Gå til innhold

Sub: Vil det svekke baffelen mye å felle ned elementet 1 cm?

Ranger emnet

MediaSUV

Anbefalte innlegg

Takk for det! Ja, det er ikke noe problem å legge en plate på innsiden der. Så kan jeg bare sage hullet i begge samtidig. Jeg kommer til å sette sammen kassen opp ned, så jeg limer og skrur først sammen toppen og alle sideplatene, og så måler jeg opp hvor elementene skal sitte og plasserer dem riktig etterpå. I et asynkront mønster... Snakker om å spesiallage saker! Kanskje jeg burde prøvd meg på en helt enkel sub først, men hadde det vært noe morsomt, da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at ikke elementet skal stikke så langt ut, vurderer jeg å ta min kjære håndoverfres og felle ned elementet ca. 10 mm i en kasse bestående av 22 mm tykke MDF-plater. Vil dette svekke fronten og dermed gjøre noe med lyden?

Dette er ikke noe problem.

Husk bare at en mdf-plate er løsere i midten enn på flatene og derfor er det ekstra viktig å forbore når du skal skru i elementene.

Hvis du skrur rett i den løse mdf'en delaminerer den seg lett og det blir det svakeste punktet på kassa.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag, jeg svarte mens du også svarte! Og ja, det blir forboring over hele linja. 4,5 mm hull til 5 mm skruer. Eller burde jeg bruke litt tynnere skruer til 22 mm MDF?

Det er egentlig ett fett, selv bruker jeg 4 og 4,5mm skruer.

Og forborre med en halv millimeter mindre bor fordrer at du bruker lange skruer, minimum 60 millimeter.

Bruker du kortere skruer vill jeg borret med 4 millimeter, ellers drar du de fort over.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir faktisk ikke synlig i det hele tatt! Elementene skal nemlig vende nedover. Dette er en Chevrolet Suburban, og jeg har bygd en kasse over en propantank som sitter like bak baksetene. Lokket på den kassen skal være subwooferen, og de vender nedover. Det blir åpnere for lyden enn å kjøre en subkasse baki en vanlig bils bagasjerom.

Men jeg så at det var skruer på 5x40 til 5x45 som ble anbefalt for 19 mm MDF, og siden dette er 22 mm, kan jeg vel gå opp litt. Jeg har nemlig kjøpt feil skruer, ser jeg nå... :o Alternativene er 5x70 og 6x50. Er noe av det brukbart, eller bør jeg vente til i morgen og få kjøpt meg 5x45 istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg så at det var skruer på 5x40 til 5x45 som ble anbefalt for 19 mm MDF, og siden dette er 22 mm, kan jeg vel gå opp litt. Jeg har nemlig kjøpt feil skruer, ser jeg nå... :o Alternativene er 5x70 og 6x50. Er noe av det brukbart, eller bør jeg vente til i morgen og få kjøpt meg 5x45 istedenfor?

Mitt midt-i-mellom-råd er 4,5x60.

En tommelfinger-regel er at skruen skal være 3 ganger så lang som det du skal skru fast.

Altså 1/3 del i det du skal feste og 2/3 deler i det du skal fest i.

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider