Gå til innhold

Forstilling

zanor

Anbefalte innlegg

Så litt på fostillinga til '91 primera'n til mutter i stad.

Kommer en kvass kneppe lyd når man legger nesten helt over til venstre å bare triller framover. Så at når jeg tok tak i fremme på venstre framhjul og nøkka ut å inn så ble den "kula" på nedre bærebru med ut og inn også hørte jeg det banka ettelleranna sted.

Noen som vet noe om dette? har alt sammen heng med den nedre bærebrua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nesten høre ut som at det er defekt bærekule og defekt drivknute.

Bærekule, mener du da den "kula" jeg henviste til? Eller er dette en annen del?

Driv knute? Kan du forklare litt nermere hvor jeg finner denne hehe. Hvordan kan jeg finne ut om denne er gåen?

Kneppe lyden er vel bare når du enten triller eller kjører framover.

Jupp. Men må legge over mot venstre for at det skal kneppe.

Tror kansje den banke lyden jeg hørte var axlingen som stoppa i no når den kula ikke holdt igjen. Faguttrykk er kansje ikke min sterke side hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

redigerer bildet ditt så kansje du forstår bedre :p

23tf31z.jpg

Takker! :)

Er bærekula jeg mener er helt rassert. Går det ann å bytte bare den eller må hele brua byttes?

EDIT: Og står det mye spenn i bærekula når bilen er jekka opp? Må jeg inn med fjør klemmer ell no for å bytte brua/kula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :)

Er bærekula jeg mener er helt rassert. Går det ann å bytte bare den eller må hele brua byttes?

Og står det mye spenn i bærekula når bilen er jekka opp? Må jeg inn med fjør klemmer ell no for å bytte brua/kula?

Det er nok mulig å bytte bare kula. Husker jeg ikke feil, så trur jeg at enkleste måten er å ta løs hele bærebrua for så å få løs bærekula fra denne. Og skal du skifte drivknuter kan du gjøre dette samtidig, for da slipper du å gjøre nesten dobbelt arbeid.

Btw: sjekk også slark i øvre-bærearm (multilink osv "kjært" barn har mange navn) et kjent problem med Primera.

VW golf V 1.9TDi Sportline-05

x BMW 320d-01

x Nissan Primera SRi-97 (R.I.P.)

x Nissan Primera "gt"-98

x Nissan Sunny 1.4lx-92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående knittringa fra drivknuta, så er det vanlig å smøre opp disse. For Gummi mansjetten skal normalt være full av fett, men dette blir borte etter hvert. Så da går det tørt, fyller en på med fett med en gang en hører ulyder fra dette. Så holder drivknutene mye lenger.

Bare ta å løsne det klipse i den tynne enden av akslingen, bruk en skrutrekker og stikk inn langs akslingen og bøy ut slik at du kan stikke inn tuppen på ei fettpresse. Og fyll opp til det kommer ut igjen, kan også vri hjulet rundt ett par ganger. Og gjøre det samme om igjen.

Så sparer du masse penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Anngående knittringa fra drivknuta, så er det vanlig å smøre opp disse. For Gummi mansjetten skal normalt være full av fett, men dette blir borte etter hvert. Så da går det tørt, fyller en på med fett med en gang en hører ulyder fra dette. Så holder drivknutene mye lenger.

Bare ta å løsne det klipse i den tynne enden av akslingen, bruk en skrutrekker og stikk inn langs akslingen og bøy ut slik at du kan stikke inn tuppen på ei fettpresse. Og fyll opp til det kommer ut igjen, kan også vri hjulet rundt ett par ganger. Og gjøre det samme om igjen.

Så sparer du masse penger.

Hmm må prøve dette først :) Aner ikke hvor lenge det er kjørt med sia jeg ikke har hatt bilen så lenge...

Noe spesielt fett en bør bruke? Sitter å blar i Torshov katalogen og der har dem:

- X-All Grease

- X-5 Multi Purpose Grease

- Multi Purpose Grease NLGI-2

Noen som vet hva som egner seg best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider