Gå til innhold

Mordach: Opel Vectra A - Extreme Makeover (SOLGT!)

Ranger emnet

Mordach

Anbefalte innlegg

Oppdatering:

Nå har jeg hentet og installert speedometer med turteller! Funker som bare juling, og digg å endelig kunne 'se' RPM'en og ikke bare føle den - pluss at det rett og slett ser fetere ut enn det gamle.

Bilder kommer i morgen. Følg med! :hello:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dioder hadde vært noe, har tenkt på blått eller rødt lys i dash'n. Får se hva jeg orker å knote til etterhvert.

Har desverre ikke fått lagt ut bilder fra speedokonversjon ennå, men får forhåpentligvis gjort det innen alt for lang tid.. skal på en hytte i helgen så kanskje søndag?

Jobbet en del overtid i det siste, så neste lønning blir litt fetere - har et par nye frontlykter i kikkerten! Håper pengene strekker til. For øvrig så har jeg nettopp fått bakrutesenker i posten, og har såvidt prøvemontert den. Litt dårlig passform, men det lar seg vel gjøre å modifisere litt. Oppdateringer følger. :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

'95 Audi Coupé ACE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt

Da har jeg bestilt Morette frontlykter og svarte frontblinkere! Må ha litt skikkelig lys når mørket senker seg. Skal prøve å få lagt ut bilder fra speedo o.l. i ettermiddag/kveld.

'95 Audi Coupé ACE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også ordnet skjermbreddere - Golf 2 skjermbreddere kommer i posten i neste uke en gang. Blir spennende å se om det lar seg gjøre å ordne de bakre hjul'buene' uten ALT for mye jokk...

Ser for meg sparkel, kutting, sliping, liming, pussing, mer sparkel, kutting, sliping, sparkel og pussing... og så litt grunning, pussing... og kanskje tilslutt det blir en slags buer ut av det... :ahahahhaha:

'95 Audi Coupé ACE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt

Jepp folkens, da har jeg endelig fått tid og ork til å hive ut bilder og historien om speedometerskifte!

Intro

For en stund siden fikk jeg 'nytt' speedometer i posten fra den forrige eieren av Vectra'n min. Det var på tide å hive ut det gamle, trauste speedometeret og få inn ett med turteller!

Det gamle speedometeret - litt traust og kjedelig

speedofrau2.jpg

Første steg var å vippe ut panelene bak rattet - lettere sagt enn gjort, men et flatskrujern og litt lett håndarbeid gjorde susen. Et par skruer og litt gnukking bak rattet fikk jeg demontert alle panelene jeg trengte for å få ut det gamle speedometeret. For å få løs speedometeret måtte jeg ned i mottorrommet og skru ut en vaier som går fra speedo til girkassen.

Her er det bare å skru!

speedovaierun0.jpg

Etter å ha plugget ut en multikabel fra baksiden av speedo'n var det 'bare' å røske ut hele speedometerdekselet. Ikke så alt for lett tatt i betraktning at rattet satt litt i veien, men litt banning og noen svette sekunder etter så var det ute.

Så det er SÅNN det ser ut bak der?!

speedovekkos8.jpg

Endelig, tenkte jeg - nå er det vanskeligste over! Men den gang ei. Det viste seg fort at å få ut det gamle speedometeret var barnemat i forhold til å få inn det nye! En ting var å fysisk få det inn bak rattet, men å få det vridd til i riktig posisjon samtidig som det skulle la seg gjøre å plugge i vaier og multikabel pluggen var ikke det enkleste jeg har vært borti...

Det tok meg noen lange minutter med vridning, dytting, snuing, skruing, plugging, skubbing, utplugging og innplugging igjen for å få det til å sitte skikkelig - men det gjorde godt å få det på plass!

Gammelt speedo i fanget, nytt speedo endelig på plass (uten panel)!

speedoskiftets6.jpg

Så var det bare å prøvestarte bilen og sjekke om alt virket. Yeah!! Alle målere reagerte som de skulle, bare ett problem - det manglet noen pærer... Så var jeg pent nødt til å ta ut det nye speedometeret igjen, gjennom hele prosessen med å avskru og dytte vaier, utplugge kabel, gnukke og vri...!

Når det endelig var ute satt jeg inn pærer fra det gamle speedometeret, og så var det samme prosedyren med å montere igjen. Denne gangen gikk det litt mer smertefritt. Skruer ble skrudd i, paneler montert (lettere sagt enn gjort), og så var det bare en ting som gjensto - systemsjekk og prøvetur! Alt funket som det skal. Her er et bilde tatt idag.

...Og det ble lys! MYE fetere enn det gamle.

speedoetterzk2.jpg

Operasjon: Speedokonvertering - Accomplished! :D

Hele prosessen tok meg en drøy times tid med litt ekstra montering og demontering. Resultatet ble upåklagelig! Ser mye bedre ut enn det gamle, kjedelige speedometeret, og er vesentlig mye mer funksjonelt. Meget fornøyd! :win

Neste: Interiør mini-mod

'95 Audi Coupé ACE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult. når kommer lyktene!?

Fikk beskjed om at det var ca. 3 ukers leveringstid, så det er bare å smøre seg med tålmodighet... Men prisen var kurant så jeg klager ikke. Gleder meg til å få de i posten da!

'95 Audi Coupé ACE

Lenke til kommentar
Del på andre sider