Gå til innhold

Turbo på 1,6l?

Ranger emnet


Golf IV driver

Anbefalte innlegg

Jeg har et noe spesielt, ?dumt?, naivt - og kanskje helt bak mål spørsmål å komme med..

 

Satt nemlig og tenkte her for en liten stund siden (noe jeg kanskje ikke burde gjort), og fikk plutselig for meg spørsmålet:

 

Kan man montere turbo på en 1,6 liters motor av nyere dato - og regne med å få god effekt av det?

 

I det siste har jo Golf V blitt lansert med den nye GT motoren med både turbo og kompressor. Noe sier meg dermed at det lar jeg gjøre å montere turbo på en 1,6 liter, da GT'en bare har 1,4 liter?!

 

Andre delen av spørsmålet blir litt mer komplisert:

 

Hvordan er det å få gjort dette, og vil kost/nytte her utgjøre noe særlig valuta for pengene?

 

Må innrømme at det hadde vært moro med turbo i Sportbacken, selv om det ikke var hovedplanen!!

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok helt sikkert montere turbo på en 1.4/1.6 liters motor og få grei effekt av det, Toyota har jo tidligere tunet 1.3 litere til rundt 137 hk standard på Starlet Glanza Turbo... Har sett Starlet Turboer med 167 hk, så det går helt fint.

 

Det man må tenke på er å skaffe en turbo som står i forhold til motoren, dvs. for stor turbo vil ikke gi gjevn effekt men heller plutselig sparke til på høyt turtall, mens en liten turbo gir drag over mesteparten av registeret. Vet ikke hvor mye det vil koste å få gjort noe sånt, men et pent brukt turbokit (hvis det finnes noe sånt...) og en intercooler ville nok ikke koste så alt for mye. Hvis du kan gjøre mesteparten selv så får du nok ferdig turbomotor til en relativt rimelig penge.

 

Ta en titt på Tuning/Styling til Salgs forumet, så kan det godt hende du finner det du er på utkikk etter... m'm

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å montere en turbo i en 1.6l motor av ny utgave er null problem (men, ikke tro det er lett:P)

 

Du får garantert kjøpt helt greie "bolt-on" kit som gir sånn grei effekt økning!

Vet ikke hvor mye bhp du har nå, men la oss si 130 ca, så vil du få på en Honda 1.6l motor greit kunne få 40+ bhp med ny IC og turbo.

 

Men turbo er ganske dyrt, må regne med å punge ut ca 40k for IC, bolt on turbo og elektronik. Skal du ha verksted til å utføre monteringen kan du slenge på noen 1000lapper ekstra.

 

Men hadde jeg vært deg ville jeg holdt meg til N/A tuning, gir kanskje ikke sammen effekt økningen, men er mange ganger mer driftsikkert og enklere for "vanlige" folk å montere/vedlikeholde.

 

Vurderte en gang i tiden å gå til innkjøp av noe Greddy bolt-on greier, men fikk klar beskjed av noen svensker at hvis du skal ha turbo så regn med et X antall timer skruing og banning+++

 

Men har du pengene så kjør på! Og husk at ikke overdimmensjoner deg helt! Skal du ha stor turbo så må kvaliteten på de fleste andre delene i motoren øke proposjonalt!

My new cars goes 0-60 in 38.2, with the new tailpipe styling end it does 38.3! I am soooo fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde jeg vært deg ville jeg holdt meg til N/A tuning, gir kanskje ikke sammen effekt økningen, men er mange ganger mer driftsikkert og enklere for "vanlige" folk å montere/vedlikeholde.

Helt enig. Turbo høres veldig forlokkende ut, men kan ofte bli mye tull med.

 

Hvis du vil ha mer futt i bilen vil de første stegene heller være å sette i nytt luftfilter, helst med varmeskjold og kaldluftinntak fra grill/fanger, montere effektanlegg og chippe bilen. Chipping vil som oftest resultere i økt effekt, lavere bensinforbrukt og mindre forurensning. Filter og effektanlegg gir litt mer drag, og definitivt fetere lyd. Nye kammer kan også bidra med mer 'bang for your buck'.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha mer futt i bilen vil de første stegene heller være å sette i nytt luftfilter, helst med varmeskjold og kaldluftinntak fra grill/fanger, montere effektanlegg og chippe bilen. Chipping vil som oftest resultere i økt effekt, lavere bensinforbrukt og mindre forurensning. Filter og effektanlegg gir litt mer drag, og definitivt fetere lyd.

 

Chippe en bensinmotor? 1,6 liter?! Kan vel ikke regne med å få mye effekt ut av det?! Trodde det var dieselbiler man gjorde slikt med med stort hell..

 

Filter kunne jo være noe ja, men det sitter lukket filter i bilen min pr i dag - og det er vel også en liten jobb å bygge om til åpent?!

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chippe en bensinmotor? 1,6 liter?! Kan vel ikke regne med å få mye effekt ut av det?! Trodde det var dieselbiler man gjorde slikt med med stort hell..

En kompis av meg chippet Saxo VTS'en sin, den har 1.4 liters motor. Vi lagde et induction kit der vi la stålrør fra innsug frem til siden av grillen og festet et K&N konfilter der. Totalt gikk han opp fra 75 hk til ca. 85 hk, og bilen drar vesentlig mye bedre på det lave registeret. I tillegg ble lyden myyye fetere enn originalt, samt at bensinforbruket gikk ned. Snart blir det vel effektanlegg på han og, så da får vi se hvor mye det hjelper på.

 

Jo mer hestekrefter du har i utgangspunktet, jo mer får du ut av å tune bilen. Hvor mye gamp har Audi'en din?

 

Filter kunne jo være noe ja, men det sitter lukket filter i bilen min pr i dag - og det er vel også en liten jobb å bygge om til åpent?!

Det virker kanskje avskrekkende å montere induction kit, men det er relativt enkelt. Hvis du beregner en times arbeid, så har du masser av tid til å legge rør, luftinntak og lage varmeskjold. Det meste (om ikke alt) kan gjøres med et skrujern og litt fingerferdigheter. Få med deg en kompis og gjør det sammen, da er det lettere og litt hyggeligere enn å stå og skru aleine.

 

Et annet (lettere/billigere) alternativ er å kjøpe et innsatsfilter som passer rett i originalboksen. Dette vil ikke gi like mye lyd/effekt, men vil likevel gjøre det lettere for bilen din å puste skikkelig.

 

Uansett hvilken løsning du går for med luftfilteret, er det en gylden regel: Jo kaldere luft, jo bedre - jo mer luft, jo bedre. Best resultat får du nok av full varmeisolering (varmeskjold) av konfilter, med varmeisolert rør mellom filter og innsug, samt luftinntak (slange eller lignende) fra grill og/eller frontfanger, men prøv å montere filteret slik at du ikke får vann i filteret. K&N, A'PEXi og Green er alle bra alternativer i form av både induction kit og innsatsfilter. Lykke til! :thumb

 

Edit: Du kan trimme en motor opp til 20% av originaleffekt uten å betale avgift for det. Verdt å ta med i beregningen når du vurderer turbo... Hvis du er i tvil om hvor mye du må betale for effektøkning, sjekk ut denne kalkulatoren.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prater du tull! Det der er litt opp til hvert enkelt biltilsyn (elns)

 

De bruker å si rundt 10% for å ta hensyn til eventuelle målefeil og lignende

Hmmmmm... isåfall har jeg blitt feilinformert, men greit nok, da sier vi 10%. heyyou

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha mer futt så gjør du som Polo Classic sier.

 

Og det er vel luftmassemåler på bilen din som gjør at du ikke kan bruke vanlige oljede konfiltre. Men det finnes metallfiltre som ikke trenger olje.

 

Den lille effekten eksos, filter og chip gir går fort over om du liker å gasse litt. Kjøp heller en golf 4 Gti eller A3 1.8t om du er glad i VAG.

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår