Gå til innhold

bruk av tillhenger

Ranger emnet

texas_ranger

Anbefalte innlegg

oki her var det mye omm og menn..

men jeg kan altså trekke hengeren våres på 870 KG MAX total vekt med caravella (vet ikke hvor mye den veier) uten og måte ta BE kortet..

takker for svar :D

Om tillatt vogntogvekt på caravellen ikke er over 3500kg (noe jeg tror den er)

så kan du det ja, men som sagt, jeg tviler på at vogntogvekten er under 3500kg, så da er 750kg maks.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det har noe med topic å gjøre, men er det flere enn meg som synes det er innmari vanskelig å rette skrens med henger?

Fikk skrens med en svær gaupenhenger i 110km/h. her en dag på grusveg, og synes det var rimelig vanskelig å rette den opp, for hengeren bare fortsatte "pendlingen".

Leste i vognkortet etterpå at hengeren var litt for stor for bilen jeg kjørte.:hello: :iconsm

Sikkert ikke noe sjakktrekk, men det måte prøves.

BTW: har bare førerkort for klasse B

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ta dette en gang til da :)

Se i vognkortet ditt, har bilen din en tillatt vogntogvekt på over 3500kg kan du kun kjøre med 750kg henger.

ellers kan du kjøre med henger som har tillatt totalvekt som ikke overstiger bilens egenvekt, og den totale vekten på hele vogntoget kan ikke overstige 3500kg

f.eks

VW passat veier 1300kg, og kan dra 1300kg (hvertfall den jeg har brukt)

Her har jeg lov til å trekke henger med totalvekt på 1300kg, fordi den ikke overstiger bilens egenvekt på 1300kg, og den tillatte vogntogvekten på bil og henger ikke overstiger 3500kg (passat sedan har ikke så stor lasteevne)

Så på B-lappen er det hele tiden TOTALVEKTEN som gjelder, mens på BE er det den aktuelle vekten, egenvekt pluss last som gjelder.

så på f.eks BE kan du ha tilhenger med tillatt totalvekt på 2500kg bak en bil som ikke har lov å dra mer enn 1500kg, så lenge den aktuelle vekten på hengeren ikke overstiger 1500kg. Dette har du ikke lov til med B-lappen.

Om dette var for vanskelig å forstå kan jeg sikkert prøve å skrive det litt lettere etterpå, hehe...

Derfor jeg kjørte opp til BE. Ble litt lettere, samt at det var bare å møte opp med egen bil og henger. Eneste kravet var at vogntoget måtte ha en tillat totalvekt over 3500kg.

Kjørte en runde med sensor, så var det i orden. Dette er noen år siden og reglene er endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...

Idiotspørsmål, men dog: Tillat hengervek = henger + last?

I såfall - hva veier en vanlig bilfrakter. Jeg skal flytte en bil på 1300 kilo og har 1500 i max hengevekt i vognkortet.

Min bils egenvekt er 1475. Max vogntogvekt er 3375kg

Jeg har BE.

Men ligger litt tynt an?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig mye rart ute og går her i den gamle tråden.

enkleste måten å tolke regelverket er:

LAVESTE TALLET GJELDER UANSETT!!!!!!!

Det er det som setter begrensningen.

(uansett om det er hengerens vognkort, bilens vognkort, eller ditt førerkort)

skal stå maks hengervekt et sted, og den er ikke vogntogvekt minus egenvekt.

08 passat blue, GII syncro, A3 1.8T, corrado g60

Lenke til kommentar
Del på andre sider