ClusterOne Skrevet Mars 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2004 Originally posted by Speedy9 beklager mitt DUMME utsagn igår. Ble veldig høy promille og det var en usakelig greie.. drunk drunk drunk drunk Litt off topic, men har det blitt slik at man både må holde seg unna mobilen og bilforumet i fylla nå?? :D Jeg for min del har så å si aldri mobilen med meg i fylla så jeg slippe å stå til ansvar for meldinger som har blitt sendt iløpet av kvelden.. ;) Siter Volvo V70 D5 Premium 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torqueflite Skrevet Mars 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2004 Originally posted by T/A 455 <snip> Lastebiler feks bruker som oftest rekke motorer (Ja selv amerikanske). Med tilsvarende mange sylindre vill en rekke motor være bedre enn enn Vmotor, En underlig påstand.. Store dieselmotorer pleier da å ha V konfigurasjon. Scania, Mercedes, Iveco, MTU, Cummins, Detroit.... Hvorfor mener du at en rekke er bedre? Tvert i mot vil en rekkemotor med 8 sylindre og de effekter som i dag forventes være en ugunstig konstruksjon. Torsjonvsridning, varmedistribusjon og induksjon/eksos for å nevne de første som faller meg inn. Vekt, for å nevne et annet problem. Siter Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mars 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2004 Originally posted by Torqueflite En underlig påstand.. Store dieselmotorer pleier da å ha V konfigurasjon. Scania, Mercedes, Iveco, MTU, Cummins, Detroit.... Scania: Værsting 9.0 liter motoren I6. Info her. Væsting 11.0 liter I6, info her. Værsting 12.0 liter I6, info her. Iveco: Har ikke en eneste V motor i sitt sortement. Info fåes her. MTU/Detroit Diesel som Mercedes henter sine lastebil motore fra har heller ikke V motorer på sitt sortment. Info her. Cummins: Har riktignok V motorer blant sitt store utvalg av maskiner, men disse begrenser seg til RAM pick upene til Dodge. Alt til kommersielle kjøretøy er rekke motorer. Info fåes her. Cummins leverer forøvrig motorer til de resterende lastebil produsenter: Ford Commercial Trucks Freightliner Trucks International Truck and Engine Corp. Kenworth Trucks Mack Trucks Inc. Peterbilt Trucks Sterling Trucks Volvo Trucks North America Western Star Trucks Jeg vil si at det er en merkelig påstand å si at de fleste bruker V motorer.... Originally posted by Torqueflite Hvorfor mener du at en rekke er bedre? Tvert i mot vil en rekkemotor med 8 sylindre og de effekter som i dag forventes være en ugunstig konstruksjon. Torsjonvsridning, varmedistribusjon og induksjon/eksos for å nevne de første som faller meg inn. Vekt, for å nevne et annet problem. Du har noen gode poenger, men hva gjør at de aller fleste lastebiler bruker rekkemotorer? Det kan ikke være fordi det er dårlig tror jeg.... V motorer er konstruert fordi det tar liten plass i lengde og høyde, og får dermed plass i "vanlige" biler. Jeg ser ingen grunn til at en rekkemotor skal veie mer enn en V motor, og induksjon og utblås problemene klarer jeg heller ikke å se ulempene med. Heller fordeler på det området. Torsjonsvridningen kan jeg være enig i, men er dette virkelig et problem? En rekkemotor har jo ne fordel ved at sylinderene kan få lov til å bevege seg rett ned isteden for på skrått. Ting vil i følge naturlovene bevege seg rett ned, ikke i vinkel. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rínerion Skrevet Mars 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2004 Det siste du sa var et usaklig argument. Ting vil bevege seg den retningen det får påført en kraft, uansett hva hnturloven sier. I V-motorer tilføres denne krafen skrått, noe som ikke hemmer motoren på noen måte! Denne metoden fungerer minst like bra som å delvis bruke tyngdekraften til hjelp slik som rekkemotorer gjør. Tyngdekraften har en ubetyrlig liten virkning i denne sammenheng. Siter ----------------------------------- BMW 1997 523iT E39 x BMW 1991 520i E34 x MB 1986 190i (Solgt og takkjørt uka etter) x Ford Mustang 1969 302 (Desverre solgt til en med mer tid og penger) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torqueflite Skrevet Mars 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2004 Til T/A 455 hvorfor hoppet du over denne Scania linken? http://www.scania.com/products/trucks/Engines/16_litre_engines/ Det er den motortypen Scania har hatt lengst..... Tidligere i 14 liters utgave, derav modellbetegnelsen 140, 141, 142, 143, og 144. Mercedes har brukt og bruker fremdeles V8 motorer i sine store lastebiler. De har også brukt V10. Mercedes lager også mindre skipsmotorer i V form. Iveco 420hk lastebilmotor var V8, hva de har nå vet jeg ikke. Cummins leverte V8 motorer mye større enn de som står i pick-up, blant annet til Ford's cargo serie. 1517 hadde Cummins V8 Induksjons og eksos problemet er ikke så relevant for en diesel motor til lastebil. Jeg tenkte da på rekke8 til personbilbruk p.g.a plass. Torsjons vridningene er en faktor som gjør seg gjeldende allerede på en rekke6, og var en av flere årsaker til at rekke8 ble forlatt. Veivakselen må lages så tung at den blir uheldig. Vridningen av kamakselen er også et problem allerede på en V8 med radikalt løft, og er en av årsakene til at crank trigger er et populært alternativ til fordelertrigger i de motorer med fordeleren bak, som Chevrolet , Pontiac, og Chrysler. Argumentet med sylinderens retning ble besvart av Rínerion, så jeg hopper over det. En rekkemotor er billigere å produsere, så den brukes der det ikke er behov for de største ytelsene. De fleste amerikanske lastebiler er i standardutførelse hva europeiske lastebilsjåfører vil kalle undermotoriserte. De har også tradisjoner for snutebil. og har følgelig mere plass til en lang rekke. Siter Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mars 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2004 Kan ikke helt se hvorfor verdens største lastebilmotor produsent i all hovedsak bruker rekke seksere istedenfor V motor med mindre det er fordi det er bedre til formålet. Men er jo selfølgelig mulig at det er jeg som er litt rar på det område. Ingenting av det jeg har sakt her har vært ment for å "disse" Vmotorer. liker selfølgelig V-motorer best å Pontiac spesielt. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Mars 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2004 Originally posted by Torqueflite De fleste amerikanske lastebiler er i standardutførelse hva europeiske lastebilsjåfører vil kalle undermotoriserte. De har også tradisjoner for snutebil. og har følgelig mere plass til en lang rekke. Hvorfor trekker de lengre vogner og har større toppfart da? Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Mazta' Skrevet Mars 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2004 Originally posted by ElCamino Hvorfor trekker de lengre vogner og har større toppfart da? Toppfarten er nå elektronisk begrenset (90?) i europa. Maxlengden på vogntog er også regulert av myndighetene/EU i europa. Siter Haakon O. 90 Eunos Cosmo 20B Type-S 88 Mitsu Colt dB-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torqueflite Skrevet Mars 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2004 Originally posted by ElCamino Hvorfor trekker de lengre vogner og har større toppfart da? Lengre vogner er ikke nødvendigvis tyngre, dessuten har vi lengre vogntog i Skandinavia enn det som er vanlig i USA. Topphastigheten er begrenset, men før den ble det gikk en lastebil lett 120 km/t. Det som begrenset hastigheten den gang, var utvekslingen. Mange amerikanske lastebiler har en høyere utveksling en det som er vanlig på europeiske, defor kan de på flat vei holde høy hastighet. Kjørte en Peterbilt i USA for noen år siden, og det tok ca 20 minutter før jeg lengtet tilbake til en Scania..... Den bilen ville jeg gruet meg til å kjøre Oslo - Stavanger med. Å kjøre samme strekning med en Scania 144 er en lek. Det finnes selvsagt amerikanske lastebiler med store motorer, men de leveres ikke som standard konfig. Jeg skrev med europeiske øyne, det ble litt feil, men norske sjåfører vil betrakte amerikanske standart lastebiler som motorsvake. Siter Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mars 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2004 Er vell ingen tvil om at europeiske lastebiler har en mye bedre kjørekomfort enn amerikanske. Har forøvrig sett noen bilder fra Australia, har aldri sett så store vogntog som der. Kan virke som de bruker lastebiler i stedenfor tog Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kai_willy Skrevet Mars 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2004 Originally posted by OleVik Japser kan lage understell! det kan ikke amerikanere. Raske amerikanske biler har ingen ting i svinger å gjøre. Unntak er selvfølgelig nyere Corvetter, Vipers og Saleen biler! Derfor skjønner jeg de som går for en japsebil med skikkelige kjøre egenskaper og hissig motor.(ref. faderns gwagen 55 amg) Hvorfor i all verden da sammenligne en supra med en amcar på samme "str" Det blir bare teit, selvfølgelig kjører en amcar ifra en japse, tar du du en japse ifra 70 tallet og en amcar ifra 70 tallet så kjører amcar ifra japsa, og tar du en amcar ifra 2000 og en japse ifra 2000 så kjører amcar ifra japse, det er liksom ikke noe og snakke om engang!! Finnes sååå mye bevis på det1 trimming og hva som helst.! Greit! DEt år bra, men vi snakker originalt! Siter x 1986 Chevrolet Camaro SC (solgt) 1988 Volvo 740 GL 2.3 1988 Volvo 240 GLE 2.3 1980 Tempo Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dalix Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 International Diesel Motorer som sitter i Ford F-250 ... har garanti i USA på 400 000 km , mens i norge er den bare på 100 000... ;P og det er en v8 7,3 Siter x1990 Ford F-250 XLT Lariat (solgt og savnet) -1974 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 Originally posted by kai_willy Hvorfor i all verden da sammenligne en supra med en amcar på samme "str" Det blir bare teit, selvfølgelig kjører en amcar ifra en japse, tar du du en japse ifra 70 tallet og en amcar ifra 70 tallet så kjører amcar ifra japsa, og tar du en amcar ifra 2000 og en japse ifra 2000 så kjører amcar ifra japse, det er liksom ikke noe og snakke om engang!! Finnes sååå mye bevis på det1 trimming og hva som helst.! Greit! DEt år bra, men vi snakker originalt! Det kan så være, men det er jo en grunn til at Japanerne er på vei til å knekke en av de 3 store. Innen 2010 er en av dem borte, spørsmålet er bare hvem. Ta en titt på denne listen, så ser dere hvor motorer med stort slagvolum havner i Teknikens Världs miljøindex. Størrelsen på bilen er også en klar utfordring, sett fra et forbrukssynspunkt. Bare se på Toyota Avensis 2,0 sammenlignet med Audi A8 4,2. http://www.teknikensvarld.com/webbm2/teknik/teknik.nsf/d4f8e3df8882ba79c125687b004ebf65/7cf367393b1f9463c1256b1a0046fbfd!OpenDocument Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 For meg virker USA vs. Japan som en helt latterlig krig å ha. Det er snakk om biler som er utviklet av folk fra hver sin side av Jordkloden, der det vektlegges HELT forskjellige ting, for eksempel: 1. Bensin: USA har enorme mengder av det, og det koster ingenting, derfor latterlig stor V8 med forgasser i 2004. Japan driver ikke mye med olje, og bruker derfor minst mulig av den, siden den selvfølgelig blir dyr å importere. 2. Størrelse (dette har faktisk betydning): USA er et stort land, med god plass, enormt veinett og store luftmengder som kan forurenses uten at det går på helsa løs. Japan er knøttlite iforhold til USA, og her er det mye (plass) å spare på rett å slett å bygge mindre biler. Dessuten er den gjennomsnittlige Amerikaneren dobbelt så tung og 20 cm. høyere enn den jevne Japaner, så han må selvfølgelig ha en bil som er 6 meter lang og 2 meter brei for å unngå blodpropp. 3. Status: En UR-Amerikaner (ja, av den typen med rød/sortrutete flanellsjakke, jeans og hagle i bagasjerommet) ville antakelig heller ha skutt seg før han kjører en liten (!) Honda Legend f. eks. Japanerne er fornøyde bare de har en bil. 4. Arbeidskultur: Amerikanerne lager biler fordi de kan tjene penger på det. Japanerne bygger bil av lidenskap og legger sjel, liv og helse i å lage en *best* mulig bil som går like bra 20 år senere. I USA lager man bare flere biler, siden de er så kortlivede og sviktende, kvalitetsmessig sett; alle vinner: bilfabrikken tjener penger, forbrukeren får ny bil. Skraphaugen bare vokser. Kunne skrevet dagevis om dette, men orker ikke mere. Se for øvrig signaturen min... EDIT: En B18C5 på vei mot 9000 RPM høres i mine ører 100 ganger bedre ut enn en Amerikansk, støtstengebefengt, 12-liters skurtreskerfaen som buldrer som en latterlig-mange-liters-skips-totaktsdiesel. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 Ang. USA's Oljeproduksjon, den er ikke så stor som den engang var, nå må de jo inn i midtøsten med sterk lut for å forsvare sin rett til å kjøre V8. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.