zerex Skrevet August 3, 2006 Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 lurer på om det er et krav med GK mekanisk for å få tatt lastebil/vogntog lappen ? Eller kan man ta den uten noen form for videregående skole ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet August 3, 2006 Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 Det blir et krav om å ha lappen på det kjøretøyet du skal reparere for å si det slik, så det blir ikke et krav for å komme inn på GK mekanisk nei. Du må ha det for å få lov til å skru på kjøretøyer som godkjent mekaniker (mao lærlinger blir nok fritatt for det kravet) Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zerex Skrevet August 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 hm... det jeg vil fram til er, jeg har lyst å ta lastebillappen. ikke reparere eller gå noe skole.. men hører stadig vekk at man må ha gått GK mekanisk for å komme noen vei med den.. jeg har 0 videregående skole.. kan jeg ta lappen da ? skjønner.. ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet August 3, 2006 Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 duh. Du trenger ingenting av VGS for å ta lappen. Bare at de som har tatt transportfag får den fortere (dvs når de er 19 istedet for 21. Er noen begrensinger dog) Alt du trenger å være er 21 år for å ta lastebillappen. Koster en shitload med penger da men. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle SS Skrevet August 3, 2006 Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 Det som må være det verste er vel det 3 ukers teori kurset du må gjennom... mener å ha hørt det er ett sånt ett... Siter 2003 VW Caddy 1.9TDI Min 2008 Yamaha YZF R6 x 2005 BMW 118D - x 1999 VW Golf IV GTI 1.8T x 2000 Audi A3 1.6 - x 1989 VW Golf II 1.8 GLi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet August 3, 2006 Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 Du har obligatorisk teori + kjøretimer + obligatoriske kjøretime (Glattkjøring etc) og dette er ikke billig. koster rundt 50 000 hvis du er rimelig oppegående. Kan få dette sponset av AETAT, men da må du nesten ha brev om at du får jobb etterpå i et firma. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet August 3, 2006 Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 Smart å ta den i militæret, hvis du er i den alderen. Siter Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VeilSide Skrevet August 3, 2006 Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 Dama mi begynner på transportlinja på Sauda om 3 ukers tid :D Slikt jeg forstod det så trengte hun bare være 21 og det kosta vist ikke så alt for mye. Er ett 19 ukers kurs. Siter "Camry Turbo" Why try to fit in when you where born to stand out? Sandnes & Stavanger Gatebilklubb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet August 3, 2006 Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 Smart å ta den i militæret, hvis du er i den alderen. Veldig veldig få som får dette nå. Kun der de har behov for transport på landevei får de det. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-Power Skrevet August 3, 2006 Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 Man trenger ikke være 21 for å ta lappen på vogntog, man kan ta den når man er 18 sålenge du har B førerkort. Men når du ikke har fylt 21 så har du ikke lov til å kjøre biler som går under kjøre og hviletid, fra man er 18 kan man kjøre alle kjøretøy som ikke har kjøre og hviletid. Dette gjelder også c1/e. Siter 2004 Dodge RAM SRT-10 1992 Volvo 240GL 1982 Volvo 242T Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zerex Skrevet August 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 ok, skal muligens inn i militæret i januar.. så håper jeg får tatt den da. skal inn i CSS BN eller noe sånt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
porsche_dude Skrevet August 3, 2006 Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 prata med en lærling ang opptakskrav til transportfag og det var at du enten hadde gk elektro eller gk mek. videre så kunne du søke fra du var 18 og har billappen. etter bestått førerprøve så kunne du få jobb som lærling et eller annet sted og være der til fylte 21, hvor du da gikk videre som fullverdig lastebilsjåfør. edit: R-POWER: lærlinger har lov til å kjøre lastebil/vogntog på lik linje som det jeg kan. og ja jeg vet hva jeg prater om siden jeg har hatt med meg et par lærlinger på opplæring i å kjøre containere. hun som jeg spurte om opptaks krava burde vite det siden hun kjører oslo-valdres retur hver kveld... alene... Siter with no power, comes no responsibillity * volvo 740 '86 (bruksbil) * porsche 944 '86 (prosjekt) * suzuki GSX-R 750 '92 * nissan 200 S14 '95 (driftebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mysterio Skrevet August 4, 2006 Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 ok, skal muligens inn i militæret i januar.. så håper jeg får tatt den da. skal inn i CSS BN eller noe sånt.. Var også inne i såkalte CSS BN (Logistikk bataljonen) Kom da inn på i Rep-troppen (Reperasjonstroppen, fikser alt mulig dritt) Ba om at jeg ble overflyttet til Tungtransport troppen på samme sted. Hadde førerkort kl. C og CE fra før. Kom så over i TT-Troppen. Og var storførnøyd med det. Det året jeg var inne hadde vi egne biler. Det var digg. Greitt å ha sin egen bil å drive på med. Da jeg tok storbil serfikat for 3 år siden kostet det meg 20.000kr i tilegg kom glattkjøringen på 7000kr ca. Pr. idag så er det vell nærmere 50.000kr for tilsvarende. Og nå skal det i tilegg prakke på oss oppfriskningskurs hvert 5.år. Alt vi må gjennomgå. Synest det er snart på tide med kjøre og hviletid på førerkort kl. B også jeg da så mye galskap som fins på veiene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet August 4, 2006 Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 Synest det er snart på tide med kjøre og hviletid på førerkort kl. B også jeg da så mye galskap som fins på veiene. Står da i vegtrafikkloven at du skal ferdes hensynsfullt, være aktpågivende og varsom. Er du stuptrøtt er du hverken av delene og har pr. definisjon ikke lov å kjøre. Men ja. jeg skjønner hva du mener. men dette er OT :P Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-Power Skrevet August 4, 2006 Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 edit: R-POWER: lærlinger har lov til å kjøre lastebil/vogntog på lik linje som det jeg kan. og ja jeg vet hva jeg prater om siden jeg har hatt med meg et par lærlinger på opplæring i å kjøre containere. hun som jeg spurte om opptaks krava burde vite det siden hun kjører oslo-valdres retur hver kveld... alene... Ja jeg vet det men jeg tenkte på når man tar dette privat og ikke gjennom skole. Dem som har fulført skole kan kjøre biler under kjøre/hviletid som lærling. Siter 2004 Dodge RAM SRT-10 1992 Volvo 240GL 1982 Volvo 242T Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg