Gå til innhold

Kobling av Parklys og Kjørelys

Ranger emnet


Breisladdern

Anbefalte innlegg

Lite problem her...

 

Jeg har akkurat skifta front fra "80 mod til en "87 mod..

Og i de gamle parklysa var det bare en vanlig 5w pære, men i de nye er det en 5/21W pære, dvs den har to glødetråder.. Da den på 5w er parklys og den på 21w er til automatisk kjørelys..

Jeg har jo aldri hatt kjørelys på bilen min, så jeg lurer på hvor jeg skal ta strøm fra til den 21W tråden...

 

Kan ikke ta den rett fra ei sikring som har strøm ved tenning... da vil jo kjørelyset lyse selv om jeg setter lysbryteren på parklys...

 

Forslag??

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoRaggar

Lite problem her...

 

Jeg har akkurat skifta front fra "80 mod til en "87 mod..

Og i de gamle parklysa var det bare en vanlig 5w pære, men i de nye er det en 5/21W pære, dvs den har to glødetråder.. Da den på 5w er parklys og den på 21w er til automatisk kjørelys..

Jeg har jo aldri hatt kjørelys på bilen min, så jeg lurer på hvor jeg skal ta strøm fra til den 21W tråden...

 

Kan ikke ta den rett fra ei sikring som har strøm ved tenning... da vil jo kjørelyset lyse selv om jeg setter lysbryteren på parklys...

 

Forslag??

 

Du har noen strøm ledninger som slår seg på samtidig som tenning.. feks. sigarett tenner, horn, etc. Du kan koble et relè inn mot den kilden og bruke den kilden som styrestrøm! Ikke kobl deg rett inn mot pæren derifra!! du bør bruke et relè, ellers vil du blåse sikringer i hytt og pine..

 

ps. husk også å montere en sikring eller to for sikkerhets skyld :-)

 

Da jeg koblet usa fronten på bilen min, tok jeg et relè til hver lykt. Noen synest kanskje det er overdrevet, men det gir "headroom", pluss jeg ville ikke ødelegge volvo sin måte å sjekke om pærene er gåen.. om jeg dro styrestrøm fra bare ene siden, tror jeg at bulb warning hadde lyst hele tiden.. om den bare hadde virket da.. hehe.. :p

 

ps. husk også å bruke litt kraftige strømkabler! Volvo sine strømkabler til frontlyktene kunne gjerne vært av en kraftigere type. kjøp deg strips og kabel samlere også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pahf

hvorfor må du ha parklysene da? mye tøffere når det er litt sterkere lys på de :)

la det være er mitt råd. det er mye finere.

 

han kan faktisk få feil på eu kontroll om han ikke kobler den til, da han kan få "feil funksjon på parklys" eller.no i den dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

Du har noen strøm ledninger som slår seg på samtidig som tenning.. feks. sigarett tenner, horn, etc. Du kan koble et relè inn mot den kilden og bruke den kilden som styrestrøm! Ikke kobl deg rett inn mot pæren derifra!! du bør bruke et relè, ellers vil du blåse sikringer i hytt og pine..

 

 

Ja, veit at jeg kan gjøre det på denne måten.. men da får jeg jo det problemet med at kjørelyset alltid har strøm, selv om lysbryteren står på park.. Men så klart kan jo gjøre slik som pahf sa; bare la kjørelys være parklys, med sterkere lys...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår