Gå til innhold

Fikk et morsomt spørsmål fra en kollega idag angående Oljekøler

Ranger emnet


nicoloco

Anbefalte innlegg

En kollega spurte meg om noe som jeg fakstisk ikke har peiling på selv, og hvor får man ellers svar på slike spørsmål angående bil? Bilforumet! ;) Her er saken:

 

Kan en oljekjøler fra en Scania bruks som intercooler på en vanlig bil. Da med modifiseringer selvsagt.

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei..

En oljekjøler har ikke store nok kanaler til det..

Du vil få utrolig dårlig flow gjennom den..

Ok! Enn å bruke en lastebil-oljekjøler på feks. en V8'er i en 240? =) Kan man da øke oljemengden i takt med volumet på kjøleren? Takk for svar!

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??? Oljekjøleren setter man som regel mellom blokk og filter.

Har ikke noe med turbo å gjøre, kan ha oljekjøler på N/A motorer også.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??? Oljekjøleren setter man som regel mellom blokk og filter.

Har ikke noe med turbo å gjøre, kan ha oljekjøler på N/A motorer også.

 

Bruker jo oljekjølere på turbomotorer også vel! men sjønte kva du meinte..

-Nissan Skyline R32 GTR

-Nissan Silvia S14

-Nissan 180sx

-Nissan Primera P10 SR20Di/De T

-Nissan Laurel C33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri tittet på en oljekjøler fra en lastebil, men er et godt poeng som ble nevnt tidligere med tynne kanaler. Men kanalvalg og niterncooler er også mye utifra hvordan cooleren lages. Kort vei for ladelufta, mye motstand (relativt) lang vei for ladelufta, lite motstand.. kanskje litt dårlig forklart men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med oljekjøler er det samme som med en intercooler, den skal kjøle ned noe med minst mulig motstand.

 

Har du en overdimmensjonert oljekjøler så vil du aldri oppnå en optimal temperatur på oljen din, er oljen for kald blir det altså for tykk og mister egenskapene sine fullstendig! Men du slipper jo at olja koker.... :P

 

Og om en kjøler fra en lastebil/buss kjøler mer eller mindre kommer nok mye ann på hva den er ment å kjøle.

Antageligvis er nok den eneste store forskjellen mengden olje som flyter igjenom på en tidsenhet.

 

Men på en IC vil du jo ha minst mulig motstand og mest mulig kjøling for å ikke miste trykk.

 

 

Men det var nok off topic....

 

En oljekjøler kan i teorien brukes som IC! Men er det smart?

Nei... Dårlig flow og mye fjøsmekk for å få det til å funke antar jeg. Og han vil antakeligvis miste effekt pga nettopp det.

My new cars goes 0-60 in 38.2, with the new tailpipe styling end it does 38.3! I am soooo fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste vettuge måten å bruke en olje kjøler i forbindelse med intercooling, er å bruke den som radiator for en vann til luft intercooler.

Men her vil naturligvis en lastebil olje kjøler være et "overkill". en Olje kjøler fra automatkasse feks en gammel van vil derimot være helt topp.

En Vann til luft cooler kan av en som er kyndig med tigsveising av aluminium lages av en liten standard intercooler (vannet igjennom kanalene tiltenkt ladeluft. og en tett innkapsling som presser ladelufta igjennom ribbene)

 

Det er også tenkelig at dett kan gjennom føres med et varme apparat register om man klarer å lodde på inkapslinga uten å smelte opp de orginale loddingene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår