Gå til innhold

Heving av eksosrør mellom frem/bakpotte? Trenger tips!

Ranger emnet


Mordach

Anbefalte innlegg

Intro

På min Opel Vectra 1.8 GL ble det for en stund tilbake (før jeg kjøpte den) satt i nytt Simons eksosanlegg. Røret mellom for og bakpotte er lagt alt for lavt, så det skraper nedi alt som ikke heter plan vei. Det er spesielt en rørklamme ca. midt på røret som er utsatt - mutrene er så å si slipt helt ned etter to ukers kjøring på fenomenet Norske Veier. Røret er sveiset på pottene.

 

Problemstilling

Det er plass i mengdevis over røret til å heve det nok til at det ikke skal skrape nedi på humper osv, så jeg tenkte å se om jeg kan gjøre det selv. Det jeg trenger hjelp til er å finne ut om planen min holder mål og er mulig å gjennomføre på en relativt ukomplisert og grei måte.

 

Slik ser eksosanlegget ut nå

eksosanleggfrkj0.jpg

 

 

Planen

Planen min er å kutte røret et lite stykke (ca. 5 cm?) etter forpotte og rett etter bend, samt rett før bend og bakpotte - noe sånt som dette:

eksosanleggkuttessx3.jpg

 

 

Kuttingen tenkte jeg å gjøre med en baufil - er det mulig eller vil det bli for mye pes/ta for langt tid? Hva bør jeg bruke ellers?

Deretter tenkte jeg å erstatte de to stive S-bendene som jeg kutter av, med to fleksible rør av denne typen:

 

fleksirrob8.jpg

 

...og feste de med rørklemmer til eksosanlegg. Vil dette holde eller må skjøtene sveises? Fleksibiliteten i bendene vil la meg heve det rette eksosrøret nok til å unngå de fleste humper i veien. Røret tenkte jeg å feste opp med festeklemmer.

 

eksosanleggetterlz9.jpg

 

Vil dette være en grei jobb å gjøre sjøl sammen med en kompis? Vil skjøtene holde hvis jeg fester de med rørklemmer beregnet på eksosanlegg? Jeg må vel ha bilen opp på bukk, finnes det noen steder i Bergensområdet der dette kan lånes gratis/for en billig penge? Er det andre ting jeg bør være obs på eller tenke på når jeg skal gjennomføre en jobb som dette?

 

Jeg takker på forhånd for all hjelp, og håper at jeg kan få gjort dette på en bra måte så jeg slipper å ødelegge eksosanlegget mitt på ujevn vei, fartsdumper og på vei inn i/ut av garasjen...

:cab

 

Mvh, Mordach

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt muligt.

 

Men vist det er dem benda fra i Biltema, så hørte eg et rykte om at dem liker og ruste. Kjipt og måtte skifte dem støtt og stadigt.

Forresten er det ikkje sikkert dem vil bøye seg så fint til som du tegnet, dem er for å minske bevegelsene fra motor, type sterkt pådrag og motor vibrasjoner. Tror ikkje dem bøyer så veldigt godt.

 

Like greit og lage til et rørstykke med benda som passer som du vil ha det, og skjøyte det inn på dem 2 pottene. Siden du alikevel hadde tenkt og kappe.

 

Vet ikkje kor mye penger du er villigt til og spytte i dette, men det burde være fort gjort for eks. en Eksos sjappe!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel tak i noe lignende fleksibelt skjøtestykke hos Autodeler, men nå ble jeg litt usikker på hvor mye de bøyer seg... Det beste hadde jo vært å måtte gjøre minst mulig, men siden røret er sveiset på pottene så er det vel vanskelig å heve det uten å måtte kutte noe...

 

Hvor mye tror du det ville kostet å få gjort hos en eksossjappe? Vil ikke bruke alt for mye penger på det, men vil heller ikke risikere å skrape/slå hull på røret så hele skiten må byttes på grunn av Statens Vegvesen nydelige veidumper og/eller garasjeinnkjørselen...

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel tak i noe lignende fleksibelt skjøtestykke hos Autodeler, men nå ble jeg litt usikker på hvor mye de bøyer seg... Det beste hadde jo vært å måtte gjøre minst mulig, men siden røret er sveiset på pottene så er det vel vanskelig å heve det uten å måtte kutte noe...

 

Hvor mye tror du det ville kostet å få gjort hos en eksossjappe? Vil ikke bruke alt for mye penger på det, men vil heller ikke risikere å skrape/slå hull på røret så hele skiten må byttes på grunn av Statens Vegvesen nydelige veidumper og/eller garasjeinnkjørselen...

 

Aner ikkje kor mye dem vil ta for noge sånnt. 500-1000 kroner kanskje?

 

Du trenger jo ingen potter, bare et rett rør med 2 bend som ender opp i en skjøteende, så kan du jo kappe det du har selv, feste det nye røret på selv også. Muligt du sparer litt på det, pluss du slepper rørklammeret midt på det røret som henger lavest. Det kan jo være et pluss!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt en ting du bør være litt OBS på og det er om det ting som kanskje ligger der du vil legge eksosen nærmere som kan smelte/reagere dårlig med sterk varme.

Mest trolig er det en grunn til at det er sånn, men hvorfor ikke prøve. Er noe dritt med eksosanlegg som skraper nedi =/

My new cars goes 0-60 in 38.2, with the new tailpipe styling end it does 38.3! I am soooo fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt en ting du bør være litt OBS på og det er om det ting som kanskje ligger der du vil legge eksosen nærmere som kan smelte/reagere dårlig med sterk varme.

Mest trolig er det en grunn til at det er sånn, men hvorfor ikke prøve. Er noe dritt med eksosanlegg som skraper nedi =/

Ja, det er sant. Skulle gjerne hatt bilen opp på bukk for å ta en titt, men vet ikke om noe sted jeg kan låne bukk i Bergen uten å betale for det...

 

Hvis det er noe som kan reagere på varmen så tenkte jeg å varmeisolere før røret legges om. Noen tips om hva som er best å varmeisolere med?? Tenkte på et par lag med aluteip eller noe lignende...

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der koster nok ikke så mange røde lapper på Svendson eksos at det er verdt å gjøre det selv. Der får du også 2 års garansti på arbeidet!

Høres bra ut... tar en telefon til de med en gang. :thumb

 

Edit:

Snakket med en hyggelig fyr hos Svendsen, han ville ta en titt på det og se hva som evt. skulle gjøres og hvor mye det kunne komme til å koste. Jeg er litt av den oppfatning at det egentlig er verdt det uansett, for sånn som det er nå er det bare et spørsmål om tid før anlegget blir slått løs eller får seg en flenge eller et hull... og da blir det vel straks litt dyrere.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rekna me at de e kliss likt under bilen din som min (ha 2.0i) kjøp eff.anlegg frå simons.. kosta 2600+.. e LATTERLI lite lyd i dei anlegga men.. ha tatt av mellompotta no, blei litt beire.. men eg kjøpte rør på bilxtra te å erstatte potta å dei fekk en fin brunfarge ette to veke :shake (sikkert lenge før men såg ikkje under bilen før)

trudde de va same kvaliteten på dei røra, e tross alt simons rør.. for resten av anlegge ser fortsatt nytt ut, fleire måna sia de blei montert

 

men all dinne skrivinga va vel vekkasta sia du ha snakka me svendsen eksos..

edit: dissa "fleksible" greiene e dritstive å ha en sjuk pris (bilxtra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såg no i prosjekttråden at du ha simons EFFEKTanlegg so då e de kansje berre opphenge rett bak katten so e av.. eg hadde problem me at de tok oppi bilen no, ikkje nåke subbing her nei :rolleyes:

Hmmm, jeg får ta en titt under og se om det mangler et feste eller to.... hvis det kan fikses med å montere et feste så er jo det helt toppers... Hvis ikke lar jeg Svenssen ta seg av det. m'm

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg får ta en titt under og se om det mangler et feste eller to.... hvis det kan fikses med å montere et feste så er jo det helt toppers... Hvis ikke lar jeg Svenssen ta seg av det. m'm

 

 

I møhlendalsveien finnes et sånt gjør det selv verksted..(gamle ford i strømmen) Vet ikke hva det koster i timen..

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår