Gå til innhold

Trenger litt hjelp her!

Ranger emnet

tutigard

Anbefalte innlegg

Har nå kjøpt meg en ford explorer som jeg skal montere litt anlegg i. Jeg har ikke planer om å bruke noe vilt med penger på dette, men noe må gå greit! Det jeg opprinnelig tenkte på var å bygge meg en stor kasse bak, med flere ting i. Jeg aner ikke hvordan dette blir, noen som har formeninger om dette? Jeg tenkte å lage en stor kasse, men flere "rom". Har en sony xplod 15" liggende som jeg tenkte å bruke,(i midten?) vill det da bare være tull å putti inni 2stk 10 eller 12" på siden? Tenkte også å montere to eller flere 6x9 i toppen vendt inn i bilen. Noen som har tips eller formeninger om dette? form på kasse osv? Skal selvsagt dele kassen i flere rom slik at hver sub for vært sitt rom. vill dette i det heletatt fungere bra? Hva før jeg velge av forsterkere?(tenkte ikke på merker, men typer) Kan jeg bruke en 4kanals til å drive de event. 10/12"+ 6x9 og en mono til 15"? andre forslag? spiller (http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1362) og kabler har jeg. Trenger jeg andre ting? Kondensator/delefilter osv? Bør jeg bruke lukket eller kasse med bassrefleks? Er det vits å ha en lukket og en åpen?Hva bør jeg gjøre med frontsett? Ønsker ikke bare donk-donk. Bør jeg ha egen forsterker til frontsett? Dette ble veldig mye tekst og spørsmål men håper noen tar seg tid til å svare! Hadde vært veldig fint med litt hjelp her, siden jeg er ganske fersk innen dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke være noe problem å samle fler ting i en kasse, dersom du ønsker det. Viktigste blir her at kassen er god bygget, og at alle kammerene er godt tettet, slik at det ikke blir noe luftlekasje her.

Det er selvfølgelig en mulighet å bruke en 15" sammen emd to 10", men husk at jo fler elementer du bruker - jo lettere er det at alt dette blir kaos og grøt.

Det som er viktig når man skal bruke to typer basselementer, er som med alle forskjellige elementer - at de bruker på forskjellige frekvenser. 15" lar du spille fra bunn og opp til kanskje rundt 40~50 hz, derfra spiller 10" oppover til muligens 90 hz og så komposettet derfra og opp.

6x9 i samme kassen vendt innover i bilen er sikkert moro det, men husk at lyd bakfra alrdri kan bli det samme som lyd forfra! Bruk heller mer penger på et bedre komposett foran!

Hva forsterkere angår bør du nok i dette tilfellet ha tre forsterkere for å få klemt ut alt av dine elementer. En monoblokk til 15", en mono eller tokanaler til 10" dine, og en forsterker til på frontsettet + evt. 6x9. Mulighetene her er mange, og dette er selvfølgelig et noe spes anlegg du ønsker å bygge opp. Det enkleste for din del ville nok vært å bare beholde 15" din, og satse på en mono på den, i tillegg til å legge pengene i et godt frontsett og forsterker.

Å blande inn flere forsterkere og elementer, og dermed flere delefrekvenser vil raskt gjøre dette til et meget vanskelig SQ prosjekt! Bare se på Anders Fleischers nye bil. Der er det kun frontsett og suber. Ikke noe tull og tøys, men få (og utrolig gode) komponenter!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider