Gå til innhold

Falck dirket - døra ødelagt

Ranger emnet

ThoTor

Anbefalte innlegg

Kom hjem fra seiltur til Strømstad i helga og fant ut at jeg hadde mistet nøkkelen. Ringte Falck og fikk etter to timer og mye magevondt ut reservenøkkelen som lå i bilen.

Dette resulterte i relativt store lakkskader, og en bøyd dør. Den bøyde døra gjør at det lekker vann inn - dessuten er det som å kjøre med vinduet oppe når hastigheten er over 70km/t.

- Har Falck et erstatningsansvar?

Jeg har en Golf 4 99-mod highline, noen som vet om det faktisk er enklere måter å komme seg inn i den på om man ikke har nøkkelen? Feks om nøkkelen hadde ligget i bagasjerommet el. l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra seiltur til Strømstad i helga og fant ut at jeg hadde mistet nøkkelen. Ringte Falck og fikk etter to timer og mye magevondt ut reservenøkkelen som lå i bilen.

Dette resulterte i relativt store lakkskader, og en bøyd dør. Den bøyde døra gjør at det lekker vann inn - dessuten er det som å kjøre med vinduet oppe når hastigheten er over 70km/t.

- Har Falck et erstatningsansvar?

Jeg har en Golf 4 99-mod highline, noen som vet om det faktisk er enklere måter å komme seg inn i den på om man ikke har nøkkelen? Feks om nøkkelen hadde ligget i bagasjerommet el. l.

Å knuse det lille trekantvinduet i bakdøra... Billigst og kjappest å fikses...

Deler til BMW 525 TDS - E34 og VW Transporter T4 er av interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med en advokat i NAF, eller forsikringsselskapet ditt ThoTor. du kan jo også ta kontakt med Falc også, og forklare problemet og hva som har skjedd etter at de hjalp deg. Kontakt dem først og hør hva de sier, så ringer du forsikringsselskapet eller NAF og snakker med en juridisk rådgiver som det så fint heter.

Regner med at de brukte sånn liten "luftepute" for å bøye ut døren i øverkant?..eller PRØVDE å bruke.. Det brukte de iallefall da jeg låste inn nøkkelen i min gamle Chevrolet Astro, med motor og varmeapparat i gang på full fres. men nok om det.

Post gjerne fremgangen også, så vi andre får vite hvordan det går. Sikkert andre som opplever slikt en gang i fremtiden.

-

Omega-A

Det er ikke tøft å være død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for saklig innlegg Omega!

Har snakket med Falck nå, ettersom jeg ikke kontaktet de først så har de ikke registrert saken i deres registre. Jeg må derfor kontakte forsikringsselskapet for å få utgiftene dekket av dem.

Ja, han brukte en slik pute, i tillegg til 2-3 gummiklosser. Det så fælt ut da han holdt på, men hans lovord om at døren ikke kom til å ta skade av det gjorde at jeg slappet av litt..

Den hyggelige mannen på Falck (Norge) fortalte at de har en fast prosedyre på å dekke inn de skadene som påføres når biler skal åpnes. Får håpe den regelen gjelder i Sverige også, men det er nok langt fra sikkert.

Skal oppdatere når jeg vet mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro at Falc i Sverige også blir nødt til å erstatte det som er skadet. Men tar du kontakt med forsikringsselskapet ditt i Norge, så kan nok de være kontakten din opp i mot Falc Sverige o.l.

Ta kontakt og si hva som har skjedd, kanskje send med noen bilder, eller ta kontakt med forsikringsselskapet og be om å få en takst på skaden, så løser dette forhåpentligvis.

Lykke til videre, og post videre så vi får vite hvordan det går.

-

Omega-A

Det er ikke tøft å være død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har en sterk sak, slik som Omega-A sier. Vet at hvis du må ha bilberging er de erstatningspliktige hvis de ødelegger noe. Dersom en som kjører en stor pajero eller noe skal hjelpe for eksempel en lav golf som har kjørt av veien, og drar av fangeren er det mannen i pajeroen som egentlig bare vil være snill som må betale i følge loven. Det samme gjelder proffe bilbergere som viking, falck ol.

Med andre ord er det logisk at de må erstatte skadene på døra di.

<3 VW <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har en sterk sak, slik som Omega-A sier. Vet at hvis du må ha bilberging er de erstatningspliktige hvis de ødelegger noe. Dersom en som kjører en stor pajero eller noe skal hjelpe for eksempel en lav golf som har kjørt av veien, og drar av fangeren er det mannen i pajeroen som egentlig bare vil være snill som må betale i følge loven. Det samme gjelder proffe bilbergere som viking, falck ol.

Med andre ord er det logisk at de må erstatte skadene på døra di.

Hvilken lov henviser du til..? De lærde vil nok strides om hvem som har skyld i slike tilfeller, kan aldri tenke meg det ligger et fasitsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falck dirker opp dørene fordi vi ikke vil ødelegge noe selv... Hvis en bilberger er i tvil om han får dette til så skal han få bilen til merkeverksted!

Det har oppstått en skade som er unødvendig, siden det finnes folk som har kompetansen til å åpne ei slik dør uten å ødelegge den.

Hva kan man forvente av f.eks Falck? Han sier det lekker vann og det kjennes ut som vinduet er åpent når man kjører så dette er ikke bra.

Skadeerstatningsloven brukes ofte her til lands, men hvordan det er i Sverige vet jeg ikke. De fleste Nord-Europeiske landene kjennetegnes for å ha ganske lik erstatningsrett, så tipper noe lignende gjelder også i Sverige. Skadeerstaningloven § 2-1(http://www.lovdata.no/all/hl-19690613-026.html) sier at arbeidsgiveren dekker skader som arbeidstakeren gjør under arbeid. Denne ville dekket denne døra hvis det hadde skjedd her i landet i alle fall.

Gå til forsikringsselskapet ditt å be dem ta saken! Du har rett til å få hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider