Gå til innhold

Justering av tenning på Chevy 305

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvordan jeg skal få justert tenninga på min 82 mod. 305..

Skalaen på blokka er uleselig så jeg lurte på om noen kunne være snille og hjelpe meg å tyde skalaen så jeg får justert riktig...

Hvor mange graders fortenning skal den ha forresten?

Har søkt litt rundt men virker som om folk ikke er helt enige..

 

Jeg har en helt original motor men med holley 750, Edelbrock performer innsug og headers..

 

Meget takknemlig for svar!

1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8

1996 Toyota Hiace 2,4

2003 Peugeot 307SW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli trøbbel hvis du har original HEI fordeler på den, ettersom vakuumklokka som trekker opp fortenninga på dellast er beregnet for EGR, og øker tenninga typisk 20-22grader - Dette er ALT for mye uten EGR, og man bør bytte til en justerbar en, samt ei lita skive som legges under for å begrense antall grader den øker tenninga. Crane Cams' sett som også har nye og lettere fjærer til den mekaniske fortenninga er billig, og jeg har hatt grei erfaring med dem.

 

Originale 305'er jeg har vært borti har hatt ca 8 grader fortenning på tomgang/50rpm (hva som helst under turtallet sentrifugalvektene begynner å slynge ut), men du kan prøve 10-12-14 og høre etter tenningsbank ved full belastning. Skalaen nede på registerdekselet (hvis den er original), har ett stort, dypt hakk som er 0grader/øvre dødpunkt, og en rekke mindre tagger opp til venstre sett forfra. Fra bunn av det store hakket til topp på første til venstre er det 4grader forskjell, så 2 og 2 grader for hver topp/bunn videre mot venstre. Skalaen går altså til ca 12-14grader originalt. Husk å justere på tomgangsturtall, og med vakuumslangen til fordeleren koblet vekk (og evt blindet hvis den ikke er "timed"/"port" vakuum)

 

Edit - Kom på at du leser av tenningsmerket som er på svingningsdemperen, og ytterringen på denne. Etter mange år, er det ikke uvanlig at de jalla originale svingningsdemperene til Chevy hvor ytterringen bare er vulka på med gummi imellom "slipper", og kan tillate ytterringen i å vri seg i forhold til veiva. Hvis du skal justere, og bare får "merkelige tall", som 30grader fortenning for å klare å holde tomgang, eller et tenningsmerke som er "på andre siden" av svingningsdemperen, bør du sjekke dette nærmere... Bare en tanke til.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår