Gå til innhold

Mercedes Benz C250TDT bilstereo

Ranger emnet

pivot

Anbefalte innlegg

Hmmm... ser at bare en god Pioneer spiller koster en 4k.

Hva med om vi setter budsjettet på 10 000 til å kun inkludere høytalere i alle fire dører, coaxial høytaler på dashbord (er noe smågreier som ligger under et deksel der men vet ikke størrelsen på dem enda), sub og forsterker?

Dersom du sier at budsjettet ditt skal omfatte:

-Komponentsett fremme (Diskanter under dekslene og høyttalere i dørene)

-4-kanals forsterker

-1 sub.

Da kan du komme godt ifra det!

Edit: typos

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... ser at bare en god Pioneer spiller koster en 4k.

Hva med om vi setter budsjettet på 10 000 til å kun inkludere høytalere i alle fire dører, coaxial høytaler på dashbord (er noe smågreier som ligger under et deksel der men vet ikke størrelsen på dem enda), sub og forsterker?

Her er mitt forslag som funket bra for meg :)

Glem budsjett! Handle varer over tid, gjerne brukt så kan du gjøre knallkjøp. Start helst med det viktigste, spilleren. Ikke kjøp altfor billig spiller, kjøp en du blir fornøyd med. Mange forhandlere har gode tilbud på Alpine fra fjoråret nå.

Neste steg blir kanskje å kjøpe kabler til forsterker og lyddemping. Husk å kjøpe kabler som tåler strømtrekket du vil få tilslutt.

Videre kan du oppgradere med komponentsett foran og forsterker til dette. Om lyden i orginalhøyttalerne er helt håpløs kan du kjøpe frontsett tidligere og drive det på spilleren midlertidig før du kjøper forsterker.

Tilslutt ville jeg gått får sub og forsterker for å gjøre det hele komplett.

Dette blir gjerne litt dyrere, men du får mye bedre stereo også!

Viss du pløyer bruktmarkeder kan du gjøre kanonkjøp om det ikke haster. Å kjøpe demobrukte produkter eller fjorårets modeller fra forhandlere er heller ikke dumt. Fikk selv 2 forsterkere som koster veiledende ca. 10 000 til under 5000 ferdig hjemsendt med 2 års garanti fordi de var demobrukt. Eneste forskjellen for meg var prisen.

Lykke til! :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være veien å gå tenker jeg... Vil ha noe jeg blir fornøyd med også.

Så på Pioneers DVD og GPS system og ble temmelig klam.

http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=859&PHPSESSID=939e20d3f221dde7dee813d653f2f451

Hadde vært digg å fått samlet alt på ett sted, både GPS (bruker ikke dette altfor ofte, men det hender seg jeg skal på møter hos kunder steder jeg ikke er kjent) og DVD for kjedelig køsliting. Samtidig er det jo en syk gadget. Men det jeg lurer på er: Er det verdt det? Kommer naturligvis ann på øyet som ser, men er det noen her som sikler på den samme og kanskje til og med vurderer å kjøpe den?

Jeg er temmelig noob når det kommer til bilstereo. Har kun hatt to 6x9 hattehyllehøytalere med en elendig billigforsterker på gamle bilen. Er det vanlig, i ett komplett annlegg, å sende signalene fra spilleren og bak til forsterkerne som igjen fordeler signalene via delefiltre på hver komponent? Eller er forsterkerne i spillerne ofte spreke nok til å kunne dra litt? Synes ikke specsa på de forskjellige høres så veldig spreke ut så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicoloco: *vifte med tjuedollarseddel* :D

Pivot: Mange vil kunne bli fornøyde med lyden fra spilleren, men spranget fra spillerens innebygde forsterker til en ekstern forsterker av god kvalitet er STOR :) Noen gode råd på veien er allerede nevnt; ved å holde antallet komponenter lavt kan du koste på deg mer pr. komponent. Og bruktkjøp er heller ingen dum ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,har selv en c-klasse w202 og har montert avic-x1bt og nye høytalere foran. Det sitter orginalt ett komponent sett fra mercedes med tweeterne rett over side ventilene til frisklufta. (ikke brekk opp lokket til tweeterne du må stikke en skrutrekker inn i luftdysa og dytte på en pinne)

Det lønner seg og kjøpe høytaleradaptere til høytalerne foran når du skal ha nye høytalere,da det er vanskelig å få løs adapteren på orginal høytalerne. Jeg monterte pioneer ts-e176c komponent sett,men det var litt vanskelig å montere tweeterne. Pass på og ikke kjøp høytalere med for stor magnet da det kan komme i konflikt med ruta når den går ned.

MBquart har noen som passer mere optimalt om du ikke liker å kødde altfor mye med monteringen.I bakdørene passer 10cm koaxial høytalere.

Skal du bytte høytaler kabler er det en jobb som du burde ha litt erfaring med å skru på mercedes,det er ikke bare bare å gjøre det,jeg har gjort det,men jeg lot orginal ledningene ligge igjen da de ligger i strømpe med en haug andre kabler. Hadde ikke byttet hvis jeg måtte ha gjort det på nytt. Du kan jo trekke nye kabler til iso pluggen bak spilleren og koble deg på orginal ledningene som går derifra til høytalerne i dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice! Avic-x1bt er ram!

Er det vanlig å få kjøpt høytaleradaptere? Evnt hvor får jeg tak i det? Mercedes forhandler, eller er dette noe som må passe hver spesifikke høytaler og?

Og hvor stor er for stor magnet?

Byttet kabler på min gamle Corolla så jeg vet hvor vanskelig det var der, og kan da forestille meg hvordan det er på en nyere bil. Alt må fra hverandre for å komme skikkelig til...

Du kan jo trekke nye kabler til iso pluggen bak spilleren og koble deg på orginal ledningene som går derifra til høytalerne i dørene

Her ble jeg forvirret. Trekke nye kabler frem til iso pluggen bak spilleren, men koble seg på original ledning? Er ikke kablene fra spilleren og original høytalerkabler en og samme ting, eller misforstår jeg deg?

Jeg synes dynabel forsterkere virker som noen ålreite forsterkere. De ser ut til å være kraftige, ser delikate ut og har en grei (?) pris... Høytalere vet jeg ikke enda. Får prøvehøre litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kjøpt høytaler adaptere i bilstereobutikker eller ringe en bilstereo butikk med webshop og spørre om de kan bestille og sende det til deg.

Tenkte at hvis du skal ha forsterkeren bak i bagasjerommet så er det lettere å trekke nye høytalerkabler til iso pluggen bak spilleren og kappe de orginale høytaler ledningene som går fra iso pluggen til dørene for så og skjøte på de nye kablene på de orginale høytalerkablene så slipper du og ha ned dekslene under dashbordet og tulle med å komme forbi den spesielle festeanordningen som er for kablene til dørene.

Tror det er 7cm som er maks fra høytalerkant til baksiden på magneten.

Ta ut tweeteren og mål diameteren på den,og søk på mb quart så står målene til høytalerne dems der,blir vanvittig mye enklere om du bare klipser tweeterne fast i orginale festebrakettene,men valget er jo ditt.Mb quart er tysk og lager mye spesial høytalere beregnet på tyskebiler. Dessuten er det veldig bra lyd i høytalerne dems. Hadde jeg ikke fått billig pioneer så hadde jeg tatt mb quart. Om du lurer på noe mere angående w202 så er det bare å spørre. Kan ganske mye om den bilen etter å ha mekka på den i 8 år. :wonder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Nå skjønte jeg hva du mente :) Diskutert litt med en kamerat med litt peil på bilstereo og, og det blir mye kabling frem og tilbake ihvertfall. 3 linjeutganger er visst greit å ha på spilleren så jeg kan koble en forsterker på front line out som driver fronthøytalerne både dører og tweeter. En forsterker for bakhøytalerne via back line out (finnes det tweetere bak?), og en for sub via line out for sub når det kommer...

Siden du har litt erfaring med w202. Er det no enkel måte å bytte ut midtkonsollen på? Dette er classic versjonen, men med masse ekstrautstyr på, så det er kun midkonsollen som er 'trefarget'. Jeg synes ikke dette ser så bra ut og har lyst til å bytte den med noe grått eller svart. Finnes det no deleshop for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... bytte ut midkonsollen?? hvorfor skal du det? Det er vel bedre å bytte ut trepanelet med karbon. Skal du kjøpe panelene hos en mercedesforhandler koster det vanvittig mye (over 5000,-)så det som lønner seg er å se på internett om det er noen bil opphuggerier som har en sport eller esprit til hugging. Søk gjerne på svenske bilopphuggerier da de har ett mye større utvalg.Ringe gjerne bilopphuggeriene selvom du ikke finner w202/s202 på internet. Siden du har en 98mod så kan du bruke paneler fra faceliften som kom i juni 97. Du kan også besøke mbentusiastklubb.com eller mercefreaken.no og høre litt om råd angående mercedes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er anlegget jeg forestiller meg jeg vil ha. Men som nevnt burde jeg ta det skrittvis. Hva synes dere?

1x Pioneer DEH-P88RS (http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1581)

2x Rockford Fosgate P163C front høytalere (http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1456)

2x Rockford Fosgate P142C rear høytalere (http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1453)

2x Rockford Fosgate P312D4 subwoofere (http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1051)

1x dynaBel BF4501 subwoofer forsterker (http://www.mamut.com/dynabel/subdet302.htm)

2x dynaBel BF1702 front og rear forsterker (http://www.mamut.com/dynabel/subdet302.htm)

Leser på specs på de forskjellige og ser ikke ut som RF front og rear yter så voldsomt. Er det da nødvendig

med forsterkerne jeg har valg ut? Bør jeg kjøpe sprekere side høytalere kanskje? Jeg vil som sagt ha noe

som røsker litt, men jeg ønsker ikke bare røsking på bass. Jeg vil ha røsking over hele linja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider