Gå til innhold

Hva gjør du når du kjører bil og er trøtt?

Ranger emnet

Zetec

Anbefalte innlegg

Jeg ser til stadighet flere og flere ulykker hvor en bil kommer over i feil kjørebane og havner i fronten på en møtende bil, hvorfor? sovnet føreren av denne bilen kanskje?

Har selv hatt lappen i 8-9 år nå og har hatt ett par opplevelser hvor jeg har såvidt duppet av litt bak rattet, dette er dog flere år siden nå, var vel 5-6 år siden.

Men når jeg er trøtt så kjører jeg til side og sover litt, uansett hvor langt eller kort det skulle være til bestemmelses stedet, jeg har stoppet for å sove i en halvtime selv om det bare er 5 minutter igjen å kjøre, dette fordi jeg selv mener jeg er for trøtt til å kjøre.

Senest i dag på vei til Kristiansand stoppet jeg ikke så lenge etter Høvåg for å sove en halvtimes tid, og på vei hjem havnet jeg i en lang kø ved Grimstad pga en bil som hadde kommet over i motsatt kjørebane og truffet en trailer i fronten. (Traileren hadde kjørt helt ut på gangstien på sin høyreside og likevel så smalt det, var føreren av personbilen sovnet? Vel den konklusjonen skal man ikke dra uten å vite hele forløpet, men det er vel en viss sjanse for det, danske på vei hjem fra ferie osv.)

MEN hva gjør du når du er trøtt og kjører bil ? stopper du å løper ett par runder rundt bilen? tar en kopp kaffi?

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vist jeg skal kjøre langt så pleier jeg å prøve å være best mulig uthvilt. F.eks når jeg skulle strekningen Sandnes - ACR og tilbake igjen var vi 2 som kjørte og vi bytta på å kjøre/sove etterhvert som vi følte vi begynte å bli uoppmerksomme. Ellers så tar jeg meg en liten halvtime hvil (eller sover jeg lengre så sover jeg lengre) til jeg føler meg skikket til å fortsette.

Opplevde selv en meget skremmende situasjon der svingen fant ut den ville slutte å svinge men jeg mente det var feil av svingen og jeg svingte fremdeles. Etter litt kjøring i feil kjørefelt var det på tide med en pause fant jeg ut. Etter den og noen små andre så er jeg ikke redd for å komme litt for sent. Bedre det enn å ikke komme frem i det hele tatt ...

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å komme 5min for sent enn ikke å komme fram i det hele tatt.

jepp, selv har jeg fått tildelt egen tidssone av familie og venner, kalles NilsTid, og tilsvarer ca 3-4 timer etter Norsk tid, dvs sier jeg at jeg kommer i 18 tiden er jeg trolig fremme i 22 tiden :D

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sveiver ned det jeg kan av vinduer, slurper kaffi, anlegget på full gnu med irriterandes musikk som jeg synger med til.. (rosa helikopter er fint)

hva jeg pleier og gjøre når jeg er super trøtt..

edit: gjør da ikke slikt på lang turer men på korte turer feks hjem i fra dama eller slikt så gjør jeg slik, om det hadde vært en lang tur ville jeg spurt om noen andre ville kjøre (hvis mulighet for det) og sovet litt i mens, eller så ville jeg ha stoppa opp og sovet ei stund.

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg har ikke hatt den problemstillingen på mange år, men hadde det forrige helg. Kjørte fra Oslo og til Molde på lørdagen, ute en tur i Molde lørdag kveld (siste dagen i Moldejazzen), noe bil-styr/mekking på søndag og kjøre hjem igjen.

Trøbbelet kom bare 30-45min unna Molde, hvor øya omtrent ikke var mulige å holde oppe lenger. Jeg pinte meg fram til Esso'n i Åndalsnes, og kjøpte mat og drikke der, og slumra noe som føltes som 15min for meg. Det forsvant godt over en time... Men det hjalp også godt, etterpå var det ikke noe problem å kjøre Åndalsnes-Oslo i ett strekk (45mil). Kom hjem senere enn planlagt, men kom hvertfall hjem!

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveiver ned ruta å får masse kald luft i ansiktet, ellers stopper jeg på bensinstasjon og tar en pølse og no drikke. Er fort gjort å sovne.

det hjelper ikke

når man er trøtt så vil en kjølig bris faktisk gjøre deg trøttere

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst jeg stopper og sover i feks 30 min blir jeg bare verre jeg...

Jeg bare passer på å ikke vært trøtt når jeg kjører, og visst jeg blir det så lar jeg somregel noen andre kjøre....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider