Gå til innhold

Er det noe i veien for å montere elementene på baksiden av baffelen?

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg har selvsagt gjort en kjempetabbe, som vanlig... Jeg har brukt halvannen time på å skjære ut hull og bruke overfresen, så alt skulle bli best mulig. Og så er selvsagt utfresingen på den siden som vender inn mot kassen! :( Jeg kan kappe den, bunnen og sidene til, og jeg taper bare noen få liter. Men det ga meg en idé: Jeg har knapt med plass på utsiden av kassen (denne skal ligge med elementene ned over en propantank i bilen), og hvis jeg kan legge elementene på innsiden, vil jeg spare ganske mye plass på det! Så er det noe prinsipielt i mot det, bare jeg får det tett?

 

Rent bortsett fra at jeg selvsagt må demontere kassen (med sag, antar jeg...) hvis jeg sprenger et element! Men de har spilt i bilen min uten problemer i 5-6 år, og jeg hadde ikke tenkt å bytte dem ut før de var ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste to spørsmål i denne forbindelse:

1. Kan jeg bruke dobbeltsidig teip som pakning når jeg skrur fast den ene enden ved hjelp av lekter?

 

2. Har det noe å si om det er fronten (altså baffelen) som er festet sånn? Det er mye enklere å få gjort det fordi der skal det ikke være noe teppe eller noe sånt som dekker til skruene.

 

Edit: Glem det med dobbeltsidig teip! Da får jeg den aldri av igjen. Jeg fuger heller på utsiden. Vil Tech7 ødelegge elementene? Kanskje jeg skal ty til sølvteipmetoden? Det er ganske tett her, virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch! Og når dette er sammenskrudd (prøvemontert) er det nesten for tett! Umulig å rikke på noen plater. OK, plan F (eller var det G?): Rippe 1 mm av platen som skal være ulimt (det blir nok baffelen), skru fast i lektene og så fuge ekstra godt. Kan noe sånt rakleverk fungere? Det er jo ikke akkurat et dBDrag-prosjekt.

 

Når jeg driver med noe elektrisk, kaller jeg meg for "Amatørelektrikerklubben den blå karamell". Når det er røropplegget, er det "Amatørrørleggerklubben den dryppende kran". Lurer på hva tilsvarende subwoofer-amatør kalles? "Den flagrende basshøyttaler"? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, møtet i aksjonskomiteen til Amatørsubwooferkassebyggerforeningen den flagrende basshøyttaler er satt. Målet bør kunne nås i fire punkter:

1. Rippe ned baffelen så den kan settes nedi kassen etter at den er skrudd og limt sammen, trolig ca. 2 mm.

 

2. Bruke håndoverfresen til å lage et 3 mm dypt og 3 mm bredt spor i baffelen på utsiden der den møter andre plater.

 

3. Feste 2x2-lekter på innsiden til å skru fast baffelen i.

 

4. Skru på baffelen og bruke fugemasse (Tech7, hvis det ikke spiser elementet mitt) til å fuge i det freste sporet.

 

Dette burde sikre både stabilitet, at baffelen senere kan tas av for å bytte ut skadde elementer eller lignende og tetthet, bortsett fra på ett sted, som neppe vil kunne bli 100 % tett (men ganske tett ved hjelp av en gummipakning): Mellom de to kamrene i subkassen. Men har det mye å si? Møtet åpner for (og ber pent om) innspill fra ikkemedlemmer.

 

Edit: Legger inn egen tråd om dette, det er like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nesten svimmel her...

Så mange innlegg og det er stort sett bare trådstarter som "snakker med seg selv"!

 

Kjære trådstarter!

 

Når du har bygget kassen NESTEN ferdig så lar du baffelen (ja, den som elementene er festet i) ELLER bakplaten, være igjen til slutt.

Du legger så en tykk "pølse" med akryl, Sika eller annen kjekk tettningsmasse (som ikke stivner eller tørker helt) for så å skru fast plata i kassen.

På denne måten vil du alltid ha muligheten til å bytte elementene dine HVIS de skulle ryke.

 

Når det gjelder å ha elementene INNI eller UTENPÅ kassen så spiller dettte ingen rolle!

"Nå e det ikkje lenge igjen..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir så gammel som meg, snakker man gjerne med meg selv... Når det gjelder å legge pølser, vil ikke det lime for hardt hvis jeg ikke kan komme til utenfra og skjære det løs? Husk på at når man skrur sammen kasser etter BoxBuilder (som jeg har gjort) vil frontplaten sitte klemt mellom sideplatene. Derfor det med å rippe ned litt og så fuge utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er det ikke lov å skylde på alderen!

For det andre så er det lov å "Tenke sjæl" som Trond Viggo sang.

 

Neste gang så tegner du kassen selv for du må jo ikke ha de samme målene som Box Builder gir deg.

Litervolume og diameter og lengde på en eventuell port(er) er det du trenger.

 

Lykke til videre med dette prosjektet.

Bilder hadde jo vært spennende...

"Nå e det ikkje lenge igjen..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så ville jeg bare gjort noe så enkelt som dette:

 

skru og lim sammen alle platene med unntak av frontplaten. Bruk høvel og en lang helt rett stokk for å forsikre deg om at flaten baffelen skal festes i er HELT rett.

 

Trekk kassen med stoff, og la stoffet gå over kantene der baffel skal festes og inn i kassen. Deretter trekker du frontplaten.

 

Når dette er gjort så skrur du fast frontplaten i resten av kassen, og stoffet vil fungere som tettning for deg. Bare pass på å kryss-stramme alle skruer slik at du får jevnt pådrag rundt hele baffelen.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne absolutt fungert, men stoffet jeg skal trekke kassen med, er et bilteppe! Dermed blir det ikke mulig. Men jeg tror jeg skal bruke deler av den ideen og bare legge en form for pakning istedenfor lim. Og flaten er helt rett, jeg har sjekket det. Høvel var unødvendig fordi sagingen ble veldig nøyaktig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også kanskje en idee å nedsenke metallgjenger slik at man kan feste baffelen med bolter isteden for skruer. Dette sikrer iallefall at festet blir bra selv om man skrur denne av og på noen ganger.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå skrudd sammen kassa, og det gikk greit. Jeg monterte flathodede maskinskruer utenfra, forsenket akkurat nok til at de ikke stikker opp. Funker utmerket! Og så har jeg låsemuttere på baksiden. Så nå må jeg bare finne ut av lyden. Litt for mye booom-booom for meg. Jeg liker mer kontakt og "tørrere" bass. Og det forrige kabinettet, med porter (som det nå ikke er plass til i bilen) låt litt tørrere, så vidt jeg kan huske. Problemet er kanskje monteringen, med høyttalerne ned mot en propantank. Men det er det ikke mulig å gjøre noe med. Lyden er ikke så ille at jeg ikke kan leve med den, men fins det noen triks som kan brukes? Bør jeg stappe i dem litt dempemateriale?

 

Nå må det sies at jeg har antakeligvis satt ny norsk rekord i jalla, for i øyeblikket består fugingen av sølvteip! jeg får ikke fuget den skikkelig før til helgen, men jeg skal kjøre sju timer i morgen (fram og tilbake til Gardermoen), så jeg må jo ha noe å høre på. Uansett så er kassen skrudd fast oppå et stativ, så jeg tror ikke at det er noe særlig lekkasje. Og vil en lekkasje føre til boom-boom-lyd? Blir ikke det bare blåselyder?

 

Jeg bruker subwoofer utgangen fra forsterkeren og har prøvd både med og uten ekstra filtrering i forsterkeren, men det betydde ikke noe særlig om den spilte mellombassen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår