Gå til innhold

Er det ille med lekkasje mellom to atskilte kamrer i basskasse?

Ranger emnet

MediaSUV

Anbefalte innlegg

Kassen er 122 cm bred, ca. 50 dyp og 20 cm høy, og delt i to på tvers så hvert kammer er i underkant av 60 cm bredt. Men måten jeg setter den sammen på, gjør det vanskelig å få det helt tett mellom de to kamrene. Jeg skal prøve med en gummipakning, men er tetthet mindre viktig her enn mellom kassen og resten av verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, ikke start en ny tråd hver eneste gang du har et spørsmål, bruk samme tråd til alle dine spørsmål om denne kassen.

Skal elementene spille i mono så trenger du ingen skillevegg og det er heller ikke nøye om skilleveggen ikke blir helt tett. Spille elementene i stereo så bør kassen være tett mellom kammerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk! Det er mono, ja. Parallellkoblet på en brokoblet forsterker (Soundstream Rubicon Lil' Wonder - du har kanskje hørt om den? ;) ). Og gunnen til at jeg har startet nye tråder som om jeg fikk betalt for det, er at jeg vil holde meg til forumets regler: "Tråden skal ha en tydelig overskrift som beskriver innholdet på tråden." Ellers er det jo trusler om at tråden blir slettet. Derfor trodde jeg det var best å starte nye tråder etter hvert som ulike spørsmål dukket opp. Men jeg skal begrense meg heretter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke noe om det er lekkasje mellom de to kammerene.

Ta ut elementene og gjør ditt beste med å fuge på innsiden av kassen der hvor skilleveggen er.

I og med at disse to elementene skal spille di samme frekvenser og i samme fase så vil de ikke påvirke hverandre i så stor grad.

Bruker du akryl så husk en fuktig fille og gjerne hansker.

Ikke no` problem, gutt! :tannløs

"Nå e det ikkje lenge igjen..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke på det i det hele tatt. Kassen er ennå ikke sammenlimt, det gjør jeg senere i dag. Saken er at jeg kom til å frese spor til høyttalerne på innsiden istedenfor utsiden av baffelen og oppdaget at det var min heldigste tabbe noen gang, for det løste et problem jeg hadde med klaringen til propantanken som står i bilen (litt billigere å kjøre på propan til 5.50 for literen enn bensin som stadig stiger i pris, særlig når bilen drar rundt 2 liter på mila!). Men skal jeg kunne bytte elementer noen gang, må jeg kunne ta av lokket uten å lage hakkemat av kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider