Gå til innhold

Mordach: Opel Vectra A - Extreme Makeover (SOLGT!)

Ranger emnet


Mordach

Anbefalte innlegg

Jepp folkens - endelig har jeg fått installert induction kittet mitt! Her følger bilder fra prosessen. Kittet er et 57i cold air intake kit fra K&N kjøpt hos Autodeler.

 

Her er delene i induction kittet, pluss to ekstra innkjøpte rørbender og rørklammer. Legg også spesielt merke til de to posene med luft(!) til venstre som fulgte med kittet.

 

Induction kit + ekstra rørdeler.. men hva skal jeg bruke luftposene til?? :wonder:

dscn2047as7.jpg

 

Jeg har tidligere tatt ut originalslangen mellom innsug og luftfilterboks da denne var morken og sprukket i bendene, og fikk låne et Green filter av en kompis som hadde det til overs etter vi custombygget induction kit i Saxo'n hans.

 

Motoren før mekking

dscn2045yz3.jpg

 

Jeg mekket sammen med bestekompisen min Morten (han med Saxo'en) og koblet av luftmengdemåleren og varmluftslangen som henter varm luft fra innsiden av varmeskjoldet på eksosmanifolden, demonterte og tok ut den originale luftfilterboksen og skrudde av 'nødløsnings' Green filteret.

 

Den originale luftfilterboksen med varmluftslange

dscn2064gu6.jpg

 

Så satt vi sammen gummirøret fra kittet og den ene rørbenden, festet med rørklamme og festet dette på innsuget.

 

Røret festet på innsug

dscn2048xz7.jpg

 

Målet var å plassere filteret slik at det 'ligger' i kanalen der det originale luftfilteret har hentet luften, der det er langt nok unna motoren til å holde seg kaldt, og samtidig ha muligheten til å hente masse kaldluft både fra lufttilførselslangen som fulgte med kittet, og fra fronten under høyre frontlykt, der jeg skal lage et ekstra luftinntak i fangeren.

 

Kanalen der filteret skal ligge - trenger en vask?

dscn2049eh6.jpg

(Jada, jeg SKAL vaske mottorrommet en dag... :hmmmmmmmmm:

 

Så ble luftfilteret montert

dscn2050jg3.jpg

 

Vi laget et feste til røret slik at kittet holder seg stabilt i riktig posisjon under kjøring. Til dette brukte vi et feste og stålrem fra Biltema, og festet det til et av festene som holdt den originale luftfilterboksen. Ikke det mest solide båndet i verden, men solid nok til å holde røret og filteret stabilt.

 

Custom rørfeste

dscn2052op6.jpg

 

Så ble luftilførselslangen strukket fra grill til filter og bøyd til så det passet, og festet med X antall strips... Hurra for strips! Et ukjent antall strips ble drept i prosessen... De vil bli husket for sin tapre innsats. Luftslangen skal (inntil videre) sørge for kaldluft til filteret til jeg får laget luftinntak i frontfangeren.

 

Luftinntak fra grillen

dscn2054ym0.jpg

 

Det svarte røret til venstre sørger for kaldluft fra grillen

dscn2055ct0.jpg

 

Neste steg var å tette igjen hullet i varmeskjoldet til eksosmanifolden, der varmluftslangen var. Dette ble tettet med et par lag aluteip. Etter litt justering og etterstramming av alle rørklammer og fester så måtte vi konstatere at installasjonen var ferdig! Mission: Accomplished.

 

Ferdig? Jaaaa, ser sånn ut! :hello:

dscn2058ns3.jpg

 

Det ferdige resultat

dscn2057ty2.jpg

 

Mye bedre enn før!

dscn2059nd6.jpg

 

Lowrider :yodude:

lowriderfrontvr7.jpg

(Jada, vet at grillen min er skeiv... må ha ny! :hmmmmmmmmm: ..Og innsiden av luftinntaksslangen skal lakkeres svart så den ikke stikker sånn ut.)

 

Etter installasjonen var det klart for prøvetur! Ragget en tur ut til Loddefjord og feiret med en sjokolade på Esso'n på Vestkanten.

Resultat av installasjon av induction kit - bedre respons ved gasspådrag, fetere lyd og penere mottorrom. Feitameita! :thumb

 

Penger brukt hittil:

Kr. 100,- Sotespray fra Autodeler

Kr. 70,- Avfetningsmiddel fra Statoil

Kr. 119,- Svart netting fra Biltema

Kr. 20,- Svamp fra Esso

Kr. 30,- Selvvask hos Statoil

Kr. 165,- Autoglym Bumper Care fra Statoil

Kr. 89,- Polerduk fra Statoil

Kr. 125,- En time på bukk hos Absolutt Gjør-Det-Selv-Verksted

Kr. 350,- Nytt rørledd fra Autodeler

Kr. 18,- Nye gummifester fra Biltema

Kr. 700,- To timer og sveising av eksosanlegg hos Absolutt

Kr. 80,- Dørmatter fra Lidl

Kr. 1300,- K&N 57i induction kit fra Autodeler

Kr. 120,- Rørdeler og rørklammer fra Autodeler

Kr. 32,- Rørfeste fra Biltema

_____________________________

Totalt: Kr. 3300,-

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett mye lowrider til nå? Hva med å fokusere på å få den ned på bakken, i stedet for handleturer på Lidl og bærtur på Autodeler (sotespray, f.eks)..

Powerzone selger 35mm senkefjærer her, samt 60/40 H&R Cup Kit, her, til henholdsvis 1770 kroner og 5795 kroner.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kasta bort luftmengdemåleren?

Ja, luftmengdemåleren måtte ut. Ser ikke helt hvordan jeg skal montere den på en fornuftig måte annet enn ved å lage hull i rørene etter filteret. Dessuten burde jeg klare meg bra nok uten - med mindre du kan overbevise meg om noe annet?

 

det hullet til varkedekslet er jo bare å drite i..

Hva mener du med det? :wonder:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett mye lowrider til nå? Hva med å fokusere på å få den ned på bakken, i stedet for handleturer på Lidl og bærtur på Autodeler (sotespray, f.eks)..

Powerzone selger 35mm senkefjærer her, samt 60/40 H&R Cup Kit, her, til henholdsvis 1770 kroner og 5795 kroner.

 

 

Eirik

Den er allerede senket 30 mm på Jamex senkesett og selv med 'kun' 30 mm senk har jeg problemer med humper og inn/utkjøring av garasjen pga. effektanlegget, så noe lavere enn det er uaktuelt. Dessuten er jeg ikke tilhenger av hjul som forsvinner under hjulbuen, jeg syns senken jeg har passer perfekt da avstanden fra hjulbue til dekk er like stor rundt hele buen.

 

Og husk - Lowrider er ikke bare et uttrykk for en lav bil, men en livsstil! :thumb

 

Edit:

Dessuten så burde du lett se den enorme forskjellen soting av baklyktene og blinkers gjorde for utseendet på bilen! Det samme gjelder for gulvmattene, som var et impulskjøp en dag jeg var med xen på Lidl - hvis du tar en ekstra titt på bildene som ligger tidlig i denne tråden så ser du nok hvor mye som har blitt gjort for en billig penge på de "bærturene" jeg har hatt.

:iconsm

 

Hovedpoenget med prosjektet var i utgangspunktet å forbedre utseendet på bilen på en rimelig måte, og det mener jeg bestemt jeg har oppnådd! :fatality:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er allerede senket 30 mm på Jamex senkesett og selv med 'kun' 30 mm senk har jeg problemer med humper og inn/utkjøring av garasjen pga. effektanlegget, så noe lavere enn det er uaktuelt. Og husk - Lowrider er ikke bare et uttrykk for en lav bil, men en livsstil! :thumb

 

Så det nå banghead.gif

Men, den må lavere. Fortsatt, med 3000 kroner er du rundt 1/5 nærmere en paintjob. Hvorfor ikke ta det først? Forresten, effektanlegget burde man kunne få høyere?

Som sagt, du trenger 60/40 ;)

 

BTW, du har jo fått mye valuta for 3000 kroner, det må jeg si :)

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kor er LMM'en? eg hadde ikkje nåke sånnt jallarør med varmluft eg :) motorrommet mitt ser værre ut :-/

viss det er simons rør du har der bør du lakke dei, rusta berre en nyse på dei jo! tok vekk mellompotta mi og erstatta den med simons rør, har simons effektanlegg men det er IKKJE same typen stål! fysj..

edit: eg har senka 35mm (trur eg :op:) har 17" med 205/40 og har ikkje slått nedi en drit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det nå banghead.gif

Men, den må lavere. Fortsatt, med 3000 kroner er du rundt 1/5 nærmere en paintjob. Hvorfor ikke ta det først? Forresten, effektanlegget burde man kunne få høyere?

Som sagt, du trenger 60/40 ;)

 

BTW, du har jo fått mye valuta for 3000 kroner, det må jeg si :)

 

Eirik

Nja, som sagt - noe lavere enn det den er nå kommer nok ikke til å skje. Og angående effektanlegget, så har jeg allerede gjort et forsøk på å heve det, noe som resulterte i et par cm ekstra å gå på, men det tar fremdeles nedi på de verste dumpene og lyden når jeg kjører ut og inn av garasjen er uutholdelig... :hmmmmmmmmm:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, som sagt - noe lavere enn det den er nå kommer nok ikke til å skje. Og angående effektanlegget, så har jeg allerede gjort et forsøk på å heve det, noe som resulterte i et par cm ekstra å gå på, men det tar fremdeles nedi på de verste dumpene og lyden når jeg kjører ut og inn av garasjen er uutholdelig... :hmmmmmmmmm:

 

Hehe. Kjipe greier. Min siste innvending må være at hver gang jeg ser "lowrider" i usertitle og avataren din så tenker jeg "Wow, en skikkelig lav bil". Men den er dessverre ikke så lav som den optimalt kunne blitt.

Ellers har jeg ingenting annet enn positivt å si. Det virker til nå som et lavbudsprosjekt (selv om disse også har en tendens til å ta av etter hvert), og det finnes mange langt verre måter å svi av 3 høvdinger på :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kor er LMM'en? eg hadde ikkje nåke sånnt jallarør med varmluft eg :) motorrommet mitt ser værre ut :-/

viss det er simons rør du har der bør du lakke dei, rusta berre en nyse på dei jo! tok vekk mellompotta mi og erstatta den med simons rør, har simons effektanlegg men det er IKKJE same typen stål! fysj..

edit: eg har senka 35mm (trur eg :op:) har 17" med 205/40 og har ikkje slått nedi en drit..

Luftmengdemåleren sitter på den originale filterboksen, men har ikke orket å se på den ennå. Det kan jo strengt tatt la seg gjøre å feste den et sted på induction kittet, men hvor? Bak filteret, på gummien før innsuget? Før filteret?

 

Røret er Simons, og skal lakkes og/eller dekkes med aluteip.. Takk for påminnelsen. :thumb

 

Sånn som jeg har forstått det så kjører ikke motoren på ett ideelt oppsett når luftmengdemåleren (eller tilsvarende) ikke fungerer, men derimot på ett "nødoppsett" som ikke vil være like bra.

 

men det er sånn jeg har forstått det da.

 

EDIT: det var skrivefeil. det jeg mener med det varmedekslet er at du trenger ikke tette det hullet.

Hmm, det kan være.. Jeg har plugget igjen "vaakuminntaket" til luftmengdemåleren på innsugmanifolden med en gummiplugg, men kan se om jeg får til å montere LMM et sted iløpet av helgen... Og hullet i varmedekselet trengte jeg vel ikke tette nei, men syns det var så stygt med et hull som gapte ut i luften... :hello:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når eg tok fippla med lufltfilter/LMM skulle eg flytte litt på bilen å då stappa eg LMM på plass uten å skru til slangeklemma men ledningane var kobla til, slangen hoppa av og motoren ville strengt talt ikkje gå.. ikkje snakk om at det hadde funka, men so har no du en anna motor..

Hadde du plugget igjen hullet under innsuget der kabelen til luftmengdemåleren går inn? Hvis ikke så vil motoren anta at den får alt for mye, og gi seg med en gang... Men hvis du plugger den igjen så vil (såvidt jeg forstår) motoren anta at den ikke får nok, og suge så mye luft den klarer.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg ingenting annet enn positivt å si. Det virker til nå som et lavbudsprosjekt (selv om disse også har en tendens til å ta av etter hvert), og det finnes mange langt verre måter å svi av 3 høvdinger på :)

Takk takk! :)

Frykter min egen lyst til å ragge bilen... har allerede skjørter, lykter og litt til i siklesiktet, men vi får se hva vinteren bringer... :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du plugget igjen hullet under innsuget der kabelen til luftmengdemåleren går inn? Hvis ikke så vil motoren anta at den får alt for mye, og gi seg med en gang... Men hvis du plugger den igjen så vil (såvidt jeg forstår) motoren anta at den ikke får nok, og suge så mye luft den klarer.

 

ditta skjønnte eg ingen ting av.. er ikkje sikkert vi har same LMM

edit: ser at det ikkje er same type luftfilterboks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår