Gå til innhold

Bytte forstilling?

Ranger emnet

tobias1600

Anbefalte innlegg

Har oppdaget farlig rust på travers, og lurer på om det er mye jobb å bytte travers, må vel av med hele forstillingen for å gjøre dette? Har søkt litt, men sitter fortsatt med noen spørsmål. Motoren må vel støttes opp?

september05051.jpg

1985 VW Golf II cl 1,6

1961 VW T-1 1200 deluxe 1,6

1986 VW Golf II cl 1,6 (hugget)

1972 VW T-2 Transporter Sika 2,0 (solgt)

1996 Citroën ZX 1,4i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Venter i spenning.

du må støtte opp motoren ja, jeg hadde også "farlig rust i travers", og jeg bytta traversen min for en uke siden eller 2..

kan forklare og vise deg bilde hvordan jeg gjorde det, ikveld..

1985 VW Golf II cl 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste forskjell er vel at det er stabstag på 16v, noe jeg ikke har, venter fortsatt i spenning Wunder-Barn! Mekka skropel i hele dag, så håper det blir noe VW mekking også snart!

1985 VW Golf II cl 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så golf har vanligvis ikke stabstag?

når jeg kjøpte traversen min hos skraphandleren så var der stab stag på..

jeg tok det ikke av, fordi det er da greit å ha :D

jeg fant bildet, men det er tatt ifrå siden av bilen, så det viser dårlig hvordan jeg støttet opp motoren.

men det jeg gjorde, det var at jeg lånte stang som en setter ut i sidene på sporet der panseret liggen nedi, som er beregnet for akkurat å holde/drage motoren litt fram.

jeg husker ikke hva det heter, men forhåpentligvis så er her noen som vet hva jeg prater om som kan fortelle deg hva det heter :P

så satte jeg bilen opp på bokk å begyndte å skrue.

de fleste/alle skruene sitter forbanna godt fast, så jeg vil annbefale å bruke luftverktøy.. slaghammer på det store boltene og noe litt mindre på de 4 skruene som holder tannstanga.

desse 4 skruene som holder tannstanga kommer ikke ut, med mindre du slår dem ut, det er muttere på andre siden av traversen som er 13mm om jeg ikke husker feil.

har du luftverktøy så er det ikke noe problem å få den av, men bruker du bare henda og skralle, så blir du stående en stund :P

og når du skal ta av bruene, så er den en hylse inni der som den bakerste bolten sitter.

den må du dra ut, ikke noe problem om du bruker et skrujern eller noe sånt.

tar du ikke ut den, så får du ikke ut brua heller.. med mindre hylsen har vert fjernet, viss der har vert skiftet bru eller travers på bilen før.

bruker du rustløser, så blir alt mye enklere :P jeg brukte "kent" rustløser.. den var utrolig bra.. men sikkert utrolig dyr også.. (var ikke min) :P

håper du får det til ;)

Mvh Tom

VW Golf 5 2.0TDI 2005mod.

Jeep Cherokee 4.0 1993mod.

Nissan 200SX 1.8T 1991mod.

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har fundert litt på om jeg skal gjøre dette eller ikke nå. Bilen (en 1,6cl) har rullet 260K nå, dårlig lakk og noen rusthull + overflaterust. Er godkjent senket 60/40, klare front/ekstralys, 15" alu, bygd inn anlegg på 700W, gti-list. Kan seff flytte over deler til annen golf, men begynner da på scratch igjen. Veeldig mye nye slitedeler, alt av bremser bak nytt, mye nye foringer, bærebru og motordeler ++. Noe å spare på? Er det overkommelig å bytte forstilling/ travers i innkjørselen med moderat utvalg av verktøy?

1985 VW Golf II cl 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Fikk en kar til å bytte travers for meg, men etter den jobben er begge bærebruene veldig slarkete i bakre gummiforing inntil travers. Hva kan dette skyldes? Begge gummilagere gåene samtidig eller feilmontering? Han mente han hadde brukt hylsene, er såpass mye slark at hjulene kan rulles litt uten at selve bilen beveger seg.

1985 VW Golf II cl 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider