Gå til innhold

Min "nye" Toyota Corolla AE92 1.6 XL 1989

Ranger emnet


Kenito

Anbefalte innlegg

Lightz86:

 

Den første bokstaven indikerer motortypen, dvs blokka. På EE90 er det en E-motor feks 2E, og i AE92 er det en A-motor feks 4A-F eller 4A-FE (eller 4A-GE for de som absolutt savner denne i lista). Det er naturligvis forskjellige girkasser til motorene og evt drivknuter. Resten av bilene er stort sett laget over samme lest. Billig å bruke de samme delene over alt ;) Selvfølgelig vil det være små variasjoner.

 

Da stemmer det relativt med det jeg sa da, tanke på at 2E er 1.3 :race

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gratulerer med ny bil og k&n filter!

 

Bilen veier ca akkurat tonnet. bilen er ikke noen reserbil, men man kjenner dragget passet, og 0-100 er gjort på noe rundt 10 sek. Mye av draget kjenner man pga 16v kan jeg tenke meg:)... Drar godt fra 3k til 6k :)

 

Har kjørt en Escort 1.6CL 8v med 90 hester mye, som veier 900kg, den drar ikke like godt..:)

 

Får forresten denne med 4A-FE, på 103 hester eller no.

Også får du jo GTI med 4A-GE på 125 eller noe også.

Uanset artige biler å kjøre :)

 

Kan du forklare meg hvordan 1hk på en 16v motor er bedre enn 1hk på en 8v motor?

 

Ellers, angående det med "hvor bra ting drar", så må du tenke på at ikke alt er hk. Du har dreiemoment, utveksling, egenvekt (som påpekt tidligere her, jukser ofte toyota med). En 90hk bil kan akselerere bedre enn en 100hk bil.

 

Lykke til med bilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gratulerer med ny bil og k&n filter!

 

 

 

Kan du forklare meg hvordan 1hk på en 16v motor er bedre enn 1hk på en 8v motor?

 

Ellers, angående det med "hvor bra ting drar", så må du tenke på at ikke alt er hk. Du har dreiemoment, utveksling, egenvekt (som påpekt tidligere her, jukser ofte toyota med). En 90hk bil kan akselerere bedre enn en 100hk bil.

 

Lykke til med bilen din.

 

Siden du spørr, skal du få svar :)

 

En ting er at 16v er av typen "nyere teknologi"... Den er mer effektiv, hvorfor?

 

Som vi vet så er ventilenes misjon å ta inn luft og skyve ut eksos.

På en 8v motor har du en innsugningsventil og en utblåsningsventil.

På en 16 motor har du to av hver.

Det som skjer da er motoren "puster" lettere. (mer effektivt grunnet at to jobber bedre en en) du får bedre "flow" som igjen gjør at du får et gjevnere momemt på turtallsregisteret, også kjent som "bedre drag"

 

Derfor ville jeg mene, og påstå at en bil med 8v, 90hk toppeffekt, ikke er like effektiv, som en bil med 16v 90hk toppeffekt.

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsekraftforsterkeren funka som bare det, men synes fortsatt at bremsene er litt dårlig, så byttet bremseveske. Ble noe bedre, men er fortsatt ikke helt fornøyd. Titta på fjærbeinslagrene, og de virka greie, så da leverer jeg dela tilbake til Toyota.

Skulle fikkse fjærbeina/demperne bak, men mangla litt verktøy...

 

ellers mangler jeg bare en forskjerm..

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spørr, skal du få svar :)

 

En ting er at 16v er av typen "nyere teknologi"... Den er mer effektiv, hvorfor?

 

Som vi vet så er ventilenes misjon å ta inn luft og skyve ut eksos.

På en 8v motor har du en innsugningsventil og en utblåsningsventil.

På en 16 motor har du to av hver.

Det som skjer da er motoren "puster" lettere. (mer effektivt grunnet at to jobber bedre en en) du får bedre "flow" som igjen gjør at du får et gjevnere momemt på turtallsregisteret, også kjent som "bedre drag"

 

Derfor ville jeg mene, og påstå at en bil med 8v, 90hk toppeffekt, ikke er like effektiv, som en bil med 16v 90hk toppeffekt.

1 hk = 75 kg en meter opp på ett sekun. Definisjonen og bakgrunn,kan du søke opp på wikipedia feks.

 

Ellers, trenger ikke en 16v å være mer effektiv enn en 8v.

Videre, trenger det ikke være bedre flow i 16v enn 8v heller, det er som å si '15" subwoofer er tregere enn 12" subwoofer', det spørs hva man har som referanse.

 

Selve poenget mitt her var egentlig at du må se på hva begrensningen er. Selv om en 16v muligens har større potensiale for airflow (30% i volvo sine 16v, mener jegå huske), så betyr ikke dette automatisk mer effekt.

 

Volvofolket trimmer ikke på 16v for airflow'ens grunn, de bruker 8v toppene laaangt opp i effekt-tall, men de velger 16v mest pga. show..

 

Ikke for å sprekke ballongen din, men du bør gjøre en del research før du finner ut hva som er kostnadseffektivt, så du ikke bruker masse penger på mods som gjør lite/ingenting i forhold til pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hk = 75 kg en meter opp på ett sekun. Definisjonen og bakgrunn,kan du søke opp på wikipedia feks.

 

Ellers, trenger ikke en 16v å være mer effektiv enn en 8v.

Videre, trenger det ikke være bedre flow i 16v enn 8v heller, det er som å si '15" subwoofer er tregere enn 12" subwoofer', det spørs hva man har som referanse.

 

Selve poenget mitt her var egentlig at du må se på hva begrensningen er. Selv om en 16v muligens har større potensiale for airflow (30% i volvo sine 16v, mener jegå huske), så betyr ikke dette automatisk mer effekt.

 

Volvofolket trimmer ikke på 16v for airflow'ens grunn, de bruker 8v toppene laaangt opp i effekt-tall, men de velger 16v mest pga. show..

 

Ikke for å sprekke ballongen din, men du bør gjøre en del research før du finner ut hva som er kostnadseffektivt, så du ikke bruker masse penger på mods som gjør lite/ingenting i forhold til pris.

 

Som sagt, draget kommer av at i en 16v motor har du et momemt som er spredd mere utover registeret, og det er det du kjenner. (det vi snakket om, ikke "modde" bilen osv, som jeg ikke engang har nevnt at jeg skal gjøre i denne tråden.)

Og hva "volvofolket" gjør, er jeg fullstendig klar over, så du trenger ikke å lære meg noe der.

 

Var det noe mere da, kan du ta det på PM:)

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Liten update:

 

Fikksa demperne bak, og er bare et fjærbeinslager som trengs å byttes.

Var ikke bremsekraftforsterkeren som var ødelagt, var bare utrolig dårlig bremser... grinchy

 

Og en trist nyhet, nå selges bilen :(

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=159800

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Fikk du det du forlangte for den, eller lot du kjøper få prute litt? (Du trenger egentlig ikke oppgi noen pris til meg :) ) Er bare litt nysgjerrig på salgbarhet og prisnivå i Oslo.

 

Fikk 13.000 for bilen og 3.000 for felga :)

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår