Gå til innhold

Nye felger, hva annet enn boltsirkel er viktig?

Ranger emnet

Fjøslukt

Anbefalte innlegg

Skal ha meg nye "brukte"felger til en Kia Credos.

Lurer på hva annet enn boltesirkel jeg må passe på om er riktig.

Felgene jeg lurer på å kjøpe har selger sagt det står 4*114,3 3/8 inni på en lapp.

Ser at det er mange ulike tall når det kommer til felger. Må jeg vite noe mer enn opplysningene over før jeg kan sette de på min Kia?

Skoda Superb 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bredden på felgen...

Nå må dere gjerne korrekte meg om jeg tar feil, men selv om boltsirkelen er lik, kan det ikke være at man må ha sentreringssringer for å få det til å sitte helt som støpt? Mulig jeg tar feil, mulig jeg blander, mulig jeg er trøtt etter snart endt nattevakt..

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bredden på felgen...

Nå må dere gjerne korrekte meg om jeg tar feil, men selv om boltsirkelen er lik, kan det ikke være at man må ha sentreringssringer for å få det til å sitte helt som støpt? Mulig jeg tar feil, mulig jeg blander, mulig jeg er trøtt etter snart endt nattevakt..

Det er rett som du sier, er ikkje sikkert senterringen passer.

Er ikkje værre en at du må være litt påpasseligt og få felgen sentrert skikkeligt menst du skrur til boltene/muttrene, så sant senterhullet på felgen ikkje er mindre en på navet til bilen.

Og som det allerede er nevnt, Innpresset og felgbredden er ting som er litt greit og vite for å finne ut om du har plass eller ei til dem.

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innpress er vel det viktigste utenom at felgen passer på sirklen sin.

Ettersom det ikke er "lov" å forandre hjulbredden mer en pittelitt, så bør du ikke overskride innpresset noe særlig. Du kan også miste litt kjøre egenskaper pga det og i værste fall kan felgen skrubbe bordi kaliperen din.. Og da har du et problem.

Du bør også tenke på at bremsene avgir jævla mye varme, så hvis du skal kjøre mye på bane(eller tilsvarende satsing på "sperret?!" området) så bør du tenke litt på at innerkanten av felgen ikke ligger for nærme kaliper/skive. Har sett folk med rødglødende felger og punkterte dekk pga det før.

My new cars goes 0-60 in 38.2, with the new tailpipe styling end it does 38.3! I am soooo fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også tenke på at bremsene avgir jævla mye varme, så hvis du skal kjøre mye på bane(eller tilsvarende satsing på "sperret?!" området) så bør du tenke litt på at innerkanten av felgen ikke ligger for nærme kaliper/skive. Har sett folk med rødglødende felger og punkterte dekk pga det før.

Siden dem fleste felgene er laget i aluminium, så er varme et problem du nesten ikkje kommer deg unna. Er først navet/bremseskiva blitt varm, så går det fort over i felgen og fordeler seg på hele felgen.

Aluminium flytter varme ganske så effektivt.

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider