Gå til innhold

Kobling av bryter og relé for tåkelys?

Ranger emnet

xGrape

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg litt med kobling av tåkelys her?

Har en slik bryter:

IMG_4304.JPG

Og et slikt relé:

IMG_4299.JPG

Har fått koblingsskjema fra kremt (takk), men er litt usikker på hva de forskjellige polene på de to tinga er. Bryteren har jo feks 3 poler, men skal vel bare bruke 2 av de, selv om jeg ønsker å bruke dioden i den til å vise om den er av eller på? I så fall hvilke? Og hvis ikke hvilke?:)

Når det gjelder reléet lurer jeg på om det er noe forskjell på plus og minus og i så fall hvilken pol som er hva? For det står ingenting på de nemlig. De er bare gitt navn (eller nummer snarere, som vist i "skjemaet" på siden).

EDIT: i tillegg til nummer er to av polene på reléet merket "H" og "L" - tenker det må være høyre og... left eller noe slikt?:D

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjør du det:

30 : dette er batteri + ,husk sikring

85 : dette er for jording

86 : dette er for styrespenning (denne kobler du inn på pinner nr 2 eller 3 (de 2 pinnene som da er til overs skal da ha strøm i seg.

87 : til lyktene

Bryteren din fungerer på den måten att den har 1 + og 1 - pol som alle andre. I tilleg har den en + pol som må ha strøm hvis bryteren skal lyse ;)

Tallene på reeelet finner du også stemplet inn ved sidene av polene på releet.

Lykke til! =)

1998 VW Passat 1,8 20v

X: 1993 Golf III 1,9D

X: 1985 BMW 320 (m/m-thec Styling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en annen plass at det var omvendt, dvs 86 var jord - noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Det er akk det samme hvilke du bruker til jord i det tilfellet der.

Det er bare jording til spolen som skal lukke/åpne relèet, så om den får jording i fra en eller andre enden spiller nada rolle.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk jarle!

nb.gif

Haha, diggga denne:D

Som jeg forstår det av den guiden skal lyktene kobles i parralell. Jeg kobla de i serie (strøm til pluss på ene lykta, fra minus på denne til pluss på den andre, og fra minus på denne tilbake til batteri). Er det dumt/feil/farlig?

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk jarle!

nb.gif

Haha, diggga denne:D

Som jeg forstår det av den guiden skal lyktene kobles i parralell. Jeg kobla de i serie (strøm til pluss på ene lykta, fra minus på denne til pluss på den andre, og fra minus på denne tilbake til batteri). Er det dumt/feil/farlig?

:)

hmm, da vel det vel bli dårlig med lys vel...

2003 VW Caddy 1.9TDI

Min 2008 Yamaha YZF R6

x 2005 BMW 118D - x 1999 VW Golf IV GTI 1.8T

x 2000 Audi A3 1.6 - x 1989 VW Golf II 1.8 GLi

Lenke til kommentar
Del på andre sider