Gå til innhold

V8 Suger!!!!!!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

hahaha, utflyttet Harstaværing jeg da lol

Hadde du forøvrig startet en diskusjon om hvorfor ikke ha Amcar i Tromsø, hadde jeg nok vært helt enig med deg.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Wow, hvor skal man begynne?

 

Øhm, ok.

 

Litt på kanten så kan en 2-3 liters 4r med turbo produsere like mye (og mer) hester enn det ditt store monster kan

 

Nei. En 7.5 liter med turbo vil nok kunne knuse en 2-3 liters firer.

 

Med dette oppsettet runder man 300 WHP:

Brukt Honda B16A-maskin: 10.000

Hjemmelaget turbomaifoild: 2.000

Brukt Audi RS2-turbo: 2.500

Værst bensinpumpe: 2.000

550-dyser (brukt): 2.000

Haltech F5: 4.500

Neddreide stempler hos kompis: 0

Intercooler fra høggeren: 500

Trykkrør: 500

3" eksos (hjemmesveiset): 1.000

----------------------------------------------------

Subtotal: 25.000

 

Dette er på ingen måte ment for å rakke ned på deg, men vil det ikke være en viss risiko for at man brenner stempelet med overladning i tillegg til tynnere gods i forbrenningsrommet?

 

Jo bedre motor, jo flere hester per liter.

 

Fullgodt poeng, men det er liksom litt likegyldig hvor mye hest man har per liter så lenge motparten i steinalder konstruksonen sin har mer hest.

 

Er ikke noe problem å hente ut 1000 hester fra 5,7+ liter. Noe under 1000 hester ville jo vært latterlig.

 

Med unntak av det økonomiske aspektet er det ikke noe problem å presse 1k hest av en 350.

NASCAR, som vel å merke må være den kjedeligste motorsporten på kloden, har man et reglement som begrenser motorstørrelsen til 350 (Eller var det 400?) cui. Dette er motore som går full belastning konstant i timesvis, og som også pumper ut rundt 800 hest uten overladning. Toyota er forresten også med, men siden japsen ikke kan lage powah bruker de Chevy motorer. :D

 

Hele diskusjonen vi har her er jo hva som er den "beste" måten å gjøre det på; overlading, flerventilstopper med variable kamtider/profiler eller rett og slett bare stort motorvolum.

 

Nå tror jeg jaggu jeg er enig med deg gitt.

Hehe, selvfølgelig ikke helt enig da. Man trenger da strengt tatt ikke variable kamtider for å få hester, det trenger man for å spare bensin. Og bensinforbruk er ikke så fryktelig viktig hvis det er hester man er ute etter.

Jeg vil tro at man vil trenge samme mengde bensin(Eller annen antennbar væske) i en firer med 500 hest og en åtter med 500 hest for å kunne produsere disse hestene.

 

Klart jeg skriker høyt om "honda dritten" - bedre maskiner finnes ikke!

 

Riktig.... B16>McLaren/BMW V12.

 

VTEC er ikke et mirakel som automatisk gjør Honda-motorer til fullblods racingmotorer, det er et system som er utviklet for å gi gamle tanter et flatt moment uansett om de girer på 1.200 rpm eller kjører på motorveien på 2. gir på 9.000 rpm, slik gamle damer ofte gjør.

 

Er litt enig, men ikke helt. VTEC gir vel langt ifra en jevn momentkurve, heller tvert imot. Den snille kamprofilen som brukes i bunn er der for at denna røkla skal kunne bruke såpass lite bensin som den gjør og gå jevnt på tomgang. Den på toppen er der for at den vesle fisern skal kunne hvese fra seg de 160 hestene den faktisk har. Det er jo tross alt en ganske hårete motor selv om den ikke er særlig rask.

 

Ja, det går an å ta mere effekt ut av en motor med mye volum.

 

Uff jeg bør vel ikke si det, men det finnes unntak der og.

Du trenger ikke å lete lengre enn i Hondas motor sortiment for å finne eksempler på det. Det er jo en grunn til at 2.2 VTECen ikke trimmes like mye som 1.6 VTECn. Den er ikke like takknemlig for ekstra piff.

Samme gjelder V6n i nye Mitsubishi Spyder. Helt ubrukelig ut i fra et trimmings synspunkt. Dette finnes det utmerkede eksempler på i amcarverdenen også. Store Olds motore er ikke spesielt potensielle, og det er dyrt. Ford 302 er vel ikke akkurat noen optimal konstruksjon når det gjelder skikkelige hester. Pontiac 301 er en motor som egentlig ikke nevnes blant Pontiac entusiaster som meg....

 

En Honda Pickup med V8 har blitt knipset under testing i Nord Sverige.

 

Alle japanske produsenter (Er ikke 100% sikker på Honda...) har V8 i sine biler. Det er bare ekstremt uvanlig i Norge ettersom store motore koster en arm og en fot her i landet.

 

Angående USA og bensinprisene deres synes jeg Øyvind skal oppdatere den fine tegningen han har i signaturen sin.

50 cent per gallon er langt ifra sannheten. Prisene der borte varierer selvsagt fra stat til stat men den ligger i gjennomsnitt på $1.50 til $2. Med tanke på gjennomsnittslønn der borte som nærmer seg minimumsinntekt her i landet så er det faktisk jæ.... dyrt. Akkurat som her.

Du har veldig mye bra research på den japanske biten, men jeg synes du tar i litt når det gjelder amerkansk. Det er bedre å holde kjeft enn å uttale seg om noe man åpenbart ikke har peiling på.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4$ er minstelønn på den sida av pytten og flat skatt på ca 28%. Mange her i landet betaler mindre skatt enn det med alle fradrag. Pluss diverse forsikringer og risikoen for å bli saksøkt for å være på feil sted til feil tid.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
kan volvo betegnelsene ser jeg :D

 

siste tallet står (sto) for antall dører, så det er nok heller snakk om en 245 gitt! ;)

 

Jeg skjønner poenget ditt... men hva med en volvo 240 ? Blir jæv... vansklig å komme inn i den da ?uhhmmwhat?

1987 Mercedes 300TE, 79 Chevy G30,

1968 Chevrolet Impala,

,1937 Willys overland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å komme on-topic: fyren sier V8 suger. Og har ikke nevnt amcar v8 :P

Så da suger alle v8 i hele verden da.. jaja.. LOL

 

jeg holder meg til så stor motor jeg kan få tak på for øyeblikket.. større jo bedre :D

men økonomien setter alltid begrensinger. alt under 2.0 liter liker jeg ikke å kjøre.

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare kommentere dette. Har lest alle innleggene her og det er bare til å le av..

 

For det første så sammenlikner man 4 sylindere med 1liters volum mot 8 sylindrede motorer med 6liters volum..

 

Altså, det er jo to forskjellige verdener omtrendt.

 

 

Men en 4er motor...

Små og lette. Turtallsvillige og bensingjerrige.

Men hvor er moroa? Skal man leke seg med disse "300hestene" så må man jo ligge tvert på 5000rpm.

 

En 8er motor i V form er ikke noe serlig større. Dem er ikke fullt så turtallsvillige da det er større masse i bevegelse, men her har man noe som kalles bunndrag. Man trenger ikke turtall i disse maskinene for å oppnå effekt.

Og lyden slår da ingen motor. Motoren maler. Ingen turbinlyd av en frityrkoker :P

 

Uansett. Slik jeg ser det er det som en 2takter vs 4takter.

Turtallsmotor med masse effekt på topp vs motor med bredt register hele veien.

 

 

Alle prater mest hester på lite volum.

Men ingen prater effektkurve!!! Er jo det viktigste dersom bilen skal være god å kjøre.

 

en 1liters motor oppgitt til 300hester har feks 80hester fra 1000rpm til 3000rpm.

150 fra 3000 til 4000 og så kommer alle 300 fra 4000 til 5-6000.

 

en 6liters motor har alle 300hestene kanskje allerede ved 2-2500rpm og hele veien opp...

 

Men for all del.

Alle med hver sin smak.

 

Noen tenker bensinforbruk.

noen støy. noen holdbarhet. noen følelser.

 

Men personlig er det fin lyd, bredt effektregister som gjelder, og det får man ikke i mine øyne ut i fra en frityr motor :)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår