Gå til innhold

383 stroker

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Ingen personlig erfaring nei, du får jo en økt stempel hastighet på samme turtall som 355`en. Orginal slag på en 350 er jo 3.480" og en 383 veiv bruker samme slaget som er på 400 motoren orginalt alså 3.750"

 

Økt stempelhastighet gir økt friksjon på stempelfjærer og sylindervegg, og mer fart og masse å endre retning på for veiva.

 

Hva slags veiv hadde du fra før da? Støpt eller smidd?

 

Hadde du støpt veiv før og går for en smidd stroker veiv nå så har du et bedre utgangs punkt eller du hadde før, da smidde veiver tåler større stempelhastigheter før de begynner å "twiste"

 

Et 383 stroker kit er jo ikke noe drastiske greier da, kjøpe et kit med smidd veiv og skikkelige stempler og ringer, så har du trolig en stautere motor enn du hadde fra før.

 

Hvorfor rasa motoren din da? og må den borres? Linjehones?

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner det med mere stempelhastighet, og mindre gunstig på høyere turtall enn en standard veiv, men det brukes jo med stor suksess her i trøndelag innenfor dragracing,. motoren rasa fordi ei ventilfjer brakk, rullevippa hang på toppen av ventilen og ble oppløst til spon! dette havnet jo selvsagt i veivlagrene slik at det plutselig ble stopp! =( sverre kahrs har forresten tillbud for tiden på stroker kit, så tenkte kanskje dette kunne være noe!

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja det er ingen problem med den strokinga du snakker om her, 383 er jo verdens mest populære stroker kit både på gata og stripa.

 

Jeg hadde ikke vert i tvil, stroking for alle penga.

 

Har selv en LS1 motor som skal borres (det lille du kan borre dem).

Og den skal strokes uten tvil, største stroker kitet jeg får tak i.

 

Sbc 400cid har jo 3,750" slag org og det går helt fint det.

 

Kjør på!!!!!!!

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja det er ingen problem med den strokinga du snakker om her, 383 er jo verdens mest populære stroker kit både på gata og stripa.

 

Jeg hadde ikke vert i tvil, stroking for alle penga.

 

Har selv en LS1 motor som skal borres (det lille du kan borre dem).

Og den skal strokes uten tvil, største stroker kitet jeg får tak i.

 

Sbc 400cid har jo 3,750" slag org og det går helt fint det.

 

Kjør på!!!!!!!

 

artig å høre!! hører så innmari mye forskjellig når jeg forhører meg om slike ting! noen sier tja, "ekspertene" sier nei ikke faen! men absolutt ALT i motoren er (eller har vært ettersom den er rasa) top of the line! 4bolta blokk, borra 0,30, som sagt fullt rolleropsett, afr topper, msd tenning, smidde råder, smidde dome stempler, u name it.. noen som har noen idè om prisoverslag for å fikse den?

det som har skjedd: en rullevippe har tatt kveld, ei ventilfjær er brekt, styringa til ventilen i toppen er knekt, den eksosventilen på den fjæra som er brekt har tatt borti stempelet, men stempelet ser ut til å ha berga bra! et lager i veiva har skåret seg, rådene ser fine ut, uten noe blåskjær!

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just for the record, hva slags rulle vippe var det? Fabrikat?

Og har du noen anelse hvorfor den kvelda? Slitasje? Over reving?

 

AFR toppene er jo definitivt verdt å fikse, kan tenke meg ca 1500,- for å sette i ny styring. Pluss ny ventil???????

 

Ellers så må du vel ha nytt vippe oppsett, der er jo Comp ProMagnum sine ganske overlegne da de er laget i stål. (like lette som alu vipper) Pass på å kjøpe dem med tykkest stud`s, lag nye gjenger i toppene viss de er for små, pga stabiliteten er det absulut verdt det.

 

Stemplene kan du vel kansje bruke om igjen viss du får stroker kit med 0,270" kortere råder, eller noe sånn. Sjekke dette når du bestiller.

 

Kommer ikke på noe mer, må kjøre bilen på lakkering.

 

Snakkes, og lykke til.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips! vippene er fra comp ganske sikker på at det er denne typen her:

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=CCA%2D1001%2D16&N=700+4294908216+4294840140+115&autoview=sku

 

vet ikke akkurat hvorfor alt dette skjedde, når sant skal sies så skjedde det på stripa, etter et par drag, turtallsperra er på 8000, men den ble dradd rundt 7000 på max! fikk vippene justert tidligere i vår, men er ikke sikker på om dette ble rett, da han som gjorde det, justerte dem slik han bruker på sine racemotorer så..

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å rotere veiva til en av ventilene har max løft, så måle med blad mål mellom fjær viklingene. Husker ikke i hodet hvor nerme det kan være, men det finner man på nettet til fjær levrandøren eller noe.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår