Gå til innhold

Blaupunkt Velicity VPw 460 18" vs pioneer 121SPL 3x 12"

Ranger emnet

Jan Erik Johansen

Anbefalte innlegg

lurer litt på om noen av dere vet hvordan dette elementet vil låte i forhold til de jeg allerede har?

bilen det skal brukes i er en 95 mod. toyota carina sedan.

er jo allerede godt kjent med pioneer subene, så vet hvordan de spiller. men nå skal jeg over til blaupunkt...

så satt å lurte litt på om jeg kanskje skulle prøve å gå for En 18" i stedenfor de jeg har nå. http://www.blaupunkt.com/no/7606293000_main.asp

(siden jeg måtte gått for 4x 12" for å kommet opp i 4 ohm igjen etter som ett element hadde blitt alt for lite. og det har jeg hverken rå eller plass til)

forsterkeren jeg mest sannsynelig kommer til å bruke, i allefall i første omgang, er en zapco 9.0 forsterker på 2000W 4 ohm.

det jeg er ute etter er både kraftig bass, dyp bass, og en meget detaljert og ren bass. som da gjerne spiller ned til en rundt 25Hz.

jeg kan se at slaglengden på velocity elementet er på totalt 3cm. dette er jo ikke all verden i forhold til en del andre elementer, men er det noen som vet hva x-limit på velocity elementene er?

da spesielt med tanke på at jeg Ikke har subsonic filter, og vil helst slippe problemer med at spolen slår i magneten når jeg spiller høyt på enkelte sanger.

jeg vet at 3x 12" har større membranareal enn 1x 18". men blaupunkt suben har lengre x-max og høyere følsomhet. så tror dere de kan spille omtrent like høyt alikevel? det kommer jo til å bli brukt i db-drag også, så er jo avhengi av noe som spiller ganske høyt også.

ps: lite vits i å komme med info om at jeg heller skal gå for andre merker osv. da merket allerede er så og si bestemt. ;)

edit: liten skrivefeil i topic ja, men gikk vist ikke å redigere... ^_^;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer litt på om noen av dere vet hvordan dette elementet vil låte i forhold til de jeg allerede har?

bilen det skal brukes i er en 95 mod. toyota carina sedan.

er jo allerede godt kjent med pioneer subene, så vet hvordan de spiller. men nå skal jeg over til blaupunkt...

så satt å lurte litt på om jeg kanskje skulle prøve å gå for En 18" i stedenfor de jeg har nå. http://www.blaupunkt.com/no/7606293000_main.asp

(siden jeg måtte gått for 4x 12" for å kommet opp i 4 ohm igjen etter som ett element hadde blitt alt for lite. og det har jeg hverken rå eller plass til)

forsterkeren jeg mest sannsynelig kommer til å bruke, i allefall i første omgang, er en zapco 9.0 forsterker på 2000W 4 ohm.

det jeg er ute etter er både kraftig bass, dyp bass, og en meget detaljert og ren bass. som da gjerne spiller ned til en rundt 25Hz.

jeg kan se at slaglengden på velocity elementet er på totalt 3cm. dette er jo ikke all verden i forhold til en del andre elementer, men er det noen som vet hva x-limit på velocity elementene er?

da spesielt med tanke på at jeg Ikke har subsonic filter, og vil helst slippe problemer med at spolen slår i magneten når jeg spiller høyt på enkelte sanger.

jeg vet at 3x 12" har større membranareal enn 1x 18". men blaupunkt suben har lengre x-max og høyere følsomhet. så tror dere de kan spille omtrent like høyt alikevel? det kommer jo til å bli brukt i db-drag også, så er jo avhengi av noe som spiller ganske høyt også.

ps: lite vits i å komme med info om at jeg heller skal gå for andre merker osv. da merket allerede er så og si bestemt. ;)

I mine øyne har det elementet data som gjør det svært egnet til Db-drag; lettdrevent, stort areal og høy belastbarhet.

Hvor "bra" det spiller musikk er vanskelig å si, men det er helt sikkert ikke dårlig.

Når det gjelder limiten på slaglengden tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye, det elementet virker svært gjennomført så de har helt sikkert tenkt den biten nøye i gjennom.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar dag.

Godt å høre at du som driver med dette professjonelt sier omtrent det samme som jeg i hovedsak har tenkt om elementet. :)

Etter hva jeg har hørt av den serien i demobilene dems så spilte det veldig pent til musikk, så det kommer vel mest ann på hvor god jeg er til å bygge kassen anntar jeg.

Så da var det vel egentlig bare å ringe i morgen og finne en pris tenker jeg. Noen som vet hva veiledende pris på elementet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. hadde en slik 12" men fikk aldri til kassa på denne.. En kamerat har forresten puttet inn 2 av disse i 15" i en omega stv(nest nyeste 97mod?)

han hadde ikke fått koplet dem opp sist,men skal se om jeg ikke kan få en liten demo :)

Satt på pc'n med prislista jeg vettu ;)

mobbe edit: velOcity er rått:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider