Gå til innhold

Liggende bakrutevisker og rep 16v fordeler.

Ranger emnet


Wunder-Barn

Anbefalte innlegg

Da har jeg tatt på meg å lage en DIY tråd her i 2'er golf forumet. :)

For de som ikke vet det, så står DIY for Do It Yourself.

Hvis du har en guide til 2'er golf som du vil legge her, så kan du legge den her i denne tråden. ;)

Jeg begynder med første guide:

 

Liggende bakrute visker

Verktøy som du trenger:

flatt skrujern,

10mm fastnøkkel.

 

Dette er veldig enkelt og så ser det mye bedre ut når viskerbladet bak ligger nede på ruten isteden for at den er midt oppe på ruten.

Lukk opp bagasjelokket og ta skrujernet og vipp ut klipsene som holder den plast platen.

Når du har fjernet alle klipsene, så dra platen litt ut og dra den ned, da er den løs.

bak-ruteviskar01.jpg

Når det er gjort, så tar du 10mm fastnøkkel og skrur opp skruen som er vist med rød pil på bildet under.

Etter du har skrudd av mutteren, så må du ta av armen som sitter der.

Den kan sitte litt fast fordi den sitter på en kon, men det er bare å ta litt i så løsner den.

bak-ruteviskar2.jpg

Da er armen løs, og da legger du viskeren nede på ruten.

da er armen som du skrudde av så løs at du kan sette den på igjenn ca. 180grader fra orginal posisjon.

Da blir det som bilde under. Og da er det bare å trykke armen inn igjenn på kon'en og skru fast mutteren.

bak-ruteviskar3.jpg

Før du prøver at dette fungerer, så bør du løfte opp visker bladet, slik at viskeren ikke går nedover bagasjelokket i tilfelle du ikke har fått det til skikkelig.

Når du ser at alt fungerer setter du på igjenn dekselet og sette i klipsene.

Ferdig resultat ser du på bildet under. (bilen er under oppussing, så du behøver ikke å kommentere hvordan den ser ut)

bak-ruteviskar4.jpg

VW Golf 5 2.0TDI 2005mod.

Jeep Cherokee 4.0 1993mod.

Nissan 200SX 1.8T 1991mod.

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hvorfor bruke masse penger på en ny fordeler når man kan overhale den gamle for mye mindre?

 

1906223 Impulsgiver 418,65 (tatt fra krogslund)

Trenger også 2 pakninger og en stor o-ring hvis nødvendig.

 

Ta av fordeler lokk

Vri motorn til rotoren står mot det lille hakket på fordeler.

Merk hvordan stilling den satt fast (lag ett lite hakk,begge sider)

Så skru ut de 2 boltene på sidene.

 

Da er det bare å dra ut fordeleren.

 

1. Jeg satte fordeleren i en skrustikke (av tre faktisk)

2: Ta ut den fjæra (Circlip,8) som ligger rundt Drive coupling,9

3: Så finn fram en spiker og en hammer

4. Slå ut Roll Pin,7

5. Ta av Drive coupling,9. (greit å huske hvordan vei den sto men se bilde)

6. Ta av skivene,pakning

7. Dra ut aksling (shaft,1)

8. Ta av skive,pakning

9. Skru ut de 4 stjerne skurene som holder hallgiver fast

10: Dra den rett opp

 

Gjør fordeler/deler rein ved montering.

Sjekk at aksling går lett rundt giveren (tar noen av de bladene borti så bøy dem litt)

Husk å sette Drive coupling,9 Rett vei.

Vri akslingen til rotor peker mot den lille streken i fordeler. Den siden som har lengst avstand fra pinnene i midten skal peke mot hallgiver kontakten.

Husk å sette den rett inn i toppen. Rotor opp mot streken..

Se bilder..

 

16vfordelerliste.jpg[/img]

DSC00952.jpg[/img]

DSC00989.jpg[/img]

DSC01023.jpg

DSC01018.jpg[/img]

92 Audi V8 Quattro

90 Corrado G60T

71 VW 1302S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

 

OBS:

 

Jeg vil på det sterkeste fråråde å la bilen stå heiset opp på orginal jekken eller på uansett jekk alene. Enten legg paller, dekk under kanalen eller så kjøp en bukk og plasser under bilen.

 

 

Først begynner du med å skru av hjulet, sett så hjulboltene tilbake i hullene igjen. Vi skal starte med å løsne på senterskruen, denne sitter noe inni "H€$£€@£$@", så få en kompis eller dama til å sitte i bilen og trykke hardt på bremsen. Skruen skal som skruer flest skrues mot klokken, så selv om det sitter fast så er det den veien den skal. Hvis hjulboltene ikke er på plass kan du risikere å slite av skruen som holder bremseskiven.

Jeg vred av en forlenger på skralla da jeg skulle gjøre dette første gangen..

 

---

 

Med denne løs kan du fokusere litt opp mot fjærbenet. Dette sitter festet med to skruer, disse sitter også H€$£€@ fast, så latmannsarmen kommer godt med her også. Jeg glemte selvfølgelig å ta bilde av hvor skruene står,

men du kan se festet rett til høyre for drivknuten på neste bilde.

 

NB: Ved å løsne på de 2 skruene på fjærbenet vil cambervinkelen bli forandret, og du må forvente en forstillingskontroll etterpå.

Alternativt kan du ta løs fjærbenet i toppen, dette krever spesialverktøy.

Eller så kan du skru løs akslingen inne på girkassen, her trenger du en 8mm 12kantskru. Her er det veldig trangt, samt at jeg kan ikke garantere at du får akslingen helt ut av hjulnavet..

Ved å gjøre det slik jeg har gjort er det nok enklest, så du sparer penger på å bytte opphengskule osvosv samtidig, siden du mest sannsynlig må ta en forstillingskontroll, denne koster ca. 1000.-

 

 

 

1. hvis det er ventilerte skiver foran (gti, gti 16v + g60) kan man bruke et skrujern inni ventileringa på skiva der luftinga i caliperen er. så slipper man person inni bilen til å bremse.

 

2. man kan også løsne bilen på bærekula. sitter i 3x 13mm skruer under. sitter som regel MYE lettere en boltene på fjærtårnet og enklere å montere igjen som det var. mindre sjangs for å måtte ha forstillingskontroll.

 

Mvh Rolf

Prosjekt Rolfsburg

-87 Golf Gti 16v

*85 Golf gti, stylet, kjørt, solgt.

*84 Golf gti. ublidt møte med kong vinter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
1. hvis det er ventilerte skiver foran (gti, gti 16v + g60) kan man bruke et skrujern inni ventileringa på skiva der luftinga i caliperen er. så slipper man person inni bilen til å bremse.

 

2. man kan også løsne bilen på bærekula. sitter i 3x 13mm skruer under. sitter som regel MYE lettere en boltene på fjærtårnet og enklere å montere igjen som det var. mindre sjangs for å måtte ha forstillingskontroll.

 

Mvh Rolf

 

Det er mye enklere å løsne på bolten på spindelen som holder bærekula. Man trenger 2 17mm fastnøkler og et spett. Ta ut bolten og bryt ned bærebrua med spettet.. da slipper man at camberen blir feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

-Skru av hjul

-Rengjør skikkelig og ha på rustløser på mutter og på gjenger på styrestaget

-Sett en bukk under bilen

-Plasser jekken under endeleddet,jekk opp så bilen hviler på jekken.

-Skru forsiktig av mutter på endeledd

-Skru ut endeleddet fra styrestaget og så kommer trikset; Tell antall runder du skrur ut!!!!

-Skru det nye like mange runder inn igjen og sett på mutter, husk å sette jekken under først, stram til og skru på hjulet igjen...

 

Lite tips; Ha på kobberfett på alle gjenger og vann på konen på endeleddet...

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 1 year later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår