Hot Rod Skrevet Juli 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2006 Har byttet til ARP bolter på lager overfallene, de såkalte "main bolts". 2-bolta CSB. Slik gjorde jeg det: -Skrudde ut bolten på ENE siden av lageroverfallet, blåste hullet rent. -Smørte monteringsfett på den nye bolten, satte den i og dro svakt til, ca 20 nm. -Skrudde ut bolten på andre siden av samme overfallet, samme fremgangsmåte, skrudde til med ca 20 mn. -Så skrudde jeg bolt nr 1 opp til ca 40, bolt nr 2 samme. -Bolt nr 1 opp til ca 60 nm, bolt nr 2 samme. -Bolt nr 1 opp til max på 88nm, bolt nr 2 samme. Deretter samme fremgangsmåte på samtlige overfall. Ingen av overfallene har dermed vært "løse" da aldri mer enn en bolt har vært løs samtidig pr overfall. Løsnet deretter bittelitt på alle boltene og dro de opp igjen til +88nm. Tok litt hardt i på topp. Dro kanske 10-20 grader etter at momentnøkkelen "klikket". Virker dette ok for dere som er mer motorkyndige enn meg? Har jeg glemt noe? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet Juli 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2006 Er ganske mange forskjellige måter som er riktige for montering av ARP bolter og studs. Men hørtes ikke galt ut det du sier. Viss det var slik det stod i bruksanvisningen til ARP så er det riktig. Er temmelig sikker at det står på nettsiden deres. http://www.arp-bolts.com/ Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juli 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2006 Er temmelig sikker på at jeg har brukt riktig moment i ht ARP's spesifikasjoner når man bruker ARP monteringsfett. Så hvis alt det andre virket ok, skal det være i orden. Angrer selvsagt på at jeg ikke tok helt av de tre midterste overfallene og insipserte foringene i samme slengen, men men... Takker for svar. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet Juli 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2006 Hvor mye koster et sett med slike bolter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet Juli 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 Det er ikke mye, sjekk http://www.summitracing.com for priser og typer. Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juli 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 Summit tar vel det hvite ut av øya i gebyr på utenlandske småsendinger? Sjekket endel rundt på det. I Norge varierte prisene fra 290 til 938 kr! De billigste var Amerikanske Bildeler på Mysen. Med Jet carrier og Summit Racing ville det ikke blitt særlig billigere hvis man ikke bestlite det sammen med mye annet, selvsagt. Sjekket noen på Ebay også, men der ble også frakten dyr direkte til Norge. Vær obs på at boltene mine er til kun 2 boltet blokk = 10 bolter. 4 boltet blokk = 16 bolter koster selvsagt litt mer. ARP boltene tåler 170.000 psi. Original boltene er Grade 8 og skal tåle 150.000psi. ARP pinnebolter med muttre koster noe mer og er oppgitt til 190.000psi. Jeg spurte Summit Racing hva de anbefalte til mitt fremtidige motoroppsett. De mente at siden min motor ikke kom til å bli kjørt over 6500rpm var det ingen vits med pinneboltene. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.