Gå til innhold

trenger hjelp

Ranger emnet

pearlex

Anbefalte innlegg

jeg har kikket masse på bilstereo i det siste å jeg er på leting etter en rå 15" med en rå forsterker. noen merker jeg bør velge.

har sett på en 15" audibahn.

specs:

Subwoofer Size 15"

Impedance Quad 2 ohms

Dual Voice Coil No, Quad Voice Coil

Peak Power Handling 4500 watts approx.

RMS Power Handling 2250 watts

Woofer Surround Foam Surround

Woofer Composition N/A

Sealed Box Volume Not Recommended

Ported Box Volume 1.9 - 3.75 cubic ft.

Sensitivity 97 dB

Frequency Response 20 - 700 Hz

Xmax (millimeters) N/A

Top Mount Depth 9-5/8"

Cutout Diameter 13-3/4"

Warranty 1-year SE

men jeg har sett på flere forstrkere.

bland annet en:

Hifonics XX-Hercules

Class D Monoblock Amplifier på

RMS Power (4 ohms) 650 watts x 1 chan.

RMS Power (2 ohms) 1300 watts x 1 chan.

RMS Power (1 ohm) 2000 watts x 1 chan.

og en

Soundstream PCA2000D

RMS Power (4 ohms) 1100 watts x 1 chan.

RMS Power (2 ohms) 1500 watts x 1 chan.

RMS Power (1 ohm) 2000 watts x 1 chan.

og en

MA Audio HK2000D

RMS Power (4 ohms) 750 watts x 1 chan.

RMS Power (2 ohms) 1000 watts x 1 chan

RMS Power (1 ohm) 1500 watts x 1 chan.

og en

Audiobahn A18001DT

RMS Power (4 ohms) 600 watts

RMS Power (2 ohms) 1200 watts

RMS Power (1 ohm) 1800 watts

jeg er veldig usikker på vilken jeg bør velge til den subben, kom gjerne med andre gode alternativer.

Soundstream PCA3500D

Soundstream T4 15" 2stk

Soundstream PCA2.520

Soundstream TRC.6

Pioneer DEH-P75BT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell litt mer hva du skal bruke utstyret til, og hvilket budsjett du har.

Er det et oppsett for ren SPL, eller skal det kunne spille musikk?

Er kvantitet viktigere enn kvalitet etc?

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prisen på audiobahn er rundt 4000kr, jeg trenger hjelp til valg av den forstrkeren jeg kan bruke til den subben. har bestemt meg for den. den spiller sinnsykt rått.

Til den prisen kan du garrantert få noe bedre rent lydmessig, men det er opp til deg.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er noen bilder av det jeg har tenkt på:

bigawis15p.jpg

bigpca2000d.jpg

jeg har ett budsjett på rundt 8høvdinger for disse 2. kom gjerne med forslag til bedre basser forstrkere til den prisen, er ut etter rå lyd!

Soundstream PCA3500D

Soundstream T4 15" 2stk

Soundstream PCA2.520

Soundstream TRC.6

Pioneer DEH-P75BT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ett budsjett på rundt 8høvdinger for disse 2. kom gjerne med forslag til bedre basser forstrkere til den prisen, er ut etter rå lyd!

Rå lyd, som du kaller det, kan være så mangt. Jeg er kanskje litt vanskelig nå, men mye av det mange har definert som rå lyd, har for meg hørtes ut som søppel.

Skal det være definert, kontrollert og dynamisk, eller bare buldre i vei, og riste mest mulig?

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg vurdert følgende elementer i prisklassen:

SoundStream T4-15

Earthquake Magma 15

Hertz HXS380D

Ground Zero Nuclear 15 (ikke hørt, men er nok verd å vurdere til slikt bruk)

Finnes også et par andre som kan fungere, men hjelper ikke å ramse opp en hel masse.

HXS380D kan du se oppe hos meg på Stoa.

HXS'n er lettdrevet, og krever ikke alverdens effekt. En god 500Watter vil funger ypperlig til normalt bruk, f.eks en Zapco Ref 500.1, men det skader ikke med mer.

PCA2000D er nok et godt valg på forsterkersiden, eller så har vel Autocustom også noen Earthquake monoblokker til en bra pris gjennom sine forhandlere.

Det finnes vel også noen GZ forsterkere som ikke koster alverdens. Uten at jeg har førstehåndskjennskap til disse.

Dette er ting jeg nok hadde vurdert før jeg hadde kikket på Audiobling (Audiobahn).

Noe som er viktig å ha i tankene er at høy effekt og kvalitet, koster penger, gjerne mye penger. Det er det få veier utenom. Du kan lett få en 1000watter til lite penger i dag, men skikkelig gode 1000Wattere koster gjerne endel tusen lapper. Det lønner seg som oftest å gå ned i effekt og opp i kvalitet.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, jeg har kikket en del på denne forsterkeren til audiobahn subben

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1042

så du mener at den audiobahn subben ikke er noe tess?

Jeg kjenner ikke subben godt nok, men erfaringsmessig er det mer bling enn ytelse med Audiobahn. Jeg mener derfor det finnes bedre alternativer hvor designerene har konsentrert seg mer om hvordan utstyret skal fungere, enn hvordan det skal se ut.

Når det gjelder den RF forsterkeren, så må jeg si at den har jeg aldri forsøkt, så der kan jeg ikke hjelpe deg desverre.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med denne subben til RF forsterkeren?

Kicker 06S15L72

2006 15" Solo-Baric L7 Subwoofer S15L72 S15L7

Subwoofer Size 15"

Impedance 2 ohms

Dual Voice Coil Yes

Peak Power Handling 2,000 watts

RMS Power Handling 1,000 watts

Woofer Surround Santoprene Rubber

Woofer Composition N/A

Sealed Box Volume 1.5 - 6.0 cubic ft.

Ported Box Volume 3.0 - 6.0 cubic ft.

Sensitivity 89.4 dB

Frequency Response 18 - 100Hz

Xmax (millimeters) N/A

Top Mount Depth 8-1/2"

Cutout Diameter 14-1/16"

Warranty 1-year Authorized Manufacturer's

Soundstream PCA3500D

Soundstream T4 15" 2stk

Soundstream PCA2.520

Soundstream TRC.6

Pioneer DEH-P75BT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. nå blir det enten RF pluss Audiobahn eller RF pluss Kicker?

hva burde jeg gå for?

Ingen av delene i mine øyne, men må du absolutt velge i disse alternativene, hadde jeg nok gått for Kicker bassen.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider