dalix Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng For meg virker USA vs. Japan som en helt latterlig krig å ha. Det er snakk om biler som er utviklet av folk fra hver sin side av Jordkloden, der det vektlegges HELT forskjellige ting, for eksempel: 1. Bensin: USA har enorme mengder av det, og det koster ingenting, derfor latterlig stor V8 med forgasser i 2004. Japan driver ikke mye med olje, og bruker derfor minst mulig av den, siden den selvfølgelig blir dyr å importere. 2. Størrelse (dette har faktisk betydning): USA er et stort land, med god plass, enormt veinett og store luftmengder som kan forurenses uten at det går på helsa løs. Japan er knøttlite iforhold til USA, og her er det mye (plass) å spare på rett å slett å bygge mindre biler. Dessuten er den gjennomsnittlige Amerikaneren dobbelt så tung og 20 cm. høyere enn den jevne Japaner, så han må selvfølgelig ha en bil som er 6 meter lang og 2 meter brei for å unngå blodpropp. 3. Status: En UR-Amerikaner (ja, av den typen med rød/sortrutete flanellsjakke, jeans og hagle i bagasjerommet) ville antakelig heller ha skutt seg før han kjører en liten (!) Honda Legend f. eks. Japanerne er fornøyde bare de har en bil. 4. Arbeidskultur: Amerikanerne lager biler fordi de kan tjene penger på det. Japanerne bygger bil av lidenskap og legger sjel, liv og helse i å lage en *best* mulig bil som går like bra 20 år senere. I USA lager man bare flere biler, siden de er så kortlivede og sviktende, kvalitetsmessig sett; alle vinner: bilfabrikken tjener penger, forbrukeren får ny bil. Skraphaugen bare vokser. Kunne skrevet dagevis om dette, men orker ikke mere. Se for øvrig signaturen min... EDIT: En B18C5 på vei mot 9000 RPM høres i mine ører 100 ganger bedre ut enn en Amerikansk, støtstengebefengt, 12-liters skurtreskerfaen som buldrer som en latterlig-mange-liters-skips-totaktsdiesel. USA , bare tjene penger... mens Japan har lidenskap for bilprodusjon, må være noe av det VÆRSTE dritten jeg har hørt... Er ikke slik det er... selv om du har noen poeng, så er det dær bare BS... Siter x1990 Ford F-250 XLT Lariat (solgt og savnet) -1974 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 Originally posted by dalix USA , bare tjene penger... mens Japan har lidenskap for bilprodusjon, må være noe av det VÆRSTE dritten jeg har hørt... Er ikke slik det er... selv om du har noen poeng, så er det dær bare BS... Så du nekter for at det ikke er noe som heter "Kapitalisme" i USA? Og at Japanerne ikke har et bra forhold til sitt arbeide? Du må jo for all del komme med noen argumenter i det minste... Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 I USA hadde Ford en ferdig utviklet klone av Ford Transit, alt var klart for å sette i gang produksjonen. Desverre ble det Republikansk seier og kyoto protokollen ble lagt til side, Ford fulgte opp med skrinlegge planene for denne Transit klonen, hvorfor? Ja det får dere selv spekulere i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 Originally posted by fcuk I USA hadde Ford en ferdig utviklet klone av Ford Transit, alt var klart for å sette i gang produksjonen. Desverre ble det Republikansk seier og kyoto protokollen ble lagt til side, Ford fulgte opp med skrinlegge planene for denne Transit klonen, hvorfor? Ja det får dere selv spekulere i. Den sjønte jeg ikke? Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng Den sjønte jeg ikke? Ford forberedte seg på strengere utslippskrav med bl.a. en Transit klone, disse planene røyk rett i sylinderarkivet når det ble republikansk seier ved forrige presidentvalg. Sier litt om hvordan dem tenker der borte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 Ah, riktig. Vil også presisere at de *ikke* tenker der borte. Synes en mer redferdig sammenligning må være en dodge Viper Venom 1000. 1188HK kan de bare drite i å få ut av shitviken uten å bytte til vri8er eller 10er. Forøvrig er det meste som har blitt tatt ut av en Pontiac motor 1800hk, å det er ikke mye i absolutt versting klassen. Klart man ikke henter ut 1188 hester ut av en stakkars B16-motor (som du refererte til som "shitvik"), det begynner å nærme seg grensen til fysisk umulig på 1600 kubikkcentimeters slagvolum. HVIS man teoretisk sett kunne fått tak i sterk nok innmat, og HVIS man klarer å forsterke blokka nok, kan man *kanskje* få ut 1188 hester ut av den på 3,5 bars trykk i innsuget og ved å mate på med nitromethanol. Spørs jo hvor driftsikker en sånn motor blir i den trimmingsgraden da. Den største motoren Pontiac har bygd er kanskje... Vill gjetting... 8 liter? Og de klarer BARE å hente ut 1800 hester? Det er jo latterlige 225 hester per liter. De mer ekstreme B16-maskinene i USA er oppe på 700 hester (ref. folk på Honda-tech-forumet) ut av 1,6 liter. Det er saftige 437 hester per liter. Så kan jeg jo trø deg helt ned i søla og trekke frem Exvitermini-R33'en. De tar ut over 1350 hester på original, urørt RB26-blokk ved 3 bars ladetrykk. Den motoren tåler å spinne 13000 RPM (ja, mye takket de svindyre titanrådene og 75mm slaglengde). Lyden av denne er også helt pervers, siden eksosrøra kommer ut rett bak forhjulet! :) Hva var det som var rått med Pontiakken sa du? Vet jeg alltid ydmyker Amcarfolket med hester per liter-snakket, men det er så latterlig at de ikke klarer å hente ut en brøkdel av det Japanmaskinene klarer. Dessuten bruker en hardt trimmet (ikke alt for kompresjonssenka) JP-motor bare en liten brøkdel av den bensinen en V8 trenger. Stikkord: Effektiv utnyttelse av ressurser (i dette tilfellet: bensin). Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 Men en v8 på f.eks 7l og 500hk vil holde lenger enn en 1,6l på 700hk eller er jeg helt bak mål? Dessuten vil momente i en 1,6 liter bli mindre. Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 Originally posted by trra Men en v8 på f.eks 7l og 500hk vil holde lenger enn en 1,6l på 700hk eller er jeg helt bak mål? Dessuten vil momente i en 1,6 liter bli mindre. Tja, det er sjelden ordentlig trimmede Japanmaskiner havarerer, med tanke på hvor mange det finnes av de. Det er klart, en dårlig bygd motor (som f. eks. en med 12:1 i komp, 1,5 bars turbotrykk, ingen intercooler, ingen ekstra bensin) vil uansett havarere, rekkefirer eller V8. Klart en motor med 5,5 liter større motorvolum vil automatisk ha litt større dreiemoment, det skulle bare mangle. Det er bare så latterlig at ikke Amerikanerne klarer å hente ut noe seriøst med gamp fra de overdimensjonerte klaprekassene sine. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 men en V8 som jeg nevnte har vanligvis ikke turbo eller kompressor, hvor mye hk får du ut av en 1,6 uten turbo og hva med holdbarheten da?. Jeg bare lurer hehe, ikke får å snakke dritt om japsemotorer, jeg syns de er veldig bra. Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gou Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 overdimensjonerte klaprekassene sine. hehe :D Siter -89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker) X-97 mod Caddy X-97 mod Polo 6N 16v X-98 mod KIA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ratata Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 Alle ting har sine positive & negative sider da.... Uansett, AMCAR er en livsstil. Akkurat som dere som sverger hellig over FNF-syndromet.... ;) Det er mange likhetstrekk mellom FNF-trynene og amcar-bøllene. FNF er poppis nå, akkurat som når amcar hadde sitt inntog i landet. Og det har allerede begynt og bli et harry preg over d. Og jeg påstår ikke dermed at amcar er verdens beste bil.... :D Kjører begge deler. Hver til sitt bruk. Stoler mest på amcar'en når jeg skal på tur :) Siter ~Ratata~ 4 doors - no waiting http://www.drive4fun.net No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 Originally posted by Ratata Alle ting har sine positive & negative sider da.... Uansett, AMCAR er en livsstil. Akkurat som dere som sverger hellig over FNF-syndromet.... ;) Det er mange likhetstrekk mellom FNF-trynene og amcar-bøllene. FNF er poppis nå, akkurat som når amcar hadde sitt inntog i landet. Og det har allerede begynt og bli et harry preg over d. Og jeg påstår ikke dermed at amcar er verdens beste bil.... :D Kjører begge deler. Hver til sitt bruk. Stoler mest på amcar'en når jeg skal på tur :) En ting er hva folk med bilinterresse gjør, men når du skor et helt land på 200mill innbyggere med biler som i snitt bruker langt over litern på mila, så er det åpenbart et problem. Så vidt jeg husker har Tyskland verdens laveste snittforbruk, til tross for at de har fri fartsgrense. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torqueflite Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng Det er bare så latterlig at ikke Amerikanerne klarer å hente ut noe seriøst med gamp fra de overdimensjonerte klaprekassene sine. Hva med å sammenlikne like for like? Du sammenlikner japanskbygde turbomotorer med amerikanske normalladede, så de sammenlikningene er ikke mye verd. Skal man trekke inn ekstremer, kan man jo se på en top fuel 500 cid. med opp til 6000 hk. Så *litt* puff har de jo klart. Siter Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.TransAm Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 enig med deg der! de har jo verdens raskeste aks. (etter det jeg har hørt) er det ikke snakk om 0-300 på under 5 sek? Siter 1984 Recaro T/A 350 X - 1982 Recaro T/A X - 1984 Chevy G20 X - 1969 Custom Beetle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TAm Skrevet Mars 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2004 Originally posted by T/A 455 Levetid på motorene er jo sef avhengig av bruk, Cadillac motorer går ofte lengre enn bilen, mens mine Potiac motorer sjelden varer mer enn ett år før jeg må gjøre noe alvorlig med dem. . Hva er det du gjør med T/A'n din siden motorene ikke holder? Min har da holdt svært lenge uten noen problemer Siter Imponert...men ikke overrasket. Låven racing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.