Gå til innhold

205 på Eiker E1

Ranger emnet


pinjongen

Anbefalte innlegg

Er ikke noe problemer med å kantkjøre felga, kan man kjøre bil så går det greit. Felga mine tåler litt mere juling enn eiker felgene. Mine er laget i TYSKLAND ikke ASIA. er en forskjell der. Har truffet mange hull, dumper osv, har enda ikke kjørt de skjeve. Er vel kanskje der det ligger, i prisen?!

 

 

Ikke på stå noe du ikke vet noe om... E1 felgen til Eiker Motorshop er ikke produsert i ASIA, men i tyskland :D

 

Sittat fra siden til Eiker Motorshop

 

Eiker E1

Kantfelg til Volvo har tidligere vært et problem å skaffe, dermed designet og utviklet Eiker Motorshop sin egen felg.

 

Designet ligner på Volvo’s originale Polaris felg.

Eiker E1 er bredere og har mye dypere,markert kant (95 mm dyp) enn Polaris.

 

Eiker Volvo er designet i Norge og produseres hos en av Tysklands veletablerte felgprodusenter.

 

Samme felg lages også til BMW 5-7

 

les det også har: http://www.eiker.com/?ItemID=1207

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har lest gjennom hele tråden nå og føler jeg må komme med noen kommentarer.

 

Det som går igjen i hele tråden er at det kun fokuseres på dekkbredde, mens profilen på dekket utelukkes i de fleste innlegg.

 

Til trådstarter; JA, du kan kjøre med 205 dekk på 7,5" felg, men med hvilken profil? Og hvilke andre hensyn må en ta ved valg av dekk?

 

Tar man utgangspunkt i SFRO standarden, som mange tøyer endel for å få rett "stuk", vil man se at flere faktorer spiller inn:

 

Dekkbredde og -profil vs felgbredde

Rulleomkrets i forhold til original dekkdimensjon

Lasteindex vs minimum oppgitt i vognkort

 

I tillegg må man ta hensyn til innpress på felg vs dekkdimensjon og hva som fysisk får plass i hjulhuset, enda mindre plass blir det med senk. Tar man også med de toleranser samme dekkdim har fra ulike produsenter (vært borti 20mm forskjell i bredde på samme dim), ser man at det hele ikke er så enkelt. Noen vil ha minimalt med dekk, helst med mye strekk, mens andre vil ha komfort og nok dekk for å unngå ødelagte felger, slik er det bare...

 

Tilbake til 7,5x17" felg, her kan en velge alt fra 195/40 til 265/70. Begge går på felgen, til hver sin bil vel og merke. Til 240 vil jeg derimot anbefale maks 225/45 (235/40 og 235/45 blir for bredt på 7,5"), skal man absolutt ha 205 vil 50-profil være mest aktuell (har ikke minimum LI til de forskjellige 240 i hodet, men vil tro 205/45 har litt for lav LI). Ergo vil jeg anbefale 215/45 som et sikkert valg med 215/40 på en god annenplass. Med disse dimensjonene vil en holde seg innenfor lovverket, og samtidig ha plass til masse senk:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som du ikkje får dårlige kjøre egenskaper med dekk strekk????

 

Har enda ikke kjørt dekket av felgen!:iconsm

 

 

Aremme, bra for deg at du har stor famile osv osv.

 

Jeg også har stor famile og mye annet å bruke penga på, men jeg klager ikke på dårlige veier og at felger er så dyrt. skulle jeg ødelegge 1 felg, ja så er det bare å kjøpe 1 ny en. er ikke værre en det.

 

Du tok ditta her på åpent forum, og eg tollererer faktisk ikkje å få drittpreik fra folk som e masse yngre enn meg, og skal være så høge i hatten.

Du tok det her, så om du går tom for argumenter så er det du som startet dette.

 

Bra for deg at du skal være så fornuftig. Er forskjell på å leke veslevoksen og det å faktisk gjøre noe med det.

 

var ikke jeg som begynnte å snakke om fare for å kantkjøre og ødelegge felg. Jeg sa bare greit og enkelt at "ødelegger jeg en felg så kjøper jeg en ny en) er ikke så mye å ta på vei for det? Eller?

 

 

Ikke på stå noe du ikke vet noe om... E1 felgen til Eiker Motorshop er ikke produsert i ASIA, men i tyskland

 

Jeg antok at den var laget i Asia, da kvaliteten på de felga ser tvilsom ut. Har jo fått høre flere ganger om flere som har kjørt slike felger skeive, og med 225-45-17 så skal det godt gjøres.

 

 

skal vi se hvor lang vi klarer å få denne tråden eller?:thumb

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener strekking av dekka ser bra ut, om man ar liten klaring til hjulbuene :thumb

 

335/40-17 på 5x17" felg ser jo helt banan ut.. :puke også passe på å få volvo i heele frontruta da, da har man tøffe tøff bilen vøtt :thumb

- BMW E90 D Msport 2008 - Alpine white, 19" black CSL`s++

- VOLVO 940 b230fk, 16v tubro, m90, add on, Megasquirt, 300hk osv. prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

hvis en regner med hjulhusene fra innsiden til utsiden på tidlig 240serie (1975-) så er det ca 315mm. trekk da så etter ca 2" fra innsiden og utover pga demping og krengning.trekk fra ca 1" fra utsiden av skjermkanten å du finner da ut hva som kansje går på som maks bredde. har prøvd dette og fungerte fint. = svar 235 profil bak. kjørte med senkesett, stivere dempere og dobble stabstag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis en regner med hjulhusene fra innsiden til utsiden på tidlig 240serie (1975-) så er det ca 315mm. trekk da så etter ca 2" fra innsiden og utover pga demping og krengning.trekk fra ca 1" fra utsiden av skjermkanten å du finner da ut hva som kansje går på som maks bredde. har prøvd dette og fungerte fint. = svar 235 profil bak. kjørte med senkesett, stivere dempere og dobble stabstag.

 

eg trur han har fått seg nye dekk, eg;)

Opel Omega B TD

Volvo 945Turbo - b230ft - solgt

1990 Volvo 240GL - solgt

1987 Volvo 245 Delebil

Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har bestilt grovere krengningstag fra usa nå. kjører fortsatt med dobble stag både foran og bak. ble ikke bemerket på eu. bredeste som kan bli brukt som dekkprofil foran er 225 hvis en ikke tar av innerskjermene. hvis en gjør dette kan en bruke 235 der også. pass da bare på å bruke lav profil slik at ikke dekket subber i hjulkassene ved max rattutslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår