Gå til innhold

pris på ny motor til scorpio

Ranger emnet


MortenK

Anbefalte innlegg

(litt usikker på kor denne skulle plasseres, e jo så sinnsykt mange steder å velge i)

 

jaja, tror motoren min går til helvete, ringte forrige eier (har hatt bilen i 1 mnd og 1 uke), han var et rævhål selvsagt, tviler på at purken gidd hjelpe meg heller.. så eg lurer på:

 

kor mye koster en scorpio-motor i bra stand? 2.0i og oppover helst, vil ikkje gå ned i motorstørrelse.

 

og, hvis eg finner på å kjøpe 2.8i/2.9i, må mye byttes utenom bremser for å få det godkjent? fins det 2.4?

 

til større motorer må nesten drivverk og girkasse regnes med i prisen..

 

24k for en strøken bil som ikkje var strøken etter en mnd, helvetes dritt altså..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kommer litt an på årsmodell da! Har du en vanlig OHC 2,0I er det haugevis med motorer på huggerier! Disse motorene går evig hvis de passes med olje OG FILTERSKIFT! (Husk og bruke org. filter) For og sjekke om motoren er ok, ta av ventildekselet og kontroller kamakselen. Er denne ok og resten under der ser "rent" ut er det 99 % sjanse for at resten av motoren er ok!

Kjøpe ny motor blir for dyrt i forhold til bilens verdi!

Men hva er feil med den du har???

Er det DOHC motor blir det verre, da disse motorene er nesten umulig å få tak i brukt(skyldes høy etterspørsel) Mye defekte toppakninger og ventilstyringer som faller ned!

Gi litt mer informasjon om hva du har slags bil!

V6 hadde ikke jeg orket og montere! Masse jobb, og "maks" 45 HK effektøkning! Det som øker mest er bensinforbruket! Nå er det mange som liker disse motorene, men det er en gammeldags konstruksjon, og jeg synes de går direkte dårlig!

Styr i hvert fall unna 2,4, dårligere motor skal du lete lenge etter!

Det finnes jo en Cosworth versjon av 2,9, med 185- 207 HK, men det ligger ikke mange slike rundt omkring, og de som er koster litt!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente selvsagt "ny" som i "brukt" ;)

 

har en 2.0i DOHC, den oppfører seg jævli (turtallet går opp og ned som bare faen), den hopper/jokker når du kjører, den spyr ut svart eksos med olje i, den lekker olje fra en pakning (ikkje toppen).. og de siste dagene har den måttet løpes i gang flere ganger.. noen som snakket om lyder fra ventiler på tomgang og..

 

virker som en motor som har gått mer enn 200 000 kilometer.. har byttet tennpluggene, en varmeføler over termostaten, har prøvd med andre tomgangsregulatorer, ingenting som hjelper mot tomgangen.. det andre har kommet de siste dagene..

 

vil bilen falle mye i verdi om eg setter i en 2 liters OHC?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye sensorer som styrer gangen på 2.0i DOHC'en, og hvis f.eks. en slange sprekker tror jeg det vil få rare utfall. Har du gått over motoren og sjekket om den trekker falskluft? Også ville jeg skrudd av 'tomgangsventilen' (en sensor som styrer tomgangen) og renset den. Den sitter helt fremme i motorrommet, på innsugsslangen (den plastgreia som luftfilterboksen er koblet til), liten blank metallsak med Ford-logo :) (dette gjelder Ford SIERRA, men motorrommet i Scorpio'n er sikkert 99% likt) Fikk tips av naboen om å rense den ventilen hvis bilen begynner å jage på tomgang etter hard kjøring... han hadde DOHC-motoren noen år og kjørte den ganske hardt... så det er utprøvd altså :)

 

Jeg ville ikke prøvd å sette i no 2-liters OHC. Du vil få problemer på biltilsynet fordi Scorpio'en din er typegodkjent MED katalysator. Derfor kan man i prinsippet ikke sette i en motor uten katalysator i bilen. OHC-motorene med katalysator var en 'katastrofe'. Plutselig var det påbudt med kat. og Ford måtte bare sette det på sin daværende 2.0is. Det senket effekten fra 115hk til 105hk og er trøbbel med bla. manifoiler som blir herpa på de bilene! 2.0is var aldri konstruert for å virke med katalysator...det var bare en nødløsning fra Ford å sette på katalysator på den motoren...til de fikk ferdigutviklet DOHC'en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den tomgangstingen på luftfilteret har eg både renset og byttet med 2 andre..

 

men no fant eg nettopp ut at kilometeren e skrudd tilbake med 15000 kilometer på bilen, så eg skal faen meg prøve meg igjen på han idioten..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjorde noe eg dessverre ikkje visste om at gikk an før eg kjøpte bilen, eg ringte biltilsynet og ba om km.stand ved forrige eu-godkjenning.. deretter ringte eg eieren før forrige eier og spurte etter km.stand ved salget..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en nyoverhalt maskin jeg kan gå godt for som står på biloppsamlingen ved der jeg bor. Jeg som vraket bilen da den plutselig ble mindre fin å se på scorpio03.jpg

 

Men motoren hadde jeg fått tak i fra et bilverksted nyoverhalt noen mnd føre. Den har gått 160.000.

 

Minuset bak det hele her er at du bor noe langt unna da...

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LoCDoG

mente selvsagt "ny" som i "brukt" ;)

 

har en 2.0i DOHC, den oppfører seg jævli (turtallet går opp og ned som bare faen), den hopper/jokker når du kjører, den spyr ut svart eksos med olje i, den lekker olje fra en pakning (ikkje toppen).. og de siste dagene har den måttet løpes i gang flere ganger.. noen som snakket om lyder fra ventiler på tomgang og..

 

virker som en motor som har gått mer enn 200 000 kilometer.. har byttet tennpluggene, en varmeføler over termostaten, har prøvd med andre tomgangsregulatorer, ingenting som hjelper mot tomgangen.. det andre har kommet de siste dagene..

 

vil bilen falle mye i verdi om eg setter i en 2 liters OHC?

 

Noe typisk som må byttes på 2.0i DOHC'en er lambasonden ellerno slikt. Hvis den ikke er byttet er det muligens feil på den. Den er blitt byttet på min DOHC, fatterns og onkels tror jeg! Anbefaler å sjekke litt opp omkring det :) Toppdekselpakningen på disse motorene pleier å lekke. Pakningen er laget av korkmateriale, så skruene må i prinsippet etterstrammes for at det fortsatt skal holde tett etter noen år (tror jeg). Men det skal man være veldig forsiktig med! Hvis toppdekselet (plast) sprekker må man bare kjøpe nytt... men erstatningsdekslene klarer ikke å tette skikkelig. Tipper dem bruker sånn miljøvennlig, ubrukelig plast i erstatteren :(

 

Ellers pleier jo toppakningen å fyke hvis det blir for varmt da.. f.eks. på min, som var 100% i orden når jeg kjøpte den, har det blitt no galt med.. pga. ståing på tomgang! (har ikke lappen enda) Sleit med noe og kunne ikke stoppe bilen, for batteriet var tomt.. sto 30min+ på tomgang i sola.. viftene på radiator starta og slikt.. men noe dager seinere begynte jeg å få blå/hvit røyk ut av potta når motoren er varm og man gasser litt/er på litt turtall. Ganske mye røyk, ser ut som jeg burner når jeg tar i gang vanlig på grus liksom :( Helt sykt.. eneste jeg kan skjønne er at toppakningen lekker mellom en oljekanal og en sylinder (???)

 

DOHC'en til fattern fikk også dårlig toppakning en gang.. det etter kjøring i rundt 160km/t over lengre tid (motorveiene i Sverige). Kom røyk av eksosen. Etter vi tok av toppen, sendte den til planering (alu.topp), og monterte med ny toppakning var alt i skjønneste orden. Bare for å sjekke av ventilene fikk godt med smørning startet vi bilen (et veldig kort øyeblikk) uten toppdekselet på. Da landet det en del olje på førersiden av bilen, så det var i orden :) Mulig forrige eier hadde varmkjørt bilen en gang, siden toppakningen sa takk for seg... det skumle med DOHC-motorene er viftesystemet på radiatoren. De doble viftene går aldri ved normal drift. Kjører man lite i kø da, så vil viftene mest sannsynlig aldri snurre. Så de står seg fast... og DEN dagen du kommer i trafikkork er det ikke sikkert de klarer å starte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye bra informasjon :)

 

mfafa: Du sier "toppdekselpakningen", vil det si at toppakningen ikkje e den øverste? at den ligger lenger nede i motoren? For då e det gjerne toppakningen som lekker..

 

"Tegning" av min motor ovenifra:

Noe gullfarget merket 2.0 LITRE DOHC osv

Pakning som holder tett

Noe metall :P (sylinder, blokk, aner ikkje egentlig, bilmotorer e litt større enn de eg e vant til)

Pakning som lekker

Mer metall og mer pakninger nedover..

 

Vet at dette var utrolig dårlig forklart, men siden du kjenner Ford forstår du kanskje ;)

 

Forresten, kan du forklare ka lambasonden e?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine ting, trodde den lakk lenger nede i motoren eg.. Trodde toppen var på toppen eg, tenker enkelt etter mopedtiden :P

 

Har ikkje tidenes kunnskaper selv, men vet at eg kan få hjelp til å bytte den pakningen..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår