Gå til innhold

Bur i Gatebil - Har dere innspill?

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Som noen av dere vet, er jeg ganske keen på å få ting godkjent av b.t. og sådan har jeg forhørt meg om bur i Gatebil.

 

Det er jo masse myter ute å går og det jeg har hørt før, er at så lenge du ikke hindrer utgang, er bur lov.. Mao. sånn som jeg tolket det, var det at man kunne ha helbur, uten den horisontale stangen som går foran setet.

 

Halvbur skulle iallefall være lov.

 

Videre, har jeg hørt flere ganger at FIA sine krav, er strengere enn b.t. sine krav, som i praksis skulle si at FIA godkjente bur skal være godkjent til gate.

 

Premiss er selvsagt polstring av utsatte steder.

 

Anyhow, slik er delbudet til Pedersens:

halvbur.JPG

 

Slik er helburet til pedersens:

deler.JPG

 

Jeg sendte da forespørsel til b.t. i Bergen, for å bekrefte det jeg har hørt før; at FIA godkjente bur er o.k. til gate.

 

Men, hva hører jeg?

 

Helburet:

For å få det godkjent, må røde stenger, grå stang og fremre, blå stang, fjernes. (ergo. mindre enn halvbur igjen).

 

Halvburet:

For å få godkjent halvburet, må de skråstengene fjernes.

 

Første epost:

Hei.

Veltebur er kun tillatt i lisensierte rallybiler godkjent av Norsk bilsportforbund for kjøring til og fra løp og arrangement i deres regi.

 

Bare bur som blir plassert og festet bak første seterad kan godkjennes i ordinært registrerte biler. Muligheten for å frakte passasjerer i andre seteraden vil da selvfølgelig bortfalle.

 

Mvh. xxxx xxxxxx, Bergen trafikkstasjon.

 

Andre epost, der jeg prøver å diskutere iht. FIA krav:

 

Hei

Vegdirektoratet har pålagt oss å håndheve en streng praksis når det gjelder montering av veltebur i bil, vi tillater kun montering av bur som er montert bak første seterad på biler som er ordinert registrert.

 

Når det gjelder såkalte FIA godkjente veltebur så er disse beregnet til bruk på bane. Norges Bilsportforbund har utviklet ett omfattende regelverk for akkurat dette, som definerer de forskjellige formene for bur, hvilke kvaliteter de skal ha samt hvordan de skal festes. De beskriver også hvilke påkledning sjåfør/ledsager skal ha (flammehemmende materiale, hjelm, osv.) De setter også krav til hvordan sjåfør ledsager skal være festet(min.4.punkt belte). Under konkurranse er det også postert bane/brannmannskap rundt i løypen for å bistå ved uhell. Denne formen for dobbeltsikring, tiltak som sikkerhetsmessig utfyller hverandre vil være vanskelig å innfri/pålegge på ordinært registrerte biler. Videre skal vi huske på at bilfabrikantene bruker store resurser på å utforme/konstruere bilene så trafikksikre som mulig, vi tenker da på støtabsorberende soner foran som skal redusere G-kreftene som i en ulykke vil bli påført fører/passasjer, vi tenker også på motor som skal ned under bilen, rattstamme skal trekkes forover, tak som skal deformeres på en slik måte at det ikke klapper sammen innover i kupeen, osv. Ved montering av "helbur" kan disse konstruerte egenskapene og innlagte svekkingssoner bli redusert, eller i verste fall virke mot sin hensikt.

 

Dette vil altså si at buret avbildet i den øverste linken kan bli godkjent hvis de fremste skråstagene som går fra buret og ned i gulvet på skrå ved forseter taes vekk. Buret avbildet i nederste link vil ikke bli godkjent før røde, violette og grå stag fjernes.

 

Mvh. xxxx xxxxxxxx, Bergen trafikkstasjon.

 

Hva er formålet med dette innlegget?

Jeg lurer på hva dere har fått godkjent, hva dere har hørt fra b.t., der dere bor, etc. Stemmer myten om at FIA godkjente bur, skal bli godkjente i gatebiler? Har b.t. her rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

samma lurer jeg også på.. er jo mange folk som får bur goskjent hele tia, men det eneste jeg hører om bt er at alt som er forran første seterad ikke er tillat.. men hva med halvbur og skudde koblinger og bare fjærne de forrerste skrå i halvburet når man godkjenner og så skru det inn igjen? bt tar jo ikke no bildet av hva de har godkjent tror jeg, så da er det jo bare å si at bt har godkjent hele buret..

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erland Volden på BMW CCN forumet fikk nettopp godkjent bur i sin E30 raceriggede 318iS. Det med deformeringssoner er ikke så aktuelt på en 242 som på en 01 mod V70.

 

Sunn fornuft er det som rår, men ikke i Bergen ser det ut til..

 

ikke sant.. ta å send ny mail til bt og nevn det for dem da olav.. kanskje de får no å tenke på..

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om noen har fått det godkjent, kan vi bruke det som spørsmål til sfoor evnt.. Spesialgruppe for ombygde, oppbygde og reparert kjøretøy.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor et helbur skal være ulovlig, så lenge man ikke har stang foran setet. Om buret følger taket, er det jo ingen hindring for å komme seg ut av bilen.

 

Deformasjonssonene til bilen, ligger jo også utenfor bilens "originale bur".

Ja, en 240 er også laget for å deformere, men den skal jo helst ikke deformere der du sitter, det er jo fronten og hekken på bilen, som skal deformeres, ikke kupèen.

 

Min tanke, er jo at om det er godt nok til racing, må det være godt nok til gate.

 

ps. om noen har fått godkjent, kan det være fint å høre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste som blir i veien blir dørstreven (er det ikke det den heter? :p) og argumentene til bt var jo at på bane så er det sikkerhetspersonel som kan hjelpe til å få folk ut av bilen hvis det skjer noe.. det med deformeringsoner har jeg ikke hørt dem klage på før men det er jo uaktuelt.. som du sier så beskytter den jo kupeen og deformeringsonene blir jo ikke berørt av buret.. bt hakke skjønt dette med at det er et veltebur.. :p

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår