Gå til innhold

Chevy Sub 1995 5.7 bensin - 0,3 volt tap fra dynamo til batteri!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har to batterier i min Chevy, ett til stereoanlegg og pc, og så det vanlige. Det vanlige har litt merkelig ladespenning, den er 0,3 volt lavere enn på dynamoen! 14 V på dynamo, 13.7 på batteri. Men det er 13.95 på ekstrabatteriet, selv om den kabelen ikke er kraftigere enn den originale ladekabelen. Smeltesikringen på kabelen ser litt sprø ut, som om den har fått en trøkk. Jeg hadde for kort tid siden problemer med starteren (byttet den ut), men de tingene bør vel ikke ha noe med hverandre å gjøre?

 

Bør jeg rett og slett bytte ut kabelen med en vanlig Biltema-kabel av solid kvadrat, eller er den smeltesikringen en essensiell del av opplegget, så jeg må kjøpe ny originalkabel? Jeg har ikke sjekket prisen, men alle deler jeg har kjøpt til Chevyen de siste par årene, har jeg tatt til rundt 1/3 av norsk pris fra eBay. Starteren kostet rundt 800 kr med porto, og det tok fire dager. Og en 160 ampere dynamo jeg kjøpte i fjor, kostet vel omtrent det samme. Og som den lader! Bare ikke via den kabelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt med spenningstap i kablene. Varme, størrelse og kvalitet på kabel og gode tilkopling (minimalt med irr) har mye å si. Hvis du setter et voltmeter over batteriet så vil du se at da det er kald i været og ved oppstart (da motor er kald vil ladespenningen være høy, og etterhvert jevne seg ut).

 

Kjerra mi (dog ingen amcar), lader 14,2v på dynamo og 13.8v på batteri. Aldri noen problemer.

 

Ved heftig anlegg ville jeg lagt opp helt nye kabler. 20 år gamle kabler med irr tvert igjennom, nei takk.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal legge opp ny kabel akkurat til ladingen. Det er ikke så voldsomt heftig anlegg, men det har uansett en brukbar plusskabel direkte fra ekstrabatteriet. Men jeg har sett at voltmeteret på dashbordet har begynt å vise en del mindre enn tidligere, selv om dynamoen lader like mye. Jeg tror det kan ha med den smeltesikringen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår