Gå til innhold

Hvorfor lekker bilen min olje?!

Ranger emnet

Gjest

Anbefalte innlegg

Bilen det er snakk om er en 87 SAAB 9000 med en 2.0i 16v motor.

Den ble ikke eu-godkjent pågrunn av oljelekkasje. Jeg fikk beskjed om at det lakk rundt simringen og bunnpanna. Det var jo greit, jeg kjøpte inn delene og fikk en kompis til å bytte simringen og tette bunnpanna.

Så bar det på ny etterkontroll, og da kunne de snille folkene på Ford meddele at det ENDA lakk olje.

Og nå har jeg gitt motoren en GRUNDIG motorvask, og la ei plate under bilen og lot den gå i 20 min, og da var det kommet 3 dråper med olje.

Hva i HELVETTE er det som lekker?! Kan noen være så snille og svare på dette? Jeg må ha den bilen eu-godkjent før jeg får ut skiltene.

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren din har to ender. Hvis kompisen din har byttet tetningsring i den ene enden så kan det jo hende at det fortsatt lekker i den andre enden. Disse ringene har en tendens til å lekke hvis trykket i veivhuset blir for høyt, og det blir det hvis veivhusventilasjonen har tetnet. Sjekk dette samtidig, ellers begynner den raskt å lekke igjen.

Videre er det et dusin - nei, faktisk et snes - andre steder motoren din kan lekke olje også, men der møter nok et internettforum sin begrensning. Du må lete deg fram til dette selv, men det burde jo være en smal sak nå som motoren er vasket. Sjekk rundt toppdekselpakningen, rundt oljepåfyllingslokket, tetningsringene i begge ender av kamakslene, rundt peilepinnen, tappepluggen, rundt oljefilteret, i alle slangetilkoblinger og slanger til eventuell ekstern oljekjøler, slanger osv til veivhusventilasjon, venstre baklampe, inni taktrekket og...

Nuvel, nå ble jeg litt vel ivrig her. Dessuten har jeg ikke peiling på Saab, men en del allmenne regler er det likevel. og jeg har sikkert glemt halvparten av dem...

Reodor F

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde ikke dette med olje lekasje hadde noe og si for om bilen skulle EU-godkjennes!! har iværfall en kompis med en mazda 626 som må etterfylles en gang i uka pga oljelekasje... gikk igjennom eu-kontrollen....!

oljelekkasjer er jo noe av poenget med en eugodkjenning..

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo viktig at en bil ikke lekker olje da.. For det første er det jo ikke direkte bra for motoren, og eufolka tenker vel på det med miljøet også....

Er vel i grunn kun miljøet de tenker på. Så vidt jeg vet regnes en oljelekkasje som 2'er feil hvis det drypper på gulvet mens bilen er inne til kontroll.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss han har bytta simmeringer pga at de lakk og etter byttet lekker de fortsatt er det 3 ting du bør sjekke: Om det er rett simmeringer(kan jo hende en får feil,men sjelden). Om han har montert de rett og uten å skade de(ikkje alle simmeringer skal presses helt i bunn). Om akslingen som simmeringen skal tette mot er slitt,har grader,skader osv(vil medføre lekkasje).

Og ja,det er 2'er feil viss bilen fysisk drypper olje på gulvet!!

Viss du er usikker på kor den lekk olje,bør du spyle motoren grundig og la den gå mens du følger med med korte mellomrom for å finne kilda. På registeret er det lettest å sjå ting med deksela vekkmontert. Men ikkje spyl motor uten reg deksel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt olje til en tykk type (SAE 20W-60) før kontrollen. Den vil sikkert ikke lekke så lenge kontrollen pågår. Bytt tilbake til anbefalt SAE gradering etterpå. :)

Noen steder det kan lekke:

Toppdekselpakning, topp-pakning, bunnpannepakning, simring (foran og bak), oljetrykksensor (en eller flere), rundt oljefilter og oljefilterhus, rundt oljepåfyllingslokket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider