Gå til innhold

Bakaksel-sladder: Ny TrueTrac er lansert!

Ranger emnet

DaButcher

Anbefalte innlegg

Halla gutten!

En liten dreiejobb for å få riktig diameter til indeksringen må til,og jeg har montert alt fra 3.15 til 4.56 utveksling på den diffen.

Så den passer smack rett i..

Det er vel ikke noe tema, for diffen jeg fikk av deg holder vel resten av livet mitt :hammer

Men en lavere utv. hadde ikke gjort noe i forhold til 3:31 som jeg har nå :iconsm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 162
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For å helle vann på bålet,så må jeg bare si et par ting.

Det er uansett hva man måtte mene om gammel vs ny diff , en stooor forskjell på en smidd(les maskinert) og en støpt en.

Dette er deler som skal rotere,og all erfaring tilsier da at smidd holder lenger og tåler mer. Den holder dessuten bedre krav til toleranser enn en støpt en gjør.

Sånn er det bare.

Mvh Morten

- Volvo V40

- Volvo 142

- Volvo V40 T4

- VW Touran 2005 TDI ®

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at den er smidd og hvorfor kan ikke den "gamle" være smidd? Er jo totalt uintresangt om en diff er maskinert på en diameter som ikke brukes til noe. Selvom en diff er maskinert så tilsier ikke det at den er smidd på noen måte...

Kan jo nesten ikke sankke om tolleranser når du snakker om ei støpt overflate kontra en maskinert en, smidd eller ikke, begge kan maksineres.

Jeg ser ikke hensika å betale mer for en diff som har maskinerte overflater hvis den ikke tåler mer, det må jo bare være svada....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smidd = sterkere = kreves mindre masse = lavere vekt = mindre roterende masse i drivverk = mindre uavfjæret vekt....

ikke at det er så veldig mye om å gjøre...

Godt sagt.

En som er bearbeidet fra bunn i steden for en støpt er bedre.Uavhengi av om den er bearbeidet etterpå.

Det spiller ingen rolle hva man tror,slik er det bare. Les litt verksted teknikk så finner man ut hvorfor.

Mange som sitter her og tror og ikke har peiling.

Mvh Morten

- Volvo V40

- Volvo 142

- Volvo V40 T4

- VW Touran 2005 TDI ®

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt.

En som er bearbeidet fra bunn i steden for en støpt er bedre.Uavhengi av om den er bearbeidet etterpå.

Det spiller ingen rolle hva man tror,slik er det bare. Les litt verksted teknikk så finner man ut hvorfor.

Mange som sitter her og tror og ikke har peiling.

Mvh Morten

Hehe, er maskinarbeider selv så har vel kansje litt mer peil på material kvaliteter, tilvikningsmetoder osv enn gjenomsnittet...

Hvem her inne har sagt at den er smidd?

Det du sa tidligere i tråden:

"Det er uansett hva man måtte mene om gammel vs ny diff , en stooor forskjell på en smidd(les maskinert) og en støpt en."

Her sier du at den er maskinert, ja det stemmer, så da mener du på grunnlag av at den har ei maskinert overflate at den er smidd???

Om du STØYPER det diff huset først og maskinerer diffen etterpå, eller om du SMIR den først og maskinerer den etterpå så kan de se eksakt like ut!

Det er bare det at den "nye" diffen har blitt maskinert på en diameter som den gamle ikke ble maskinert på, det tilsier ikke at den skal være smidd eller ikke på noen som helst måte så den kan for alt vi veit være støpt den også, er jo forsåvidt ingen som har sagt at den andre er støpt den heller. Jeg sa bare at overflate kvaliteten på den kan defineres som støpt, altså ikke maskinert.

"En som er bearbeidet fra bunn i steden for en støpt er bedre.Uavhengi av om den er bearbeidet etterpå."

En smidd diff er ikke maskinert eller bearbeidet før den heller.

Når du skal støype en ting så gjør du det i ei form.

Det samme gjør du når du smir bare at du "komprimerer" materialet ved slag eller ved hjelp av press.

Detta blir på samme måte som om du sammenligner et hardmetall borr opp mot et hss borr..

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider