Blast_off Skrevet Juli 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 Hva er det som gjør at det blir ruglete overflate ved lakkering? Bruker en Biss FLG3 sprøyte. Har grunnet bilen med epoxy grunning og skal lakkere med svart farge. Skulle testsprøyte litt på en skjerm, men overflaten blir veldig ruglete, den er ikke tørr, men har liksom bølger i seg. Er det for lite tynner i lakken? hvor masse er normalt? kan det være innstillingene på sprøyten? kjører forresten 1,6 bar som står i manualen. Kommer også litt luftbobler i lakken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet Juli 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 ingen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vw-Power Skrevet Juli 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 Høres ut som du har for lite trykk på. Lakken kan også være for tykk. Spør der du kjøpte lakken om hva blandingsforholdet er. Hvis det er metallic så er det som regel 1:1 Siter 1988 Golf 2 CL 1.8 ¤solgt¤ 1993 Golf 3 GT 1.8 ¤solgt¤ 1997 Golf 3 VR6 2.8 ¤solgt¤ 2001 Golf 4 1.9 TDI PD 115HK¤solgt¤ 2001 Golf 4 1.9 TDI 150HK Chip-->185HK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Juli 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 Når du sier du har 1,6 bar, er det mens du holder inne avtrekkeren på sprøyta ? Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet Juli 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 Når du sier du har 1,6 bar, er det mens du holder inne avtrekkeren på sprøyta ? Ja det er når triggeren er inne som det står i manualen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet Juli 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 Høres ut som du har for lite trykk på.Lakken kan også være for tykk. Spør der du kjøpte lakken om hva blandingsforholdet er. Hvis det er metallic så er det som regel 1:1 Blandingsforholdet er 100:25:25 Brukte en del mindre tynner enn jeg skulle så er jo mulig det er det som gjør at den ikke flyter sammen? Det er vanlig svart blank farge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wilk Skrevet Juli 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 Blandingsforholdet er 100:25:25 Brukte en del mindre tynner enn jeg skulle så er jo mulig det er det som gjør at den ikke flyter sammen? Det er vanlig svart blank farge. Lakkerer du med Sikkens BTMM lakk? Dette er i så fall polurythan (?) lakk, det er viktig å bruke rette herderen og reduceren og blande dette rett. Du kan ikke bruke acryl herder og reducer/tynner. Skru opp trykket til 2,5 - 2,8 bar, med avtrekket inne, hold sprøyta på 20-25 cm. avstand til bilen og sprøyt systematisk og jevnt på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet Juli 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 Lakkerer du med Sikkens BTMM lakk?Dette er i så fall polurythan (?) lakk, det er viktig å bruke rette herderen og reduceren og blande dette rett. Du kan ikke bruke acryl herder og reducer/tynner. Skru opp trykket til 2,5 - 2,8 bar, med avtrekket inne, hold sprøyta på 20-25 cm. avstand til bilen og sprøyt systematisk og jevnt på. Nei bruker lakk fra RM med tilhørende herder og acryl tynner. Det er sikkert en fordel å prøvesprøyte på en glatt stålplate før jeg går løs på bilen så jeg får skikkelig teknikk. Men fant dette på RM sine sider: http://www.rmpaint.net/grandbr/accueil.htm det står: G) Spraying viscosity : 24 to 30 seconds BSB cup at 20°C 35 to 48 seconds ISO cup at 20°C Hvordan kan jeg få målt dette? hva trenger jeg å kjøpe, dyrt eller? hvor mye lakk er det snakk om? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wilk Skrevet Juli 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 BSB cup / ISO cup er et eget "beger" med et lite hull i bånn - fylles med sprøyteklar lakk og en tar tiden det tar for å renne tomt. Havner en innenfor det gitte tidsrommet har lakken rett viskositet. Slike beger kalles også DIN beger og er oppgitt i DIN 2, DIN 3, DIN 4 osv. Begerene er som regel forskjellige fra de ulike lakkleverandørene, spør dem der du kjøpte lakken. Det er viktig å blande lakken rett, ikke spar på tynneren for å unngå renninger men bruk hue litt når du lakkerer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet Juli 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 ok, da får jeg prøve å få tak i slike beger. var akkurat det jeg tenkte, mindre tynner for å unngå renninger :). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Juli 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 Når du sier at der er luftbobler i lakken, så hørest det ut som du har for lite tynner i slik at lakksjiktet blir for tykt, og kombinert med f,eks rask herder så oppstår det gassing pga at overflaten lukker seg før lakken får gasset ut. Eller det kan være at du har fått silicon i lakken Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet Juli 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 Når du sier at der er luftbobler i lakken, så hørest det ut som du har for lite tynner i slik at lakksjiktet blir for tykt, og kombinert med f,eks rask herder så oppstår det gassing pga at overflaten lukker seg før lakken får gasset ut.Eller det kan være at du har fått silicon i lakken Det er garantert at det ikke er noe silicon eller annet dritt i den, men har nok brukt for lite tynner.... så tar å prøver meg litt mere i morgen, kjøper meg noen beger for å måle viskositeten, noen som vet hvor dette kan kjøpes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wilk Skrevet Juli 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2006 Bland lakken riktig, bruk hue og lag deg ett system når du sprøyter. Ha mye og riktig lys så ser du når lakken flyter, gå heller mer inntil enn lengre ifra med sprøyta. Det blir en vane men du må lære deg vanen først;-) DIN målebeger selger ant. din lokale lakkleverandør, det er lagt i aluminium formet som et rundt beger med en "kon" i bunn, og et lite hull. Brukes: Hold fingeren foran hullet, fyll begeret med lakk - ta bort fingen i bunn og ta tiden lakken bruker ut av begeret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn_Erik Skrevet Juli 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2006 Du kan ikke garantere at det ikke er sillikon, selv om du bruker silikonfjerner, så kan du nok få sillikonblærer. For kort avlufting er jo oxo en mulighet. Lagt på for mye lakk. Feil herder. Det er mye og velge blant. bare tenk over dette og ikke slurv, så blir det sikkert litt bedre! Men det kreves mye trening for og få det bra! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet Juli 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2006 BSB cup / ISO cup er et eget "beger" med et lite hull i bånn - fylles med sprøyteklar lakk og en tar tiden det tar for å renne tomt. Havner en innenfor det gitte tidsrommet har lakken rett viskositet.Slike beger kalles også DIN beger og er oppgitt i DIN 2, DIN 3, DIN 4 osv. Begerene er som regel forskjellige fra de ulike lakkleverandørene, spør dem der du kjøpte lakken. Det er viktig å blande lakken rett, ikke spar på tynneren for å unngå renninger men bruk hue litt når du lakkerer. Har kjøpt meg et beger nå, men det heter din 4 mener jeg. Det er et sånnt: http://www.stavanger-industri.no/productview/143458/ Hva tilsvarer det av de begerene produsenten oppgir da? noen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.