Gå til innhold

Hvorfor kommer det skrapelyder av subben min?

Ranger emnet

ZirZ

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en JBL Gti 10" subb for en liten stund siden. Den er spilt inn i minst 200timer.. og når jeg trykker litt på kommer det skrape lyder av elementet. Noe jeg synes er rart siden det er ingen andre former for ulyder enten når jeg trykker elementet inn og ut for hånd eller når den "skrapelyden" kommer. Lyden kommer tideligere på høyer frekvenser over 150hz ?="!# . Noen som har en god forklaring/løsning?

Drives foresten på Dynabel BF7501.

Mvh Anders

BMW 523 E39 97mod

Ford Sierra 3dørs 86mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden kommer tideligere på høyer frekvenser over 150hz ?="!# . Noen som har en god forklaring/løsning?

Delefilter!!! :thumb Neida.. regner med at du har delt suben slik at den ikke spiller noe særlig høyere enn ca. 80hz?! Er jo for frekvensene nedi der suben er laget, alt over bruker du midbass/mellomtone og diskanter til.

Dersom du nå HAR delt den på 80hz, men likevel opplever den skurrelyden kan det være spola som gnisser inntil magneten, slik det blir sagt over meg her!

Har du også sjekket dette med mange forskjelligre cd'er, slik at du også vet at det ikke bare er dårlige innspillinger du bruker?!

En annen mulighet kan jo være forvrengning. At du rett og slett bruker for mye gain eller boost på stakkarn.. Ingen erfaring med disse elementene! Forsterkern din gir jo 750 watt rms i 4 ohm. Tviler på at det skal være nødvendig med noe særlig gain for å få dette elementet til å flagre da! Greit med headroom, men ikke for å missbruke :)

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider