Gå til innhold

Mercedes Benz C250TDT bilstereo

Ranger emnet

pivot

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe meg ny bil nå, en C250TDT 98 mod, og jeg har funnet ut at det er en del som må gjøres med anlegget før den er akseptabel. Det står bare en gammel kasettspiller i den nå som blir røsket ut og det er vel en høytaler i hver dør. Bilen er en stasjonsvogn så jeg ønsker en passe stor basskasse i bagasjen som er mulig å enkelt koble fra for å flytte eller sette igjen osv. dersom man trenger bagasjeplassen.

Første stopp er spilleren. Jeg har selv en forkjærlighet for Pioneer. Lurer dermed på om dette er noe andre her på forumet kan anbefale også? Om ikke, hvilke andre merker er ålreit? Drømmen hadde vært en av de nyere Pioneer med DVD spiller, GPS osv. Men den kostet litt for mye, så det får kanskje bli en oppgradering senere.

Så kommer vi til høytalerne i dørene. Hva anbefales her? Jeg tror jeg liker JBL. De er det trøkk i, men de høres pene ut også. Tror jeg. Det er viktig at lyden er pen, og at det ikke forsvinner deler av lydbildet. Allikevel vil jeg ha god trøkk. Har cerwin vega hjemme, noe som vel tilsier at jeg liker litt bass (Ikke argumenter på at Cerwin Vega ikke har pen lyd, for det vet jeg allerede. Men de spiller hardt, det skal de ha). Er forresten Cerwin Vega gode bilhøytalere?

Det er mulig det ligger noen mindre tweetere på dashbordet i bilen også. Noen som vet noe mer om dette?

I bagasjen har vi en forsterker og en basskasse/sub. Det som er genialt med bilen er at batteriet er i bagasjerommet, noe som gjør at strømmen ikke må trekkes så langt. Hva slags forsterker er ålreit? Jeg har hatt en møkkaforsterker i min forrige bil og jeg skylder på den når jeg sier at den spiser opp mye av nyansene i lyden. Høye frekvenser ender opp med å bare bli grøtete og lydbildet blir amputert. Dette vil jeg ikke.

Og bør man ha basskasse eller sub i en slik bil? Eller kanskje en tube? Vet ikke hva sistnevnte er bortsett fra at de ser ut som rør, så hva er egentlig fordelen med disse? Hva er hensikten? Jeg har i gamledager siklet på Cerwin Vega stroker serien, men denne har nå gått ut av produksjon og er vel slik jeg forstår det ikke helt hensiktsmessig å satse på uansett. Dyre, men sykt spreke, men det er andre gode alternativer der ute.

Kabler er selvfølgelig kjempeviktig! På høytalerne på dash og i dørene; kan jeg beholde originalkabling eller bør jeg trekke ny? Kabelkvalitet er jeg inneforstått med da dette blir mye av det samme som for inneanlegg. Ikke kjøpe på clas ohlson er vel første bud :)

Et viktig poeng med hele anlegget er at det bør ikke se cheesy eller harry ut. Jeg vil ikke ha spikes og lys og surr. Det skal være diskret og classy, i likhet med bilen.

Budsjett er sikker noe de fleste bør ha for å kunne foreslå noe. Jeg regner med å lande på ca 10 000 + -. Da har jeg naturlig nok ikke regnet med Pioneers DVD og GPS løsning ;)

Helt til slutt: Jeg liker ikke kicker. Vet ikke hvorfor men jeg kan ikke fordra utseende på dem, så jeg er takknemmelig om dere ikke foreslår disse (og heller ikke blir snurt for at jeg sier jeg ikke liker dem)... Utseende er absolutt viktig!

stationwagon_benz.jpg

Dette er ikke min bil, men det er slike jeg planlegger den skal se ut etter jeg

har fikset den ferdig. Tøff, men ikke skrikende. Også med en enormt sprek

motor under panseret da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg anbefaler dem er at jeg tror du vil bli godt fornøyd med dem ut fra hva du beskriver over. De har lang slaglengde, er dynamiske og detaljerte, men litt kompliserte å konstruere delefilter til. Det finnes det heldigvis folk som har kompetanse til :)

Dessuten er de seriøst konstruert uten all bling-blingen man finner på veldig mye bilstereo. Seas bruker ikke penger på fancy dill som ikke gjør noenting med lyden, de vet hva de driver med, og de har en meget god kvalitetskontroll.

Når det er sagt finnes det absolutt andre kandidater også der ute. Focal og Hertz f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i :)

Dersom man er villig til å tenke utenom Pioneer og Alpine (og alle andre "kjede"-merker) tror jeg man kan få mye bra stereo for en god penge. Det budsjettet ditt strekker ikke til dersom du har tenkt å kjøpe "merkevarer", men søk etter andre alternativer og se hva du finner.

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... ser at bare en god Pioneer spiller koster en 4k.

Hva med om vi setter budsjettet på 10 000 til å kun inkludere høytalere i alle fire dører, coaxial høytaler på dashbord (er noe smågreier som ligger under et deksel der men vet ikke størrelsen på dem enda), sub og forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider