

(regner 996 som to forskjellige typer, på grunn av faceliften som kom i 02)

* 997

 

Hvilken bil har faren din tenkt på? Personlig synes jeg 993 turbo er noe av det beste noensinne lagd. Hvis han skal ha en helårsbil så kan en 964 carrerra4 være intressant, Den bilen oppfører seg veldig bra på norsk vinterføre. Prisen på de er heller ikke så sinnsykt ille, du finner greie eksemplarer nede i ca 340k.

Og da får du en morsom sportsbil som også kan brukes om vinteren.

Ville også vurdert og ta en inn fra tyskland, siden utvalget er større der og prisene litt lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* 964

* 965 (turbo versjonen av 964)

 

Delvis feil -

 

For the gentleman claiming that the 965 is official in France I suggest in September you purchase the second edition of \"Excellence was Expected\" by Bentley Publishers. It contains the story of the real 965 with photographs. The real 965 was a twin turbo which was a cross between a 959 and a 964. It was cancelled due to cost and replaced with a turbo re-engined 964. Now whether you believe it or not is of no interest to me however there is only one real 965 (was destroyed in crash testing) and you do not have one.

 

The 964 Turbo is type 964-770 LHD and 964-771 RHD.

The type number is included in the VIN.

However I do not care what people say and call their Porsches but the 965 was its own car, pictures are in the book mentioned. Nobody at the factory ever referred to the Turbo as a 965 because it wasn't.

The 965 part number series was for the 965 and Porsche retained some of the parts developed for the 965 in the Turbo so they kept the part number sequence.

 

Det er 3 Turbo-modeller av 964:

 

964 turbo 3.3 320hk (M30/69) brukte den "gamle" 930 motoren.

 

964 turbo S 3.3 381hk brukte den gamle 930 motoren.

 

964 turbo 3.6 360hk (M64/50) brukte den "nye" 964 motoren.

 

VIN på alle bilene henviser til 964, og 965 har aldri blitt brukt av Porsche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, hold pusten, Porsche modellnummer er noe PES, og denne lista er laaangt fra komplett, men er en start. (Dropper traktorene, (ca 10 modeller) og løpsbiler (evigmange)):

 

Hvorfor numrene er som de er tror jeg ingen vet. Det er isåfall en godt gjemt hemmelighet.

 

 

 

1948: 356 - Kjent som: 356

Første komersiellt tilgjengelige Porsche.

 

356.jpg

 

 

 

1953: 550 - Kjent som: 550 Spyder

Rå løpsbil for gaten. James Dean døde i en slik.

 

550aspyder.jpg

 

 

 

1963: 901 - Kjent som: 911

Gode gamle første utgave Porsche 911. Porsche skulle egentlig kalle 911 for 901, men Peugeot mente de hadde rett på tre tall med en null i midten, dermed kallte Porsche sin nye baby for 911.

 

1964porsche%20911(1965)2.jpg

 

 

 

1965: 902 - Kjent som: 912

Billigutgave av 911, for å erstatte hullet etter 365 som var betydelig billigere enn 911. Firesylindret boxer, i motsetning til 911s boxer 6er.

 

66por01.jpg

 

 

 

1969: 914 - Kjent som: 914

Midtmotor Porsche, produsert sammen med VW.

 

70por01.jpg

 

 

 

1969: 911 - Kjent som: 911

911 blir kjent som 911 internt på fabrikken også.

 

C1391a.jpg

 

Facelift, '74:

 

Porsche%20911%20-%201974.jpg

 

 

 

1975: 930 - Kjent som: 911 Turbo

911'en får turbolader. 3,0 liter - 260hk.

 

800px-Porsche_930.jpg

 

 

 

1976: 924 - Kjent som: 924

Billig-Porsche produsert sammen med VW. Firesylindret rekkemotor.

 

77_924_800.jpg

 

 

 

1977: 928 - Kjent som: 928 (S, S2, S4, GT, GTS)

Ultimat GT-bil. V8er med 4,5 til 5,4 liter og 240 til 345 hk avhengig av type.

 

38759334-porsche-928-inoubliable.jpg

 

 

 

1978: 931 - Kjent som: 924 Turbo (932 med høyrestyring)

Turbolader på rekkefirer, 170hk/177hk.

 

924Sprofile.JPG

 

 

 

1980: 937 - Kjent som 924 Carrera (938 med høyrestyring)

Enda rårere utgave av 924 Turbo, for homologisering til LeMans. GTR var råeste utgave med 375hk, fra en 2,0 rekkefirer.

 

81_924_1024.jpg

 

 

 

1982: 944 - Kjent som: 944 (S, S2, S2 Cab)

Videreutvikling av 924 for å få plass til større motor. Nå 2,5 liter (3,0 i S2).

 

porsche-944-1982-f3q.jpg

 

 

 

1985: 951 - Kjent som: 944 Turbo

944 med turbolading - 220hk, senere 250hk. (Turbo S) Toppfart 270km/t, 0-100 på 5,5 sekunder (!!)

 

Steve-t.jpg

 

 

 

1983: 959 - Kjent som: 959

Ekstrem-Porsche med store turboladere, firehjulstrekk, 450hk.

 

800px-Porsche_959_34_rear.jpg

 

 

 

1989: 964 - Kjent som: 911 (Carrera 2 / Carrera 4)

Nyutviklet 911 med helt annet utseende og nye motorer, nytt interiør.

 

964.JPG

 

964 med turbo:

 

3%206%20vo26876.jpg

 

 

 

 

1992: 968 - Kjent som: 968

Siste generasjon 944, nytt karosseri, nytt interiør, 3 liters rekkefirer.

 

062.jpg

 

 

 

1994: 993 - Kjent som: 911

Siste luftkjølte 911, av mange ansett som den siste "ekte" 911, og det ultimate av alle 911er noensinne. Også levert med twinturbo.

 

_T1243.jpg

 

993 TT:

 

vln0503-3239_tn3.jpg

 

 

 

1997: 986 - Kjent som: Boxster

Porsches nye billig-utgave, to seters cab. Kjent som den beste roadsteren på planeten.

 

Porsche%20986%20003.jpg

 

 

 

1998: 996 - Kjent som: 911

Første vannavkjølte 911 noensinne.

 

1542.jpg

 

Facelift 996 (2002):

 

1066_348.ts1140205238600.jpg

 

 

 

2003: 955 - Kjent som: Cayenne

Porsches første SUV noensinne, levert som: S (4,5l V8), Turbo (4,5l V8 med twinturbo), 3,2 liter V6. Deler utgangspunkt med VW Touareg & Audi Q7.

 

cayenne_s1_800.jpg

 

 

 

2003: 980 - Kjent som: Carrera GT

Ultimat supersportsbil

 

Porsche_Carrera_GT_(front).jpg

 

 

 

2004: 987 - Kjent som: Boxster

Facelift, lykter som 996, mer hester, osv.

 

6-1.jpg

 

 

 

2005: 997 - Kjent som: 911

Siste generasjon Porsche 911.

 

Pressrelease%20foto%20Porsche%20997%20L%201.jpg

 

 

 

2006: 987 C7S - Kjent som: Cayman

Boxter med fast tak. Leveres som Cayman (245hk) og Cayman S (296hk).

 

porsche-cayman-s.jpg

 

 

 

Hoi. Det er litt av ei liste. Kilder er Wikipedia, hodet mitt, google images, og diverse websites.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Carrera GT som folk maser om:

 

LB-Porsche_Carrera__100110i.jpg

 

Og ifølge dn.no eier eiendomsutvikleren og investoren Tore Lie den eneste Porsche Carrera GT med norske skilter. Og som dere kanskje har lest i aviser osv så sendte han en sms til en bilselger/importør om at han ville ha en sånn en etter at han hadde sett en slik på en flyplass i utlandet.

 

5,5L V10 med 558 hk @ 8200rpm og 600nm.

0-100kmt på 4 stk og du når 200kmt på 10sek

 

Rett og slett 1250 kilo troillskap :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første skrives det boxster med s og 996 fikk samme lykter som første boxster hadde. etter faceliften fikk 996 nye lykter. 997 og 987(nyeste boxster) har ikke samme lykter.

 

vet ikke helt hvor thklinge har dette med nye interiør da men, 911 har vel hatt bortimot samme interiør helt til 996 kom, 944 og 968 har forresten også samme interiør.

 

er jo derimot en grei liste selv om den er langt fra komplett ;)

 

her er en annen kjent porsche, 917/30 fra 1973. twinturbo boxer12 med 1100hk og 800kg :) 0-100 2sek

Rennsport-08.jpg

xaudi coupe2.8q

xpeugeot 205gti

xmazda 929lht

xford capri2.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1983: 959 - Kjent som: 911 / Sinnsyk(!!)

Ekstrem-Porsche med store turboladere, firehjulstrekk, 450hk.

 

 

hæ? 959 kjent som 911?? 959 er vel kjent som 959 den vel?

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, nobody's perfect ;)

 

Har rettet småfeilene, å stave Boxster feil er bare flaut.. :P

 

911ene HAR fått updates på interiøret, prøv å kjør en 70-talls 911 og en 964, bare på lydisolering er det natt og dag i forskjell. Faktisk ble 964 markedsført som "80% new".

 

1973 911:

 

interior600.jpg

 

964:

 

1617.jpeg

 

 

Og ang 917/30 og andre løpsmodeller så har jeg ikke orket å ta dem med, som jeg sa øverst.

 

Også la jeg til 980, Carrera GT.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blei brukt mange flere fabrikksbetegnelser enn de som nevnes over her. Dette er alle fabrikksbetegnelser som aldri blei brukt på bilene som blei solgt.

Et eksempel er 945/952 som er høyrestyrte versjoner av 944 og 944 Turbo. Så har du LeMans versjoner, racing versjoner av 959 osv. osv.

Faktisk er det så mange at jeg gidder ikke å skrive ned alle :)

Husk at Porsche har hatt en stabel av racing/rally-biler som alle har hatt en eller flere fabrikksbetegnelser.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår