Gå til innhold

Trykk i kjølesystem (?) (B230ET)

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Når jeg har kjørt bilen en stund, så bygger det seg opp trykk i kjølesystemet, det er slik at kjøleslangen fra toppen, til radiatoren blir noe hardere en den bruker og være.. Og det bobler litt når jeg opner toppa på eksp. tanken samt at jeg slipper ut trykket.

 

Har tenkt på om toppakningen kan være gåen, men den viser liksom ikke so mye symtom til det.. Den bruker ikke noe særlig vann, dvs. at det synker jo, men det er fint lite! Oljen er helt fin, ingenting feil med den. Motoren går steike flått, fjusker ikke eller noe.

 

Men er det normalt at det skal være slik? På 240en var det ikke så mye trykk, var jo litt, men ikke slik at slangen bli hardere en normalt liksom..

 

Kan det skyldes tett kjølesystem kanskje? :confused:

 

Hadde vært fint om dere kunne komme med synspunkter :)

 

Mvh.

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å sjekk om ventilen på lokket er tett. Den skal sleppe ut trykk etter som det bygger seg opp.

 

Har bytta topp nu, men det har ikke hjulpet noe enda tror jeg :/ men skal prøve toppa fra 240en etterpå å sjekke hvordan det går da.. :)

 

Takk for svaret bw! :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være topppakning da......er det olje i vannet, bobler det når den går?

 

Det er null olje i vannet, det er blått og fint, mulig det er litt skittent, men ingen olje i vannet. Bobler ikke når den går, kommer litt an på hva du mener med det..

 

Temperaturen er helt strålende både når man kjører, og når den står og går på tomgang en go stund.. Når man kjører i slakke nedover bakker, hender det at motoren blir en god del kaldere også en normal drifts temp..

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du uoriginal vannpumpe?

har hørt om at noen uoriginale har feil på impellerene, som kan gi sykt trykk på vannet.

 

Hm.. Nei du det vet jeg faktisk ikke, hehe.. Men mener på det ikke var slik med en gang jeg kjøpte bilen da.. :/ Eller kan jo altis være at jeg ikke la merke til det eller tenkte over det.. Men fant det ut nå for ikke så lenge siden :/

 

Men kan jo sjekke om vannpumpa ser noe ny ut vis jeg klarer å se ned mellom alle slangene å drit som går forbi :P hehe

 

Takker for tipset :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er slik på bilen min og, er ikke noe strss.. varmt ute omdagen vettu. og den ventilen i lokket har lett for å "låse" seg slik at den ikke slipper ut trykket som komemr..

 

Hmm.. Ja kan jo igrunnen være logisk da.. For var ikke slik da jeg henta den, eller stunden etter, merket det nå når fine været virkelig kom.. Så kan hende det er kun det som gjør det :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med det samme selv om dagen... :) Bobler litt etter at jeg har gassa litt, men roer seg etter et øyeblikk på tomgang... Skal en tur på verksted imorgen og sjekke litt nærmere for sikkerhets skyld... :) Er litt halvlei for at toppakningen har gått, men vi får se i morgen...

Nytt prosjekt på gang ganske snart... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett jeg og får greit med trykk i den slangen der..men termotaten min har begynt å lure den og så håper det hjelper når den blir bytta.. på vei hjm fra rudskogen kjørte vi jo nokså hardt, og da lå oljetempen mellom 50-110grader, og likeså med vanntempen, men der har jeg ikke tall så, men olja og vannet har jo så å si samme tempen på ft/fk hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror jeg tar og bytter termostaten jeg, bare for sikkerhets skyld :) Er jo ikke godt å vite når den sist var bytta :P

 

Mulig jeg skulla rensa radiatoren også, ligger en hau med fluer på den:angry

Dem suser bare rett igjennom IC'en :tannløs

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår